Gillar starkt det jag sett av de två senaste matcherna även om det kanske inte har varit de bästa värde mätarna, avslaget SAIK och liiga jumbon. Jag tycker han ser mycket säkrare ut nu än på försäsongen, även om han spelade helt okej då. Troligtvis är det bara lite mindre nerver nu.
Tycker man ska matcha båda ganska jämnt, tycker inte det är tillräckligt stor skillnad mellan dem. Tycker det också är lite väl hårt om du räknar in Abbotts avgörande i kalkylen Lejaques, svårt att rädda den pucken för honom haha.
Hur många matcher över 60 minuter har Söderström förlorat i år - en?! Söderström gör kanske inte de spektakulära räddningarna, men han stoppar puckarna och bjuder sällan på tavlor. Tänker lite på Jonas “Monstret” Gustavsson.
Snälla, snälla Lindbom. Låt Linus fortsätta stå. Det är inte en tillfällighet att han blev JVM:s bästa målvakt. Ett pris som tidigare har tilldelats målvakter som Pelle Lindbergh, Carey Price och Tukka Rask.
Angående det du just skrev om att man mer sällan ser dessa så kallade tv-räddningarna så beror ju det på att Söderström har en otroligt bra blick för spelet och nästan alltid står rätt placerad och därav att han kanske inte uppelevs som flashig i sitt spel.
Vet inte hur många som kollade Jvm föregående år men Linus match mot USA när jänkarna sköt 46 skott på mål var jäkligt svettigt(Gåshud) Jag var på plats i Helsingfors och såg Linus i aktion det var grymt!
Jag vill fortsätta hävda att Linus är killen vi drömt om sedan Livs glansdagar. Nu är han här och förtjänar att få en ärlig chans att konkurera om 1 spaden. Precis som Lejacques är inne på så är Söderström en vinnare. Han har “DET” det är något man föds med.
“Jag tror att jag aldrig mött en så bra svensk målvakt, säger supertalangen Auston Matthews”.
Alltså, wow! Jag är så imponerad av Söderström hittills.
På de 7 SHL-matcher han spelat har HV tagit 2 poäng i snitt. Med PW har man knappt 1,7 på 16 matcher.
Med Söderström i mål har HV tagit poäng i 86 procent av matcherna. Med PW är siffran 63 procent. Lägg därtill att man har idel segrar i CHL när Söderström stått.
Nu gillar jag hur man rullar på målvakterna, men i slutändan tycker jag det inte är något snack om vem som är nummer ett.
Tyvärr så känns de uttalat på förhand att PW ska vara förstamålvakt och därav inte lida så mycket av konkurrensen.
Håller med dig fullständigt. I min bok är Söderström en vinnarmålvakt. Och de är vad som krävs i ett slutspel.
Vi har länge vart helt ende i denna frågan. Tycker det är solklart. Så bra i positionsspelet lugn trygg otroligt bra spelförståelse.
Man ser nästan aldrig Söderström fladdra runt i målet nästan aldrig sen i sina förflyttningar. Som du säger en riktig vinnare. imponerar verkligen!
Linus blir bara bättre o bättre efter den svajiga starten men nu spelar han med ett otroligt lugn och lever på sin spelförståelse. Tycker han påminner mycket om Ersberg, samma styrkor att läsa av spelet.
Alltså tyckte spelet överlag i början visade lite nervositet och osäkerhet även om vi vann. Men han spelar mycket lugnare nu när han har börjat komma in i SHL kostymen och tror detta upplägget han saktas spelas in passar han ypperligt. Han kommer bli en bra målvakt i framtiden och kommer nog iallafall nästa säsong om han vill vara kvar vara första keeper. Det ända som gör hur klarar han pressen i slutspelet och stå många matcher irad på kort tid? Blir en spännande vår detta och tror PW och Söderström kan puscha varandra.
Annars tycker jag tränarstaben matchat målvakterna helt rätt de senaste tre.
Söderström är etta, men förmodligen inte redo att stå mer än 60-70 procent av matcherna. Så in med PW i mål någon gång för avlasta. Gör han det bra (som mot Brynäs), ge honom en match till. Och sen vila. Precis som inför dagens match. PW är ju en 50/50-målvakt och inte direkt stabil så han ska inte stå mer än två matcher i följd. Söderström däremot. Hade han inte varit rookie hade jag velat se honom från start varje match, men det gäller att skynda långsamt.