Tråden Om Lagbygget 18/19

Backsidan är väl den del som verkligen behöver ses över till nästa säsong. Vi kommer tappa många tunga namn.

*Elliott kommer inte vilja förlänga med oss, då han säkerligen kommer få kontrakt i KHL eller NLA.

*Reese kommer inte få förlängt då han är för skadebenägen och börjar bli gammal.

*Pilut kommer testa vingarna i NHL.

*Brännström tror jag kommer åka över och bli kvar, fast i AHL.

*Hedberg har inte gjort bort sig, men verkar inte ha Lindboms förtroende. Lär försvinna.

*Jaakola, lite samma sits som Reese. Kommer säkerligen återgå till Liiga.

*Styrman borde inte ens fått kontrakt från början och ryktet går att Luleå hört sig för hos hans agent.

*Zanetti har blandat och gett, mest i negativ bemärkelse. Tillhör Brynäs på utgående kontrakt och jag tror varken de eller HV är intresserade.

Således sitter vi med en backsida som verkligen behöver förstärkas. Stämmer ryktet med Fehevary och Strömberg har vi två utvecklingsbara yngre backar på gång in. Gott så, men spetsen saknas. Ser att man plockar in minst två etablerade namn till nästa säsong, och verkligen hostar upp lite cash för att få igenom detta. Vad gäller Ytterell tror jag knappast att HV kommer bryta kontraktet. Den svarta perioden i klubbens historia är över, och en klubb som bryter kontrakt hit och dit lockar inga spelare.
Således ser backsidan, i min värld ut så här inför nästa säsong:

Ny-Ny
Berglund-Persson
Strömberg-Ytterell
Fehervary

På forwardssidan ser det lite ljusare ut. Vi kommer få behålla stommen av spelare och förhoppningsvis få lite kontinuitet.

*Sweatt sitter på utgående kontrakt och har själv sagt att hockey inte är roligt längre. Gott så och jag hoppas snart att glömma den sura eftersmaken som den kommentaren lämnar. Han lämnar åtminstone inget bestående intryck hos mig.

*Stenlund kommer lämna för nordamerika och fastna i AHL, som så många andra halvtalanger. Har fastnat i sin utveckling och har kanske ett så kallat “sophomore year”. Killen får gärna överbevisa mig och återkomma till klubben som en bättre spelare.

*Ejdsell har efter en tveksam inledning utvecklats till en pålitlig poängplockare. Även om han är mer talangfull än Stenlund, tror jag han kommer få svårt att ta en plats. Blackhawks står dock inför ett rejält generationsskifte vilket kanske öppnar för Ejdsell.

Vi är i behov av en ny förstecenter, vilket jag anser vi har saknat hela säsongen i och med att Ullström blev utflyttad på vingen. Sweatt har inte imponerat och borde självklart ersättas med en tilltänkt stjärnytter, som förhoppningsvis slår bättre ut.
Önerud har inte imponerat i KHL, de få matcher han spelat. Dessutom skadad större delen av säsongen och med det i bakhuvudet så lär en återkomst till Jönköping inte vara orimlig. Jag lämnar honom dock utanför lagbygget tills vidare.
Om inget annat inträffar och HV går skilda vägar med någon annan, så kommer min forwardsuppsättning se ut så här nästa säsong.

Ullström-Ny-Ny
Engvall-Ljung-Tedenby
Thörnberg-Gustafsson-Wännström
Sundh-Bengtsson-Wärn
Figren
Brännström
Andersson

Ja, så kan man se det, även om jag inte gillar synsättet att spelare ska ersätta andra rakt av. Varje säsong börjar ett nytt lagbygge där spelare skall passa in i olika roller, och oftast skall dessutom redan befintliga spelare in i nya roller pga utvecklingskurvor. I Zanettis fall menar jag mer att en mer defensiv pjäs för max tredje backpar redan lär vara tänkt för Fehervary/Strömberg.

Håller med i det mesta, och ett intressant lag på g på papperet där, men rätt spelare in. Dock tror jag att tre backar skall in, man vill nog inte sätta sig tunna på backsidan igen.

Dessutom lär man få bestämma sig om man vill satsa på Ullström som center eller vinge till nästa säsong. Ett fåtal spelare skall in framåt och ytterst viktigt att det blir rätt i år. Ett av de största problemen i år var att vi var på tok för svaga på centersidan, och har man tveksamheter på Ullström i den rollen bör en toppcenter in utöver Ljungh. Det + Önerud känns mkt starkt.

