Skönt ändå att Husqvarna går in som sponsornamn på arenan, de andra förslagen lät inte bra.
.
Jag håller med, tycker faktiskt att det är ett bättre nämn än Kinnarps Arena, som ju kanske lever mycket på att det är så väl inarbetat. Jädra tur att det inte verkar bli något i stil med Monitor ERP Arena
.
Håller med er också, en arg mob på facebook är förbannade över att det inte blev “Stefan Liv Arena”…tror inte dom inser hur mycket pengar som ligger bakom. Tycker detta namnet blev helt ok faktiskt, kanske tom bättre än Kinnarps, definitivt bättre än Holmgrens Arena och annat det snackats om
Husqvarna garden arena är bra namn. Tycker personligen de kunde tagit bort arena och kört endast Husqvarna garden, tycker de låter bättre. Blir lite långt och tror de flesta kommer säga Husqvarna garden. Lokal firma med bra historia
(givet att ryktet stämmer: Husqvarna Garden Arena)
Håller med delvis. Töntigt att ha ordet arena med i arena-namnet. Ordet arena i sig själv är för pretentiöst. Vad är det för fel på det gamla hederliga “hallen” om man nu måste ha med något som pekar på att saken man namnger är en lokal?
Sen är det synd att företagsnamnet har “garden” i sig. Först för att det är ett engelsk ord (Likt “frölunda indians”) och sedan för en massa andra anledningar som att det blir långt och krångligt. Husqvarna är Husqvarna för alla jönnet oavsett vad de för närvarande säljer för produkter under Husqvarnas namn. Husqvarna Arena vore mycket lämpligare imho. Kan gissa att det inte är juridiskt OK ty andra företag som har rätten till namnet “Husqvarna” kan ha åsikter och stoppa sådant.
Sedan kommer garden att dra uppmärksamheten till madison square garden, ty hockey och känt ställe. Detta för in namnet i löjets skimmer då folk som inte känner till att det är ett företagsnamn kommer tro att vi försöker anspela på NY. Jag vet att inte minst Dekman avskyr när man för in “New York”-liknelser i tid och otid, för att haussa olika saker man försöker sälja (oftast bostadsrätter) ![]()
Så vad lämnar detta mig i frågan? Oklart. Inget annat än Rosenlundshallen är gott nog för mig, om jag skall klä mig i de puritanska kläderna. Samtidigt förstår jag att det måste mjölkas pengar.
I folkmun har rosenlundshallen blivit “kinnarps”. Detta ligger hyffsat i munnen. Minns Adams guldintervju 2017 när han med andakt talar om “ett kokande Kinnarps”.
Ett kokande Husqvaran garden ligger inte lika bra i munnen, kommer det bli ett “kokande garden” i framtiden?
Med tanke på alla mer eller mindre misslyckade arenanamn som finns runt om i landet så får jag nog säga att det här är en fempluslösning. Dubbel koppling till bygden och laget, dessutom en sponsor som funnits med HV sen evigheter.
Kinnarps är ärligt talat rätt fult, men blev ju klassiskt med tiden. Som Husqvarna Garden också kommer bli.
Tycker Husvarna Garden Arena är ett av de bättre arenanamnen. Jag hade gärna skippat “Arena” men det känns ändå okej att ha med det.
Gillar leken med ord och dubbel koppling dels till Husqvarnas verksamhet och till Madison Square Garden. Det slår dock inte det numera arkiverade “Cloetta Center” som namn.
Hahaha otroligt vad korkad jag känner mig nu, eftersom jag var i dag år gammal när jag insåg grejen med “Cloetta Center”. Att Center är deras choklad osv. Helt otroligt att jag överlever min vardag i övrigt och ens klarar av att öppna en dörr…
Gällande arenanamnet så är hela arenanamnsfenomenet vad det är och jag håller med att utifrån det så är det väldigt bra. Att det heter Garden Arena kommer ju såklart vara bra eftersom det hela tiden ges en del exponering utomlands. Men jag tycker egentligen att den engelska klangen är lite töntig på något sätt. Hade tyckt “Husqvarna hockeyarena” hade varit bättre.
Arena är väl ganska implementerat i det svenska språket. Jag tycker absolut inte hallen är bättre. Arena beskriver vad det är, hall är väl mer “stor lokal för diverse ändamål”, eller utrymme som leder mellan rum i ett bostadshus.
Jag tycker att det beslutade namnet är helt OK, i den bättre ändan av en skala mellan ERP Monitor Arena (0 p) och Stefan Liv Arena (10 p). Husqvarna Garden hade legat lite bättre på tungan, men fanns inte Madison Square Garden skulle det ju inte finnas någonting som gjorde att man fattade att det rör sig om en ishockeyplan med tillhörande läktare, så jag kan köpa att man tar med Arena i namnet.
Rosenlundshallen har ingen innebörd för andra än oss som var där på den tiden eller de som bor i Jönköping. Efter att jag första gången klev in i Kinnarps Arena så föll önskan att behålla namnet på den gamla sunkiga hallen bort
. Platsen hallen ligger på är egentligen mindre relevant än arenans lag, så då hade jag hellre tagit HV71 Arena eller liknande. Men för att summera mig, Husqvarna Garden Arena är bättre än Kinnarps Arena och ett helt OK namn att förlika sig med. Laget får inviga det med ett guld till våren!
Ett antiklimax till presskonferens.
Namnet är passande och knyter an till bygden och ett företag starkt förknippat med HV71. Sett till andra lags arenanamn kunde det blivit ren katastrof.
Dags att byta namn på tråden nu då.
Finns en ny tråd, jag låser denna.