Tråden Om Lagbygget 18/19

Sorry men du har ju inte tagit med 1 ända nyförvärv? Och Almqvist är klar Schweiz. Sandberg och Strandberg har kontrakt.

Önerud - ullström - Petersson
Ljungh - Andersson - Wennström
tedenby - Johnsson - Thörnberg
Sundh - Gustafsson - Bengtsson/figren

Xx-xx
Strömberg - xx
Berglund - Persson
Feheravy

Önerud och Petersson är drömmar om man förlorar Wärn och engvall. Troligtvis tar ullström vinge istället för ljungh men ville ha en hv kedja som 1:a mycket dröm men är inte helt orealistiskt, tror mer på Önerud än Petersson då han har större hv hjärta och viktigare att få hem pga sina ledaregenskaper och sitt hårda jobb.

Backsidan har man mycket kvar att jobba på, förhoppningsvis stannar Elliot oC pilut men knappast troligt. En backvärvning är Tim Erixon som jag hoppas på.

Undrar vem som är tänkt som första center nästa säsong? Någon som vet om Ulla o Teden har någon klausul i sina kontrakt som gör att dom kan bryta för utlandsspel?

En målskytt behöver vi och givetvis vore André kanon.
Men ytterst tveksamt om han kommer hem och om det blir HV71 isåfall!

Det är i AHL vi måste leta för att tro vi hittar en i Allsvenskan är minimal.

Blir lite lätt orolig om det nu är färdigvärvat framåt!
En riktigt bra bredd men vart är spetsen?

Vi hade spets när vi vann guldet i Lias, Sandberg, Önerud samt en del som överraskade.
Men efter missödet denna säsong så trodde jag i min vildaste fantasi att man skulle gå in på spets.
Ljungh är väl egentligen bara den som visat håller SHL och gå in med detta känns inte bra.
Joakim Andersson vet man inte om han håller och Johansson vet jag inte vad han kan framåt.

Jag vill se mer spets på en forward som vet hur man gör mål!
Trodde man såg det med tanke på vårt PP.
Nej jag är inte nöjd och känner en oro “om” man är färdig framåt! Lite tuffare måste man våga vara JH!!!

Än så länge känner jag ingen oro, vi är bara i april månad, och jag tror och hoppas på att det kommer landas spets både framåt, och bakåt.

Står ingenstans att det är färdigvärvat på forwardsidan.! Är ganska säker på att de kommer mer godis framöver.

Nu hoppas jag Hult hittar lite spets för detta känns mellanmjölk. Skulle vara kul att höra vad de tänkt ta in mer. Är han tänkt för 4e kan HV lika gärna plocka in en junior. Kommer det ens plockas upp juniorer?

Forward sidan just nu är jävligt mellan mjölk ja och det med 14 platser fyllda… Lite oroväckande

När kommer spetsen? Ljungh och Gunnarsson är spets hittills. Men det måste ju in mer? Vem ska göra målen?

Kan det vara så att man värvat bredden och att spelare som Figren och Wärn får lämna tex? Även om rykten gjort gällande den ena bara.

Naturligtvis kommer det finnas plats åt både André och Simon OM dom bestämmer sig för att återvända hem.
Vill dom spela i hv så kommer dom spela i hv. Då lär de göras plats.

Jag gillar Johan Johnsson, tyckte om honom sist han var här och ville då ha honom hellre än Erik Andersson. Men jag har svårt att förstå den värvningen om inte någon spelare får gå, verkligen svårt att förstå. Vi har nu 15 fw och det är mycket bredd. Visst, får Wännström vara hel så finns det en del spets där också. Men inklusive honom kan jag bara räkna 5 fw som jag tycker tar plats i topp 6 (Wännström, Ullström, Tedenby, Ljungh och Engvall). Och då tror jag det finns en liten risk att Engvall sticker redan nu. Men det är för dåligt, för lite spets.

Visst, vi kommer troligtvis få fler mål av våra bottom 6 för de spelarna är av hög kvalitet för de positionerna. Men det håller inte riktigt. 14 fw är ganska rimligt att ha, 2 extra vid fullt frisk trupp. Eller lånas Gustavsson ut? Det luktar i alla fall att någon kommer få gå snart, troligtvis Wärn. Men man kan ju hoppas att Figren får en ny klubb också så att vi kan få in en till spetsspelare.

Gustafsson lånas ut??!! Nä det hoppas jag verkligen inte. Räknar med att Gustafsson är en utav våra toppspelare nästa säsong. Hsn var riktigt bra denna säsong och tar med största sannolikhet stora steg nästa säsong. Så nej han kommer inte lånas ut. Däremot lär isac Brännström lånas ut. Har svårt att se hur han skall ta en plats. Även Erik A ligger väl i riskzonen att lånas ut.

Sillyn kan hålla på in i september och alla spetsvärvningar lär inte dyka upp i april. Tålamod.

Jo jo, men hur många spelare tycker du HV ska ha under kontrakt? Det är bara backsidan som inte är mer än fylld ännu.