Håller med om dom forward femmorna också, dock så vill jag se Figrens kontrakt brutet, visa lite kohones nu Hult.
Skulle vi få två riktigt bra spelare på dina “ny” possitioner så ser den där forward uppställningen riktigt mumma ut.

Hur kommer Hv agera om Sandström hamnar i NHL?
Kommer vi att satsa helt på Gunnarsson om han är klar och Åhman?
Jag tycker man ska göra det och se hur Åhman klarar det. Han är en grym talang och bör få chansen.

I värsta fall så dyker det alltid upp målvakter under säsongen som man kan värva in.
Men som sagt, frågan är om Flyers och Sandström redan är redo för varandra med tanke på hur Sandströms säsong såg ut i år.
Kan nog behöva minst en hel säsong innan han drar.

Kan Gunnarsson hålla nivån han gjorde igår för Malmö så röstar jag för det :smiley:

Problemet är bara säg att Gunnarsson är så bra som han faktiskt verkar, hur mycket kommer Åhman få stå då ? Åhman är en grym talang och han måste få spela mera, kanske det bästa både för Åhman och Hv är att han får spela mycket i HA en säsong ?

Enligt Sandströms agent så kommer han att spela i HV nästa år. Att Philadelphia signade honom verkar vara rätt mycket formalia och taktik. Han kommer inte åka över till stora campen i sommar, Philadelphia har fyra målvakter under kontrakt och man hade tappat sina draft-rättigheter om man inte signat med Sandström nu. Sen kan såklart saker hända med skador osv., men som det ser ut nu är syftet inte att ta över Sandström redan nästa säsong.

jnytt.se/article/hvs-nyforv … -kontrakt/

Jag tror det blir Gunnarsson och Sandström och att de kommer att dela hyfsat lika. Sett till spelet denna säsongen så är det fördel Gunnarsson för förstaspaden, men det kanske ändras om Sandström får lite mer speltid.

Låna ut han till HA och ta in han som andra målvakt året därpå

Hur kommer lagbygget påverkas om Simon Önerud ansluter :wink:

Till det bättre :sunglasses:

Är han klar?

han är klar när hv går ut med det.

Saxat från Jönköpings Posten. Håll till godo och trevlig påsk hälsar vi moderatorer.

Fakta: Truppläget i HV71
DE HAR KONTRAKT:

Kristofer Berglund, back, 18/19.
Lawrence Pilut, back, 18/19.
Alexander Ytterell, back, 18/19.
Erik Andersson, forward, 18/19.
Anton Bengtsson, center, 18/19.
Isac Brännström, forward, 18/19.
Pierre Engvall, forward, 18/19.
Robin Figren, forward, 18/19.
Mattias Tedenby, forward, 18/19.
David Ullström, center/forward, 18/19.
Sebastian Wännström, forward, 18/19.
Max Wärn, forward, 18/19.
Adam Åhman, målvakt, 19/20.
Christoffer Persson, back, 19/20.
David Gustafsson, center, 19/20.
Oscar Sundh, forward, 19/20.
Martin Thörnberg, forward, 19/20.
Felix Sandström, målvakt, har kontrakt med Philadelphia Flyers men lånas ut till HV71 kommande säsong, enligt sportchefen Johan Hult.

Saxat från Jönköpings Posten. Håll till godo och trevlig påsk hälsar vi moderatorer.

Nu ska ett nytt HV71 snickras ihop. Så här ser läget ut för sportchefsduon Johan Hult och Johan Davidsson just nu. De kan lämna och de kan värvas in.

