Tråden om Linus Söderstrom

[size=130]Linus Söderström är klar för HV71![/size]
- Det känns jättebra att komma till HV71. Det är en förening med höga krav, både på klubben och på spelarna. Jag är taggad över att få träffa alla och köra igång med försäsongen och det ska bli roligt att kampera med Fredrik Pettersson-Wentzel, som var en av SHL:s bästa målvakter förra säsongen, säger Linus Söderström.

FAKTA / SÖDERSTRÖM
Född: 960823, Stockholm
Moderklubb: Värmdö HC
Position: Målvakt
Plockar: Vänster
Längd/vikt: 194 cm/90 kg

Tidigare klubbar: Värmdö HC, Djurgårdens IF, Södertälje SK, Almtuna IS, Vita Hästen HC
Spelarmeriter: SM-guld U16, SM-guld J20, Bästa målvakt i JVM 2015/2016

Kontraktet gäller i ett år.
Källa: hv71.se/artikel/80537/

Välkommen!

Tror du att det var HV eller Linus som ville ha 1 år?

Underbar värvning!
Linus är en målvakt med det lilla extra som kan stänga igen helt när han är på spelhumör. Något vi sett i JVM.
Visst hade jag gärna sett att det hade varit ett flerårskontrakt men jag är inte direkt förvånad över att det enbart blev ett år.
Linus har haft det väldigt tufft de två senaste säsongerna. Trots stor succé i JVM, gånger två, så har Djurgården valt att inte satsa på han. Han fick aldrig chansen i A-laget utan lånades istället ut till ett flertal HA-klubbar. Med detta i åtanke så är det ganska självklart att Linus enbart vill skriva på för ett år och på så sätt undvika att hamna i samma sits igen.
Man får även inte glömma bort ratt intresset för Linus är väldigt stort i Nordamerika. Något som kan bidra till ett kortare kontrakt. Det skulle inte förvåna mig om New York Islanders väljer att skriva kontrakt med Linus nästa säsong för att sedan låna ut han till HV71. Precis likt Anaheim Ducks gjorde med William Karlsson.

Häftigt. Jag tror Linus kommer ge PW en riktig match.

Välkommen Linus
En spännande värvning en bra värvning och kan nog utmana PW, lär ju oxå frigöra lite ekonomisk utrymme i jämförelse med Ersberg.

Vet inte. Om de var hv så är man kanske lite osäkra för hv är ju inte kända för att utveckla målvakter och därför ville kanske Linus bara ha 1 år

Varför skulle han gå hit från första början om han inte tror att han får rätt förutsättningar?

Välkommen Linus.
Underbart att ha en ung lovande målis i truppen, en som kan utvecklas i samarbete med PW och i förlängningen peta PW (sorry PW, det är inget emot dig, bara så det ska vara).

Det där är än så länge bara skitsnack. Det har skapats nån sanning om att HV inte har rätt förutsättningar. Det är bara en spekulation, en gissning. Jag har inte sett tillstymmelse till bevisföring. Att hålla på att skriva om detta som om det vore sanning är omdömeslöst.

Bevis A: Gustaf Wesslaus resa från landslagsmålvakt till inte ens påtänkt i ett C-betonat Tre Kronor måste väl ändå ses som en negativ utveckling?

Bevis B: Gustaf Wesslaus fullständiga genomklappningar mot LHC i slutspelen 2013, respektive 2015.

Bevis C: PW:s fullständiga genomklappning mot Skellefteå i SM-slutspelet 2016.

Bevis D: Jonas Gunnarssons totala brist på utveckling under sin tid i HV, för att året senare göra debut för Tre Kronor.

Jo, visst finns det en del som talar för att målvakter inte utvecklas som de bör i HV. Fattar fortfarande inte varför man inte satsar på en erfaren målvaktstränare, och om nu inte det, i alla fall en tränare som spelat på hög nivå - typ Andreas Andersson.

Men, men. Bara hoppas HV gjorde rätt när de förlängde med William. När det gäller kommande säsong kan man ju i alla fall inte klaga på materialet han har att jobba med. En ännu inte färdigutvecklad PW och en Linus som jag tror kan nå helt galet höga höjder.

Tror och hoppas han kniper förstaspaden redan i höst.

Spot on!! Du har helt rätt… Bevis B och C har ju varit ett stort problem och är övertygad. Med bättre målvakter i dessa serier så hade vi tagit oss vidare…

Mycket bra inlägg.