Passar på och välkomnar mig själv till forumet :smiley:
Tycker det är lite oklart var Johnsson ska passa in i lagbygget, antagligen (och förhoppningsvis) tänkt för en 3:e-/4:e-kedja. Ponera att vi bryter med Max Wärn och får behålla Engvall, så TROR jag vi ställer upp som följer till kommande säsong:

NY - Ullström - Engvall
Tedenby - Ljungh - Wännström
Thörnberg - J. Andersson - Figren
Johnsson - Gustafsson - Sundh
Bengtsson

Föredrar Ullström som center och tycker han visade i slutet av förra säsongen (när han kom över de påstådda mjölksyreproblemen…) att han är tillräckligt bra för att centra en förstakedja i HV. Om Önerud väljer att komma hem går han in i förstakedjan. Men även med Önerud känns forwardsidan inte helt hundra, skulle behövas en till spelare som kan gå in i 1:a-kedjan, vilket skulle putta ner Engvall till 2:a-kedjan, Wännström till 3:e-kedjan och sätta Figren som extraforward. Samtidigt vill jag inte ställa Bengtsson utanför laget men det är att bra problem att ha, antar jag. Säg att vi får in Önerud OCH Petersson:

Önerud - Ullström - Petersson
Tedenby - Ljungh - Engvall
Thörnberg - J. Andersson - Wännström
Johnsson/Bengtsson - Gustafsson - Sundh
Johnsson/Bengtsson/Figren

Den forwarduppställningen känns mycket mer komplett (läs: guldig) med bra konkurrens bland erkända SHL-spelare. Finns också I.Brännström och E.Andersson som kan vara med och tävla (även om I.Brännström antagligen går på lån). Tedenby, Ljungh och Engvall hade passat perfekt ihop med tanke på hur Engvall spelade i slutet av förra säsongen! Önerud, Ullström och Petersson har potential till att bli SHL:s bästa kedja. Tror och hoppas det finns tillräckligt med kapital för att plocka in ytterligare två forwards av toppklass. Kan Växjö pressa in Rasmussen och Miele i sin budget kan vi få in Önerud och Petersson…

Backsidan känns väldigt defensivt inriktad i dagsläget, tycker vi behöver 2 eller 3 offensivt skickliga toppbackar beroende på hur det blir med Pilut, för att det ska kännas okej:

NY (Pilut) - NY
Strömberg - NY
Persson - Berglund
Fehervary/Ytterell

Av det lilla man såg av Fehervary när han var här på lån tror jag han kan bli bra. Gillar också värvningen av Strömberg, oerhört bra i kvalet med Timrå. Verkar vara en spelare som ger allt för laget och spelar väldigt uppoffrande. En yngre Berglund 2.0. Att kalla honom en ny Borgman tror jag dock är lite för mycket att önska. Men bra kan han bli. Tim Erixon hade passat bra in på backsidan, samt 1 till poängstark back (2 om Pilut sticker). E.Brännström tror jag börjar i AHL och ev. blir uppkallad till Vegas för ett 10-tal matcher.

Målvaktssidan känns väldigt bra och konkurrenskraftig med Gunnarsson som börjar som förstemålvakt.
Gunnarsson - Sandström

Summa summarum, 2-3 toppbackar behövs beroende på hur det blir med Pilut och min förhoppning är att vi plockar in 2 till toppforwards för att bli konkurrenskraftiga.

Tack för mig och tack för ordet.

En silly innebär inte bara spelare in. Engvall och Wärn lär försvinna förr eller senare.

Hittills ingen forward i truppen vi kan förvänta oss 30 pinnar eller mer ifrån från då stänger Hult fönstret.

Det blir bra det här. :unamused:

Underbart inlägg…

HV har i nuläget en bra grundstomme, likvärdig de två senaste säsongerna. Många verkar också glömma att vi bara var några trepoängare från topp 6 i år. Jag är fortfarande övertygad om att vi med en bättre målvakt nått kvartsfinal. Och nu har vi ju både Gunnarsson och Sandström som kan axla ansvaret.

Dock ingen guldtrupp i dagsläget. Då behöver vi en Önerud eller Petersson. Kanske båda två? Och där tror jag inte att dörren är stängd.

Jag tycker det är helt rätt att satsa på den här forwardssidan nu, förutsatt ingen försvinner. För varför satsa på dyra chansningar? Hult har ju inte direkt varit framgångsrik på den fronten tidigare, och Lindbom har ju haft förtvivlat svårt att förvalta den typen av spelare.

Nej, jag tycker nuvarande forwardsuppsättning stämmer väl överens med det Hult och Lindbom vill att HV ska vara idag.

Och med det sagt. Kan vi sluta tjata om poängspelare. Vi är inte den typen av lag längre. HV vill ha fyra hårt jobbade kedjor, och som jag ser det är det precis det vi har idag. Och det kan mycket väl räcka en bit kommande år, förutsatt Lindbom och co får ihop det.