Tråden om Leise/Boba

Upp till bevis

Ja.

Nån måste ju svara i telefon och på mail tills en mindre tillfällig lösning är på plats.

Han har förhoppningsvis inte mandat att göra några förändringar alls.

Kanske Clippy kan hjälpa till?

Ja såklart, men ändå en cool resa.

Tur att någon ville ta över den uppenbarligen extremt tuffa rollen.

Starkt av Linus.

3 gillningar

Ni som följer Boba på sociala medier ser honom på plats i många ishallar runt om i sverige.
Var gör karln?

(tillägg: jag är införstådd med att han är scout)

2 gillningar

Testar baconsnacks kanske?

När vi väl är inne på scouter: har man ens hört av sig till Patrik Hansen? Hål i huvudet annars.

2 gillningar

Det jag syftar på är att han anställdes som videoanalytiker/scout, med säte i Stockholm.
Som jag ser det så är han på plats under HVs matcher och analyserar. Sen ser man att han dyker upp på många HA-matcher med SSK och AIK, eventuellt också SHL-matcher med Djurgården.

Så som scout så visar han att han ser en del HA live. Det hjälper inte oss, imho. Vi behöver inte mer HA-lirare.
Sen, det han ser live med Djurgården ger lite SHL-insikt. Det hjälper oss föga.

Vad gör han mer, är min fråga? Det han inte visar på sociala medier. Vet vi något om han video-scoutar? Eller reser han och tittar på andra lirare, utanför sverige?
Vem i HV kollar marknaden i nordamerika?

Vet vi något om dessa saker?

Inte en aning. Skulle inte förvåna om scoutingen är bristfällig. Moneyball och skit. Sen är det väl Leise som analyserar video och annat? Mycket av scoutingen utgår nog från Excel-arket skulle jag kunna tänka.

Han scoutar väl? Tänker att han har ett löpande schema på alla matcher han går på och kollar upp flera spelare som kan vara intressanta för HV i framtiden?

1 gillning

Att inte ha någon som scoutar HA är fantastiskt dumt. Rätt säker att han plöjer många timmar på tvn/padda/dator också. Så han ser nog mer än bara HA.

1 gillning

Till de senaste två inläggen:

  1. vet vi vad han gör? Det verkar inte så. Vi gissar.
  2. behöver vi verkligen lägga den lilla tid vi har på scouting, på att titta på HA, när vi “vet” vad vi behöver, dvs centrar av hög kaliber. De finner vi inte i HA, gissar jag.
2 gillningar

Det här tycker jag vi ska lyfta mot HV, i vilken kanal vet jag inte? Vad kan vi vända oss? Eller är den en sak för årsmötet. I kombon med Anton frågan!

3 gillningar

Så som jag förstått det är han mer en “editor/klippare” som plockar ut specifika sekvenser som Anton sedan kan analysera. Har för mig att i någon podd berättar Boba detta, personligen känns han som Anton högra hand som matar paddan. Om det görs live eller i efterhand har jag ingen aning om.

Utöver det ska han även scouta generellt, men exakt vad man scoutar i HA är nog bäst att fråga honom själv.

Nere är en bild från hans X, under sin tid i AIK 2021.

https://x.com/BobaPettersson

1 gillning

Men plockar han ut siffror för att någon säger det och för att han är ekonom så har han fått den uppgiften. Ty han kan Excel, honom ska vi ha!! Men det riktiga hockeyögat? Som när han skulle svara på spelet utan puck men inte kunde.

HV:s spel utan puck, jag blir mörkrädd. Så på ett sätt är kul att titta på slutspelet, där får man se kontrollerat styrspel och försvarsspel, på ja ibland basic nivå.

1 gillning

Lämnar enligt expressen. Tar han liljander med sig?

Bärs ikväll, skål!

1 gillning

Adjö! Tack för…

Nada!

behöver vi denna tråd? Jag stänger den. Finns inget att säga.

10 gillningar