RYKTEN IN:
Martin Fehérváry, back, Oskarshamn: Den initierade hockeybloggaren MrMadhawk rapporterade den 17 januari att den talangfulle slovaken (född 1999) var ett aktuellt namn för HV till kommande vinter. Den 27 januari fick han visa upp sig i en HV-match då han lånades in från Oskarshamn. Enligt Jnytt är Fehérváry redan klar för HV71 och ett tvåårskontrakt ska ha signerats.
Jonas Gunnarsson, målvakt, Malmö: Att Gunnarsson är ett aktuellt namn för HV är knappast någon kioskvältare. Spelade på lån i Jönköpingsklubben i höstas. MrMadhawk har rapporterat att Gunnarsson är klar för HV71 till kommande säsong. Men då Malmö ska spela SM-kvartsfinal kommer det att dröja innan den övergången blir offentlig.
Markus Ljungh, center, Djurgården: 27-åringen har varit en pålitlig poängmakare i Djurgården i flera säsonger. Men där kommer han inte att spela kommande vinter. MrMadhawk har rapporterat att också Ljungh ska vara klar för spel i HV till kommande säsong.
Didrik Strömberg, back, Timrå: Född 1994 och har gjort några fina säsonger i hockeyallsvenskan. Ska närmast spela SHL-kval mot Karlskrona med sitt Timrå, men efter säsongen kan han hamna i HV71. Enligt sajten Hockeypuls är nämligen HV en av klubbarna som har visat intresse för Strömberg.
Johan Johnsson, center, Timrå: Har tidigare gjort 36 SHL-matcher för sin moderklubb HV71 – nästa säsong kan han återvända till Jönköping efter tre raka säsonger i Timrå. Var riktigt bra i den hockeyallsvenska finalen mot Leksand, en klok och hårt arbetande forward/center som är duktig på att teka. Enligt Sundsvalls Tidning är Brynäs och HV71 med i jakten på 25-årige Johnsson.
Simon Önerud, forward, Sibir Novosibirsk: Sköt SM-guldet till HV71 i fjol och om han är sugen på att vända hem efter sin skadefyllda sejour i KHL lär så klart moderklubben ligga bra till.

Jag noterade att förra säsongen återfanns ingen HV-spelare i poängligans topp 25. Tror första kom på 35 nånting.
Ändå så gick det ju ganska bra.

Vad har ni för tankar om det?
Satsar man på ett jämnare lag som klarar enskilda skador bättre? Ger det mer bang-for-the-buck att inte köpa de dyraste spelarna?
Lyckas man helt enkelt inte locka till sig de bästa spelarna?

Genidrag eller tur?

Jag skulle säga att det beror på 3 saker:

  1. PP var uselt, mycket poäng görs i PP.
  2. Istiden är väldigt jämnt fördelad i HV.
  3. Den bästa poängplockaren gick sönder (Önerud)

Har länge ropat efter en spelare som producerar poäng vilket gör att motståndare lägger fokus på honom och de andra får mer ytor.

Hoppas att man letar efter fynden i Allsvenskan likt Borgman men att hela tiden tro att de ska explodera är farligt. Tycker man måste säkra upp med lite spets ifall det inte blir den utveckling man hoppas på.
Att vi haft otur med transatlanter beror ju på att vi inte scoutar tillräckligt på plats.

Christensen, Elliot är ju killar som varit i Europa men killar som Sterling mfl har inte det och man var inte tillräckligt noggrann i scoutningen. Hult o Davidsson har ju all tid i världen att ta en tripp över pölen för att kika på AHL spelare där spetsen finns.

Sen får man ju inte glömma att Hv vann ifjol och det blir helt fel i uppbyggnadsträningen.
Nu kommer man att dra igång försäsongen i april jämfört med ifjol då man fortfarande spelade.

Om det stämmer med de rykten som Gunnarsson, Ljungh och Donovan så är det helt klart klassspelare som lyfter laget rejält och får man också in några fler så ser det onekligen bra ut på pappret.

Sant PP var uselt. Hade det varit bra så hade vi varit mer överlägsna kanske. Det tyder ju på att vi hade ett väldigt bra lag.
Precis, när man byggde laget så försökte man skapa ett jämnt lag där alla kan vara med och bidra. Så såg det ju inte ut under 2000-talet när första-femman producerade hälften av alla poäng (eller kanske mer).

Såhär ser ett guldlag ut, det är lite vad jag hade hoppats på att laget skulle se ut till den här säsongen!
Återstår att se hur laget ser ut när det är färdigt. Det går givetvis ta guld utan bara egna produkter också, men det är ju helst såhär man drömmer om att laget ska se ut. Spelare som kommer hem igen och levererar, spelare som utvecklas och klarar att ta en plats i laget mm.

Mattias Tedenby - David Ullström - Andre Petersson
Filip Sandberg - Simon Önerud - Martin Thörnberg
Johan Johnsson - Sebastian Strandberg - Anton Bengtsson
Oscar Sundh - David Gustafsson - Isac Brännström

Almqvist - Pilut
Brännström - Elliot
Berglund - Persson
Hedberg

Detta är mitt guldlag. ska bli spännande att se J & Js guldlag när det är färdigbyggt.