Tråden Om Lagbygget 18/19

Tycker det börjar bli dags för en sån här tråd innan Hult och Davidsson säkrar upp för mycket spelare till nästa säsong, så de får se hur vi fans ser på framtidens lag inom HV. Ifall de nu skulle få för sig att läsa här inne och få lite inspiration. :laughing:

Målvakter
Linus Söderström Loan
Fredrik Pettersson Wentzel 17/18
Adam Åhman 19/20

Kommentar: Åhman har ej stått tillräckligt mycket ännu, men har säkerligen stor potential att vara med och slåss om första-spaden nästa år, Vem ska utmana honom? Gunnarsson var det snack om ett tag, var stabil och är hemmahörande här, varför inte om möjlighet ges. Tror vi får lite bättre stabilitet med honom än PW i mål. Räknar inte med att Söderström är kvar nästa säsong.

Backar
Marc Zanetti Loan
Erik Brännström Loan

Dylan Reese 17/18
Stefan Elliott 17/18
Tom Hedberg 17/18
Topi Jaakola 17/18
Kristofer Berglund 18/19
Lawrence Pilut 18/19
Alexander Ytterel 18/19
Christoffer Persson 19/20

Behåll: Brännström,Jakola, Berglund, Persson, Hedberg, Elliot,
Värva: Adam Almqvist

Då har vi 4 offensiva backar i Almqvist Elliot Hedberg samt Brännström
Samt 3 defensiva pjäser som täcker upp mer bakåt när de offensiva backarna pinchar.
Jag förutsätter att Lawrence får fina erbjudanden från alla möjliga håll.
Alexander Ytterell får bredda vid skador eller tapp i Brännström.

Forwards
Victor Ejdsell Loan
Kevin Stenlund Loan

Bill Sweatt 17/18
Erik Andersson 18/19
Anton Bengtsson 18/19
Isac Brännström 18/19
Pierre Engvall 18/19
Robin Figren 18/19
Mattias Tedenby 18/19
David Ullström 18/19
Sebastian Wännström 18/19
Max Wärn 18/19
Martin Thörnberg 19/20
David Gustafsson 19/20
Oscar Sundh 19/20

Behåll:
Sundh
Gustafsson
Thörnberg
Wärn
Wännström
Ullström
Tedenby
Engwall
Brännström
Bengtsson
Stenlund

Sälj:
Ejdsell lär förmodligen sticka över till AHL.
Sweatts kontrakt går ut
Figren, Andersson får inte ut tillräckligt på sin position.

Värva: Sebastian Strandberg, Pontus Netterberg

Tror inte alls de gör bort sig i HV. Mer driv och kämparglöd än att värva in en ny figren eller sweatt. Poängproduktionen kommer säkerligen ligga i samma linje om inte bättre vilket vi hoppas förstås. Netterberg är en målskytt och kommer göra mål oavsett vilken nivå han spelar på. Strandberg kan mycket väl bli en late bloomer som gör fint avtryck i HV med lite mer kött på benen.

Sen får vi hålla utkik efter Önerud och Sandberg om det öppnar upp sig för en återkomst.

Potentiella kedjor.

Kedja 1 Thörnberg - Stenlund - Wännström -
Kadja 2 Tedenby - Ullström - Wärn -
Kedja 3 Strandberg - Bengtsson - Netterberg - .
Kedja 4 Sundh - Gustafsson - Engwall -

Almqvist har kontrakt med Frölunda nästa säsong. Varför skulle de släppa honom?

Vill ni ha tillbaka honom så bespottad som han var för sina backskott. Förlåtit?

Jag svarade bara på första inlägget i tråden där det uttrycktes en önskan om att värva Almqvist. Men för att svara på din fråga, ja jag ser gärna Adam i HV igen. Men det lär ju knappast ske till nästa säsong. Jag har inte skrivit något negativt om honom så jag vet inte varför jag skulle behöva förlåta honom för hans insatser.

Elliott kommer garanterat vara eftertraktad efter OS , inte en chans att vi lyckas behålla honom.

Markus Ljungh ska väll också in i bygget någonstans. Han är säkert tänkt som 1a eller 2a center.

Intressanta kedjor, Tommy.