Om vi ska börja med Wesslau så låg hans räddningsprocent på 91,91,92 i Djurgården. Hans tre säsonger i HV71 så låg han på 92,90,91.
Det får man väl ändå anse som ganska lika. Han var i HV71 under en period där försvaret inte riktigt var det bästa i Sverige men hade ändå hyffsade siffror.

Nu till PW. I Färjestad hade han 91,92,90. Han kommer till HV71 tar förstaspaden framför Ersberg ligger på 91% och om jag inte har helt fel så blir han framröstad som HV71’s bästa spelare.

Gunnarsson: En ung målvakt som dom två sista säsongerna i HV71 var utlånad den ena av dom och agerade som andramålvakt en av dom. Han spelade 25 och 19 matcher dom två säsongerna. Kanske inte optimalt för en målvakt i den åldern. Han gick sedan till Malmö och spelade 25 matcher i Allsvenskan och låg på 89% för att senare bli utlånad till Pantern då Malmö gick upp till SHL. Sen att han nu har gjort en bra säsong i Malmö då han fick chansen på grund av skador är enligt mig mer en tillfällighet. Men även personlig mognad och hårt arbete gjorde att han lyckades.

Tycker det är väldigt hårt att med denna fakta säga att HV71 inte kan utveckla målvakter alls.

Den här tråden handlar om Linus Söderström. Inte om William Rahm.

Dekman har rätt, men jag vill ändå påpeka att räddningsprocenten inte talar till lejacques fördel, samt att de bevis han för fram, mer skall belasta den mentala coachen (just det, nån sån har vi inte haft) än målvaktstränaren.

Jag hoppas vid gudarna att HV71 utvärderar sin målvaktssida lika hårt som övriga sidor.

Ska bli väldigt spännande att se Linus mellan HVs stolpar. Helt klart massvis med potential men han är väl andå ganska oprövad. Senaste säsongen var han backup i Vita Hästen. Visst han gjorde ett grymt JVM men då hade han i princip ingen press då han var typ tredjevalet inför turneringen och halkade in lite på ett bananskal då de andra skadade sig.

Jag ser Linus som en framtidsman men sätter ändå lite frågetecken om han verkligen är mogen att axla ansvaret redan denna säsong om PW går sönder. Den som lever får se :wink:

Linus Söderström är den jag hoppas HV väljer att starta med när säsongen börjar. Varför? Enkelt, hockey handlar om att vinna.

Söderströms facit på försäsongen:
Växjö 1-2 förlust (stod halva matchen)
Steelers 5-3 vinst
Malmö 5-3 vinst
Salzburg 5-2 vinst

9 av 12 möjliga poäng

PW:s facit
Växjö 0-1 förlust (stod halva matchen)
Steelers 5-2 vinst
Frölunda 3-2 straffvinst
Salzburg 1-2 förlust

5 av 12 möjliga poäng

Man kan stirra sig blind på räddningsprocent, insläppta mål och - om man nu känner för det - peka finger åt försvarets agerande. I slutändan handlar det om att ha en målvakt som vinner. Liv låg sällan i toppen av målvaktsligorna men lik förbannat var det han som var bäst när det gällde. Med detta i åtanke vill jag ha Söderström från start. Det här kan naturligtvis ändras under seriens gång. Men just nu är Söderström etta i min bok.

Jag håller med dig Linus har klart större potensial än Pw, Men jag tror att Pw kommer börja som 1a. Har inget belägg för det men magkänslan säger det. Tycker dock Pw är en bra målvakt. Linus har bevisat förut att han är bäst när det gäller. Den förmågan är ack så viktig.

Fortsätter på mitt tidigare inlägg, och hävdar bestämt att Söderström är vår nya målvaktsetta.

PW: 9 av 21 poäng

Söderström: 15 av 18 poäng

Och egentligen ännu mer intressant. HV har fortfarande inte tappat en enda poäng när Söderström har fått stå från start.

Håller med. Tycker han ska få fortsätta att bevisa vad han kan när han skött sig så bra. Hoppas han får stå på torsdag det vore helt rätt beslut. Något annat känns helt fel.

Vi är av exakt samma åsikt i frågan, Jag var lyrisk redan när han värvades, Bevisligen bäst när det gäller, Lugn trygg. Han har hela paketet! :slight_smile:
Jag skulle vilja påstå att han är målvakten Hv71 har sökt sedan Stefan Liv.