Det skulle svida ganska ordentligt om han kallas över.
Men det verkar ju onekligen som det i dagsläget…
Någon som har koll på hur utlåningsavtalen egentligen är skrivna mellan NHL och SHL?
Jag kan på ett sätt förstå att LA Kings kan plocka tillbaka honom, men det känns samtidigt konstigt att ett skrivet avtal blir ogiltigt bara sådär också.
Det är olagligt för SHL klubbar att skriva korttidslånkontrakt. Endast kontrakt över hela säsongen får skrivas. Så som jag fattade de som var lånkontraktet på hela säsongen när de skrevs med Rangers. Antingen slutade den gälla vid traden eller så var de aldrig et säsongsbetonat lån utan det var ett lån där NHL klubben kan dra över spelar när de ville. Låter risky om jag vart idiotisk motståndare supporter hade man anmält HV pga ogiltligt kontrakt till SHL. Det låter lite fuffens hur ett säsongsbetonat lånekontrakt helt plötsligt inte gäller längre?
Det skulle ju vara att man skrev avtalet med Rangers, men om Rangers sedan inte längre har kvar rättigheterna så har Kings rätten att ta över honom.
Det låter mystiskt, men jag tror inte det är HV71 som skrivit något dumt kontrakt.
Jag tror istället att det är något i hur avtalet mellan NHL och SHL överlag är. Man kan ju tycka att sådant borde regleras där.
Men detta är rena spekulationer från min sida, och oavsett så skulle det vara riktigt tungt om Lias försvann. Även om han kommit in i tung period spelmässigt är han ändå en spelare som kan vinna matcher åt oss.
Lias spelade i HV av en anledning, för att Rangers skulle få upp tradevärdet på han till över noll typ. Då kan vän av ordning tycka att ledningen borde fattat att så länge han är hos Rangers är han vår men han kommer med 99% säkerhet bytas bort under säsongen och då ändras troligtvis allt. Om ledningen trodde att han skulle vara kvar hos Rangers säsongen ut och vi på så sätt får behålla han blir jag lite mörkrädd men om de hade på känn att han skulle bytas bort och då ha en backup ifall det går på röven då känns det lite bättre i magen i allafall.
Sen är inte allt mörkt för att han kommit till LA. De kanske tycker att Lias utvecklas bättre hos oss och låter han stanna säsongen ut och tar över han nästa säsong istället.
Jag trodde verkligen på Lias inför säsongen. Jag hävdar fortfarande att han egentligen är bra för SHL. Men oj, vad den här säsongen inte blev som jag och många andra trott.
Lias har inte varit dålig, men han har inte heller varit den ledande spelare vi hoppades på att han skulle vara. Känns som att Lias varit med hur länge som helst, men slogs häromdagen av att han bara är 22 år. Med facit i hand är han nog inte redo för den uppgift han fick i år. På det har han ju även haft en rätt turbulent tid utanför isen med NHL-rättigheter som trejdats till höger och vänster.
Tror verkligen att han mått bäst av att stanna ett år i SHL. Men nu är det som det är.
Gissar att det här var sista gången vi såg honom i HV-tröjan. För blir det inte NHL lär karriären fortsätta i Europa och sedan i Frölunda. Stället han ville till från första början.
Med det sagt. Lycka till Lias! Du har ändå varit en färgklick i ett annars rätt grått och trist HV71.
Lias hade varit överlägset bästa spelaren i SHL om vi hade haft en annan spelidé!
Lias vill ha mycket puck men det gick inte när man ska skicka iväg den nästan direkt när man får den.
Hoppas verkligen han hittar glädjen där borta!
Den dagen han kommer hem så hoppas jag att hjärtat för Hv blir avgörande!