HV har egentligen inte ett dåligt lag i år. Det finns mycket att bygga vidare på. Det Hult fallerat på är dessvärre målvaktssidan (PW höll inte i år heller) och de tilltänkta toppspelarna (Jaakola, Sweatt, Figren).

Ska man vara realistisk kan jag tänka mig något liknande.

Målvakter
Gunnarsson/Sandström/Åhman

Kommentar: Ingen given etta på förhand. Är väl inte överdrivet förtjust i Sandström, men har svårt att se att samtliga ovan skulle misslyckas. Åhman skulle mycket väl kunna få sitt genombrott.

Backar
Elliott - Hedberg
Gustafsson - Fehérváry
Persson - Berglund
Ytterell

Kommentar: Här har HV mycket att jobba på. Kanske saknas ett riktigt tungt namn, men tar vi in Erik Gustafsson och behåller Elliott har vi kommit en bra bit på vägen. Hedberg kan bli en ny Pilut, som vi kommer tappa. Ytterell har fått mycket onödig skit. Han spelade ju knappt. Värd en chans till.

Forwards
Önerud-Ullström-Wännström
Wärn-Ljungh-Thörnberg
Tedenby-Sandberg-Engvall
Sundh-Bengtsson-Figren
Gustafsson-Andersson/Brännström

Allt som allt fyra jämna kedjor. Vi säger tack och hej till Sweatt. En flopp sett över säsongen. In med återvändarna Önerud och Sandberg. Och så Ljungh som ryktas vara klar. Tror Engvall kan bli en ny bumbibjörn. Hade gärna brutit med Figren, men Lindbom gillar honom. Han blir kvar. Det kommer skador så han behövs väl även för bredden. Andersson och Brännström lånas ut. Svårt att få in succéjunioren Gustafsson, men han kommer få sina chanser.

Tränare
Rahm-Lindbom-Lundh

Kommentar: Samma trio som tidigare med den skillnaden att man flyttar upp Rahm ett snäpp i hierarkin och låter honom dela huvudansvaret tillsammans med Lindbom.

Som jag ser det så har HV goda möjligheter att bygga om truppen, särskilt vad gäller målvakts- och backsidan där många har utgående kontrakt. Tyvärr kommer vi sannolikt tappa ett par gubbar utöver detta, som t ex Pilut, vilket kommer bli kännbart.

Problemet inför nästa säsong är dock att det kommer att, eller iallafall borde bli en ungefär lika stor spelaromsättning som inför årets säsong. Fördelen är dock att man förmodligen kommer ha mycket mer tid efter denna säsongen och en mycket längre försäsong att få ihop truppen på, om ni förstår den implicita innebörden av det…

Jag tror att HVs största Akilleshäl i år har varit att man inte fått ihop en trupp där alla bidrar och sätter laget före jaget. Framgångsrika lag har den inställningen, vilket icke framgångsrika inte har. I år är min känsla att vi har för många ”jag” och för få ”lag”.

Sen är ju en målskytt av rang väldigt högt på priolistan! Och en matchvinnande målvakt. Surret om folk på ingående är väl inte bara lugnande, om man säger så.

Jag tycker man bör satsa på kontinuitet till nästa år så gott det går, och vara noga med att plocka in starka skridskoåkare med fina händer och bra karaktär. I år har vi som många var inne på lite för långsamt och trögt lag och det är nog en del av anledningen till att det inte går bättre än det gör. Vi kan inte riktigt spela samma typ av hockey som spelare som Törngren Tedenby Sandberg Lias Andersson klarade av med sin frenesi. Det saknas i årets upplaga, de där små ättriga spelarna som aldrig viker ner sig oavsett hur små de är.

Större spelare har en tendens att inte orka spela på samma sätt längre perioder för att de måste vara så extremt vältränade för sin vikt.
Så därav ser jag gärna Sebastian Strandberg, Pontus Netterberg och Sandberg i HV till nästa år, Det är inga superstjärnor men drivet och energin som dessa spelare har smittar av sig på laget samt är jobbiga för motståndarna att möta om och om igen. Dessa spelare maler ner sitt motstånd då de orkar spela en krävande hockey och till slut öppnar chanserna upp sig när motståndet är för trött för att orka hänga med. Bygg om bygg rätt till nästa säsong hoppas jag.

