Tråden om: Junior och Ungdom

Handlar tydligen om mer speltid.

1 gillning

Om han stannar i Jönköping och vill spela för vårt representationslag och inte går tillbaka till Frölunda när han har blommat ut. Då har han tagit plats och speltid och tid i på mm, för våra egna juniorer.

Tiden får utvisa om detta var en smart värvning eller om vi sköt oss själva i foten.

It’s a numbers game some de säger. Om vi kan rekryterare den här typen av klass och en del av dem stannar så är det värt det - även om en del “åker hem”. Sen är det inte fel att höja nivån på träningar med riktig spets så övriga får träna med bättre spelare, givet att det bara är just spets och inte bredd.

Plus även om den här killen skulle hamna i NHL inom något år efter han lämnar oss, då betalar det sig själv.

Det som stör mig är när man ser (och det verkar hända en del) att man plockar in mellanmjölk som tar plats för våra egna spelare.

Slänger ut det redan nu, jag tror att Alfred Norden redan den här säsongen kommer gästspela i A-laget. Blir väl inte den yngsta (beror på när debuten sker) men en av de yngsta i klubbens historia.

7 gillningar

Vad vet du mer om honom? Styrkor, svagheter?

I mina ögon så är Alfred en komplett spelare. Han har storleken (193 cm/93 kg), fina ledar-/lagspelegenskaper och vass i alla delar av spelet. Jag tycker att han i stora drag påminner mycket om David Gustafsson. Vad jag hört och sett så har han inte bara ett starkt driv på isen utan även utanför (han vill bli bättre, göra jobbet och utvecklas). Han verkar gilla att vara en spelare som ledare och övriga spelare kan vända sig till när det blir allvar och ta rygg på.

Jag skrev lite kort om Alfred för något år sedan. Redan då var han väldigt mogen i sitt spel. Han har ju fina styrkor i det defensiva, och fysiska spelet, som jag tycker att han utvecklat. Tajmingen är ibland lite knas, precis som hos många andra juniorer, men det är något som bara blir bättre och bättre. Utöver defensiven så har han offensiva kvalitéer som lutar mer åt målskyttet än att assistera (även om han kan det också). Likt OFM så har Alfred en förmåga att höja och anpassa sig efter den nivå han spelar. Det faktum att han för två säsonger redan spelade allt ifrån TV-Pucken och U16 varvat med både J18 och J20-spel är ett tydligt exempel på detta.

Kan lira center och vinge men jag tycker att han gör sig bäst som center. Det är egentligen helt fel att jämföra dessa spelare men tänk allt man önskar att Hampus Eriksson hade varit, som han inte är i närheten av, det är Alfred och mer därtill. Behöver nog lite mer erfarenhet innan en etablerad plats på seniornivå är aktuellt (2-3 år) men jag hoppas, och tror, att han kommer få chansen att göra något gästspel i A-laget i vinter.

12 gillningar

Årets ”forumspelare” :heart_hands:

3 gillningar

Kan vi skapa en fond? Investera och få del av transfersumman?

4 gillningar

Kan tillägga att Alfred absolut är målmedveten även utanför planen. Arbetade på hans skola under låg-mellanstadiet och jag kan intyga att han har vinnarskalle så det räcker och blir över. Utan att ha sett honom på 7-8 år så vet jag att han redan då hade stor talang och jag tänkte redan då att jag inte skulle bli förvånad över om han skulle gå långt inom hockeyn.

4 gillningar

Kasta inte bort han här HV!!! Talangfulla och skickliga centrar är guldkorn. Vad mer just nu kan man önska än en stor tvåvägscenter som kan göra mål? Som dessutom är från de egna leden.

Hoppas verkligen HV satsar och tar vara på Alfred, har personligen inte sett hans spel men från er låter det ju som en grabb med vinnarmentalitet som har extremt mycket potential.

En sån här spelare är sällsynt, vi behöver dessa.

Jag gillar den beskrivningen, just sådana karaktär är vad som behövs mer utav i truppen :folded_hands:

Eller bara uppmärksamma, skapa intresse kring och få honom att känna sig uppskattad och förstå att HV familjen tror på honom o vill hans bästa.. I en perfekt värld ge honom ytterligare en knuff att vilja ge tillbaks efter en lång NHL karriär …

Såja. Fisklunda mot HV71

5 gillningar

Någon som vet var man hittar stats och laguppställning?

Fisklunda - HV71 (1-0, 0-0, 4-0) 5 - 0

period 1:
3.04 - BP för HV
3.47 - 1-0 till Fisklunda
10.28 - lagstraff HV, vid tekning, delay of the game
13.09 - BP HV, tripping

period 2:
1.12 PP HV
3.32 - Utvisning på HV. nr 16
5.20 Utvisning HV nr. 26
11.30 utvisning HV nr. 26
17.15 utv fisklunda

period 3:
massa mål av fel lag

Perre 1
Efter ca 6 och en halv minut får HV ett 2 mot 0 men en backhandsstyrning går prrecis utanför målis högra stolpe,. Borde varit kvitterat
Nu slåss de. nr 16 i HV Vincent Wållgren
Hahhaah, jag ser inte mycket ungdomshockey på killsidan, helvete vilks snowflakes alla är och skall in och gnabba och veva med svärdet i alla situationer… :sweat_smile:
Nr. 17 i HV Sixten Bjurbäck är stark i bägge riktningar.
Nära för fisklunda efter HV blivit fulltaliga…
Åså BP igen.. nu klar tripping framför målet, bra utvisning.
Nr. 6 Alexander Bernebrink gör ett enormt jobb i BP, nu fulltaliga
Sixten utmärker sig igen. plus bra tackling av 33 Melvin Ljubnggren
Man vet att det är junis-hockey när 4 (!) spelare går på ensam fiskindian bakom motståndarens förlängda.
Hemmadomare… borde varit två PP de senaste minuterna, tripping, följt av hakning.
Svinnära HV-mål, pucken letar sig igenom fisklundas målis, men glider utanför vänstra stolpen
30 sek kvar av första.

11-7 i skott för fisk och fusk-laget.

Perre 2

PP för HV, börjar med friläge för fusklunda…
Inget bra PP,
Nu BP.
Lundqvist i Fisklunda sätter en i stolpen, nära 2-0
Aj, 3 mot 5.
Nu 4 mot 5, skott av HV, blockerat av målisen. Offensiv tek, bra.
Antar att alla kommer undan med allt gruff pga träningsmatch?
Nära 2-0 igen, bra räddningar av nr 60 Xavier Kölendorf
nära 1-1 riktigt nära.
BP igen…
Shit vilka hemmadomare, fusklunda hakade precis sönder ett solklart friläge för HV
Roligare match nu, jämt, mkt kämpande, samt ett PP för HV
HV missar kanonläge, ggr 2.
följt av ett friläge för fisklunda som räddas.
Andra slutar 0-0 och jag kliver hem… varför se en tredje liksom?
13-8 i skott till fisklunda.

2 gillningar

Alfred Noren va? Utan d-et?

Nej, Nordén. Med d-et

Spelar han? Hur ser han ut?

Finns ingen i HVs lagsida som har Norden. Så oklart

Därav behöver jag en stats-sida, med laget för dagen, hittar inget :frowning:

Jaha är det U16 som spelar? Nordén spelar i U20 så kanske inte så konstigt att du inte ser han.

Men du har helt rätt, det finns en Alfred Norén som spelar i U16.

1 gillning