Man hade en som knappt användes och man tyckte inte det behövdes för så ska inte hockey spelas. Finns ju en anledning till varför den slutade och varför Simon Brändström inte varit synonymt med HV, man värderade inte det helt enkelt.
Nu vann man guld 2017 och fick mer vatten på sin kvarn.
Tror ni Lindbom anställde nubben för hans analytiska förmåga och förkärlek avancerad statistik.
Förlåt för OT i tråden om dessa herrar.
Detta kan bli början på det vi alla önskat, en ny era av dominans om man bara låter det få ta sin tid.
Att värva in spelare som utifrån siffror på en dataskärm ska uppfylla ett visst behov må vara effektivt, men försvinner inte ändå lite av sportens charm?
Det hela börjar mer likna en monteringslina på ett industriföretag där människor av kött och blod ska monteras in på rätt plats i den stora maskinen.
Detta skrivet av en supporter som närmar sig 50, underförstått det var bättre förr…
Inte nödvändigtvis, men analysen blir en bärande del i ett beslut. Sen behöver man förmodligen väga in vilka spelare prospektet spelat med, hur han agerat när det gått bra/mindre bra för laget etc. Det är en del boxar som behöver kryssas i utöver de rent siffermässiga.
Tycker bara det är tråkigt när sporten blivit något man sköter från en dataskärm. Allt ska ju analyseras nuförtiden, tänk om vi rent av analyserar sönder det som utgör charmen i vårt intresse, själva sporten hockey? Det var väl bara det jag ville få skrivet.
Underliggande siffrorna är ju bara ett steg i ledet till att rekrytera en ny spelare/ledare. Ett sätt att sålla bort de som, i teorin iallafall, inte kan tillföra HV något. Man kompletterar säkerligen med djupgående analys av personlighet med intervjuer av tidigare lagkamrater, referenser från tidigare arbetsgivare, trolig utvecklingskurva/potential etc. Jag tror starkt på detta sättet att jobba på och tycker det är märkligt att vi inte jobbat såhär tidigare.
Hult var först(?) i SHL med analytiker (Brändström och en till som jag tappat namnet på). Fanns även en scout under en tid med Hult. Dessa avvecklades senare av nån anledning, om det var Hult själv som beslutade eller några i organisationen över honom vet jag inte.
Aldrig känt mig som en större hockey-noob än efter att ha lyssnat på detta. Jag har verkligen 0 koll på sånt han gör. Likväl fruktansvärt intressant även om de va likvärdigt med att läsa runskrift i form av att förstå.
Vore ett kul segment i HVTV “Analys med Boba & Leise” där de går igenom lite spelare och deras prestationer under försäsong och förklarar lite mer ingående hur deras analysmetoder och teknik fungerar, även en intressant vinkel för alla de som skulle vilja arbeta med hockey men kanske inte på isen.
Det jag hoppas med allt sånt här är att det blir en del av hur HV fungerar i framtiden även om dessa herrar väljer att gå vidare. Tycker äntligen HV känns lite mer modernt men vill inte bli för personberoende.