Ser gärna att vi har en bra blandning, så jag vill inte slänga ut alla större spelare utan de behövs i det fysiska spelet men vi har lite för mycket av den större sorten, vi måste ha en bättre balans till nästa år så vi får mer fart i laget och spelet. Så vi orkar hålla uppe spelet i 60 minuter.

Du får ursäkta mig men det här tjatet om “kontinuitet” gör mig så trött…

Vad betyder det egentligen ?

Jag kanske missuppfattar ordet men jag tänker mig långsiktighet, att man värvar spelare för flera säsonger för man bygger en stabil stomme ect, och visst det är ju sjukt bra att tänka så…PÅ PAPPRET.

Men hur värvar man kontinuitet ? man kan ju inte värva någon ung lovande spelare för om denna spelare blommar ut är det hejdå KHL/NHL på direkten ?

Ska man få riktig kontinuitet så får man ju värva mellanmjölk ELLER binda upp spelare på flera år utan någon form av out i kontraktet vilket är i princip omöjligt. Sen kan man ha “tur” ibland med killar som Tedenby som är less på utlandet och som kan tänka sig spela hemma och har ett stort klubbhjärta ect men detta är sällsynt.

Det jag menar med det ordet är att Behålla en stomme spelare som är ganska givna att vi vill ha kvar som är en stor del av HV71.

Inte ändra på för mycket på 1 gång utan bara vad som krävs för att blir bättre nästa år. Inte sparka hela laget utan byta ut spelare som inte passade in som man hoppats och behålla spelare som man vet har möjlighet att höja sig i bättre omgivning mm.

Med tanke på hur safe man spelat i år med pengarna så kan man ju hoppas att det beror på att man har ett JÄVLA lag på gång till 18/19 ?

Jojo absolut men det är ju jävligt svårt att hitta sånna spelare, dom får lixom inte vara för utvecklingsbara heller eftersom om dom utvecklas och blir för bra så sticker dom ju.
Ska man bygga på detta sättet så får man ju lixom hitta de där lagom bra spelarna och hur bra blir laget då ?
Svårt att hitta spets som inte blir för bra för att kunna lämna SHL lixom

Dock galet orealistiskt då vi har 1 forward på utgående kontrakt samt Stenlund och Ejdsell som lär lämna för sina NHL organisationer.
Varken Ejdsell eller Stenlund har varit problemet denna sässen.

Många platser på backplats som ska fyllas och här har vi ju egentligen bara Persson, Berglund och Ytterell säkra till nästa säsong. Lyckas vi behålla Pilut, så är det ett smärre mirakel. Här finns tunga löneposter på Reese, Elliott och Jaakola. Tror vi kan låna till oss Hedberg till nästa säsong åtminstone. Men på det hela, här finns det löneutrymme som frigörs.

På MV-sidan sitter ju PW på en saftig lön och här har vi Sandström redan klar, men en till ska in.

På FW har vi förutom Stenlund och Ejdsell, en relativt dyr Sweatt som kommer att frigöra utrymme rent lönemässigt.

Tror fortfarande vi har rätt goda chanser att ta oss en bit redan i år, men redan nu ser förutsättningarna för nästa års lagbygge ändå bättre ut. Tror vi kommer få se en stor uppsida på flera killar, såsom David Gustafsson, Isak Brännström, Engvall, Wärn, Wännström, Ullström, Berglund och Sandström!

Bland de tidigare nämnda ”dyra utgående posterna” så tänker iaf jag ungefär såhär om man sätter spelare kontra lönekostnad i utfall:

PW - Bör prestera mer sett till lön.
Jaakola - Bör prestera mer sett till lön.
Reese - Bör prestera mer sett till lön.
Elliot - Har presterat efter förväntningar sett till lön.
Sweatt - Bör prestera mycket mer sett till lön.

Chansen att ersättarnas prestation slår bättre ut borde inte vara orimligt kanske.

Gunnarson är ju klar, så målvaktsparet är spikat.

Tyvärr har vi väl inte Persson? Han sitter väl på utgående? Om jag inte minns fel så gör även Berglund de?
Rätta mig gärna om jag har fel.

Berglund har kontrakt en säsong till och Persson har kontrakt två säsonger till.

Ok. Fel av mig. Tack för infon.

Du hade haft rätt gällande Persson om man ej förlängt de med 2år i vintras.