Lite läskigt om AB/Björn skulle få sparken. De har byggt laget som DE vill spela. Den dagen det kommer in någon som tänker hockey annorlunda blir det intressant.
Tycker det var en bra podd! Han känns otroligt driftig och engagerad i sitt jobb! Känns som en otroligt bra värvning till Hv
Väldigt intressant avsnitt!
Blir väldigt hoppfull på framtiden av vad Leise säger om hur han arbetar. Ser fram emot att se hur detta märks i lagbygget.
Också lyssnat på avsnittet och jäklar vad intressant det låter, tycker jag!
Även jag är hoppfull och spänd på att se vad våra nya spelare kan göra ![]()
Leise berättar om synen på Hatakka och menar att det verkligen lyste om honom. Han gick ju under radarn för oss alla. Spännande!
Instämmer med samtliga här. Gillar målet att HV ska bli ledande när det gäller analys. Vi går en spännande framtid till mötes. Gillade också att han menade på att man tackat nej till bra spelare som man inte tycker passar in i den (statistiska) profilen man söker. Uppenbart så att den underliggande statistiken visar saker som vi vanliga dödliga har svårt att se.
Lite andra tider nu än med Nubben, som värvade spelare på uppstuds efter sett dem 1-2 matcher.
Som tur är handlar hockey fortfarande om människor av kött och blod, att skapa ett lag, en kultur och en stämning där varje spelare kan komma till sin rätt.
Personligen kan jag tycka att det läggs för mycket vikt vid statistik. Inte bara gör det sporten mindre charmig, man har också sitt fokus på det som redan har hänt. På historien. Statistik är ju gamla siffror på något som redan har hänt, det säger ganska lite om vad som komma skall.
Nja. Det där stämmer ju inte. Statistiskt sett. Det är hela poängen.
Det var ett försök att väcka ett perspektiv kring vad som är så fantastiskt kring det här, inget annat.
Min poäng är att ingen kan förneka att statistik handlar om något som redan har hänt, alltså att titta och lägga vikt vid det som redan varit. Historien.
Nytänkande? Nja, så här har vi gjort med varor och tjänster hur länge som helst. Nu är det tydligen hockeyspelarnas tur.
Jag förstår nog inte det perspektivet. Mer än möjligen att “allt kan hända”?
Fattar vad du menar med att det bara visar det som har hänt, men historien kan ju också visa på ett troligt utfall för framtiden.
Den avancerade statistiken kan ju vara en enorm hjälp i att hitta dold potential, mer än bara “ögontestet”.
Blir ju på så sätt lättare att göra fynd. Man kan hitta spelare med fantastisk underliggande statistik som inte speglats i rena poäng t.ex., men alla siffror tyder på att det bör lossna, kanske om man sätter ihop spelaren med någon i ens nuvarande trupp som står för något som kompletterar det lilla som saknas.
Det är ju även nyttigt för att bekräfta ögontestet på spelare som ser bra ut vid första anblick.
Blir något helt annat än t.ex. Nubbenscouting som typ är “han hade flest skott i Liiga förra året, sätter han bara några av dem här blir han skyttekung”.
Men man kollar inte exempelvis xG på skotten som tagits, för att ta det simplaste exemplet.
Självklart förstår även jag att man kan se saker rent statistiskt och ju djupare man gräver desto mer kommer man att hitta. Frågan är bara till vilket värde?
Värdet framöver, det man vill ha, finns ju inte i de siffrorna även om alla som sysslar med statistik vill se det och säkert hävdar annorlunda.
Statistiskt sett skulle Brynäs inte vunnit serien och Luleå inte tagit guld, men tack och lov är det fortfarande människor av kött och blod vi ställer på isen. Då kan allt hända. För jag tror inte det finns siffror på hur inspirerad en spelare är, hur mycket han är i flow eller hur mycket kärlek och passion han känner för laget. För detta krävs annat än gamla siffror. Jag hade därför gärna sett en ny Mårts i HV då jag tror att det mentala spelet är det som avgör.
Men det är just det som är poängen, att angripa och fokusera på det som kan hända, inte det som redan hänt.
Ok, jag fattar du tror inte på värdet av statistik, du vill förminska det mot sådant som “per mårts” fixar.
Min åsikt är att bägge har en roll. Troligen likvärdiga, men de har olika del i cykeln: först individ-stats för att värva lag, sedan “per mårts”-grejor för att få ihop laget, SAMT lagstats för att utveckla laget.
Vilket Leise är övertydlig med i podden när han säger att betydelsen av beteende är inte något som är särskilt lätt att mäta och inte heller hans gebit.
Leise gjorde en bra redogörelse för statistikens för och nackdelar, samt hans egen tilltro. Jag har inget att invända mot detta.
Dock är den som Hanky antyder, inget att stödja sig mot vid lagbygge ala “per mårts”, dvs bygga gemenskap, skapa laganda etc. Men allt behövs, bommar man statsen så får man massa tikka i laget, till fel pris, och då finns det ingen per mårts i världen som kan sammanfoga den skiten till ett lag.
Det klart att beteenden kan avgöra till slut. Det laget med bäst stats vinner inte alltid, då psyket kan spöka eller puck luck. Dock kan vi klart konstatera att HV71 sedan återkomst och till viss del innan dess varit en konstant i botten gällande den mesta av mätbara ting. Då kan det vara dags att genomlysa detta, för görs det inte kan vi glömma att ens vara nära Luleå eller Brynäs osv på något vis, även om de inte ens var bäst i klassen i allt. Vi har i alla fall inte varit det.
Fast med det resonemanget så förstår jag inte hur man ska kunna värva spelare. Om en scout åker och tittar på en spelare så är ju det beteendet sedan historia när man väl värvar spelaren. Scoutar du en spelare så bygger ju även det på statiatik. Hur ska man få in spelare till truppen?
Nubbish- Way of the surströmming. Man känner efter och bjuder högt så är det klart. Då finns ett lag och en rejäl utmaning.
Det är väl detsamma med vädret, men tittar enbart på gammal statistik, så att men kan förutsäga att t.ex. när det kommer in moln med den luftfuktigheten så kan det regna på dessa platser.
Nu är ju dom flesta sedan något år tillbaka generellt kassa på att förutsäga vädret, men ändå.
Tycker den här statistiken kan vara bra här att hitta spelare som har bra vanor i sitt spel, bra vanor som man tycker passar i sitt lag.
Björn har ju även sagt att han är väldigt noga med dom bitarna utanför statistiken. Tex prata med gamla lagkamrater och tränare med mera.