Tråden om NHL: 2014/2015!

Så länge man håller på en ekonomiskt ansvarig klubb (typ FBK, HV eller LHF) behöver man nog inte oroa sig så mycket. Som Timråit hade jag förberett mig på domedagen. Jag tycker att elitserien är rolig som den är… Sen skulle väl knappast våra vinstchanser öka vid LO, det är det som oroar mig.

Timrå är inne på spåret att vid ett eventuellt kvalspel får de allsvenska lagen hjälp av NHL-spelare… (hmm…bra inställning timrå)
Men tänk oxå på alla lag under runt strecket inom några veckor kommer stå bakom Timrå i detta fall och då är nog Hockeyligan illa tvungen att ta in LO-spelare i ES.

Ojoj nu kommer det nog med största sannolikhet ändå bli så att vi får NHL-spelare i Elitserien.

expressen.se/sport/hockey/el … -doms-ut/#

Det är ju självaste fan också om det skulle bli lockout. Då spelar det ju ingen som helst roll om Hv har värvat bra inför säsongen, då alla lag kommer spetsa till med NHL-spelare.

Detta känns konstigt eller ska man säga en onödig granskning…
Det som klubbarna kommit överens om är inget juridiskt klubbat med lag, det är ett “gentelmens agreement” som vem som helst kan bryta liksom hålla i. Det enda som kan hända är att den klubben eller dom klubbarna får “onda ögat” av resterande som inte bryter överenskommelsen och inget mer. Så som jag ser det så kan vilket lag ta in NHL-spelare fortfarande utan att gå över nån lag som är straffbart, frågan är vem som gör det först…?

Jag vill inte att det ska bli lockout och NHL-spelare till ES för då kommer HV:s chanser till guld att sjunka markant.

Kanske att frukta det värsta men det är då själve f-n att det blir en lockout återigen när HV har den bästa truppen inför säsongen. Så var det 04/05. Blir lockouten hela året ut kommer Frölunda eller MODO att vinna SM-guld :angry:

Dekman

Vi hade en diskussion tidigare om NHLspelare eller inte. Du menade att det var full enighet i HL. Jag menade att så inte var fallet. Idag menar Expressen Modo, Timrå, Frölunda och Brynäs inte var överens med HL:s beslut.

expressen.se/sport/hockey/el … ckeyligan/

Intervjun med Niklas Hjalmarsson stärker min uppfattning om att det vore bra för ES med fri rörlighet. Niklas berättade hur mycket det betydde för honom att få spela med spelare som Sheldon Souray och Zdeno Chara mfl. Niklas menade att deras proffsighet utanför och på isen får stor påverkan för juniorer.

Vi kan säga hejdå till chansen att vinna SM-guld nu om Hockeyligan viker sig, vilka spelare kan vi ta in? Hjalmarsson, Franzén och Joensuu är de enda jag kommer på

Inte nödvändigtvis. Begränsas antalet NHL-spelare klubbarna får ta in till exempelvis just tre, så tror jag spelarna du nämner ovan skulle räcka långt. Klubbar som Frölunda och Modo skulle kunna få väldigt stark spets men HV skulle ändå ha bättre bredd.
Får klubbarna däremot värva fritt från NHL, då tror jag nästan det kan sluta hur som helst.

I nuläget skulle jag inte bli det minsta förvånad om lockouten sträcker sig över hela säsongen. Parterna tycks stå minst lika långt ifrån varandra nu som under den förra lockouten.

Nej självklart inte, Hockeyligan lär sätta en regel på högst 2-3 NHL-spelare per lag och HV71 lär om det blir tre per lag ta in just de tre jag nämnde :wink:

Jaha. Då var det klart att det blir lockout… Giriga rikemansligan NHL är på god väg att lägga ner sig själv, vad det verkar. Det redan lilla intresse som överhuvudtaget finns för den ligan i USA lär väl vara obefintligt efter ytterigare en lockout.

Särskilt med tanke på att det är ett gäng miljadärer och miljonärer som bråkar, när var femte barn i USA lever i fattigdom. Har mycket svårt att se att nån av parterna kommer att få någon sympati från medelamerikanen. Vem kommer bry sig om två lönnfeta, bortskämda brats som bråkar om vems tur det är att köra pappas Porsche?

Hoppas bara att HV inte har bränt sin budget för nyförvärv ny i och med Fernholm och ev. en redan klar anfallare (vilket jag tror på när jag ser det f.ö.) för NHL-proffsen kommer att hamna i Elitserien. Var så säkra. Jag tycker att HL har tagit helt rätt beslut, men det räcker ju med att ett flopplag (förmodligen MODO) tar in en spelare och sen är cikusen igång. Och HLs beslut gäller väl inte om lockouten blir lång, väl? Och nu ska ju konkurrensverket (på order av de bortskämda NHL-spelarna som i panik nu vill se över alla alternativ) granska om HLs beslut ens är lagligt.

Som sagt, “de bortskämda” lär stå här en morgon och vilja ta platser från våra unga spelare. Och då kan inte HV stå och säga att “vi har ett tillräckligt bra lag utan NHL-förstärkningar” för det har testats och det funkade ju inte…

Avslutningsvis hoppas jag att HV inte “bokstavstror” på HLs gentlemannaöverrenskommelse, för när det kommer till ekonomi så kommer varje klubb att vara sig själv närmast. Om det börjar bli risk för nedflyttning och skillnaden mellan kvalserien och fortsatt ES-kontrakt är att ta in en och annan NHL-spelare och därigenom bryta ett avtal som inte verkar vara bindande, så tror jag att vissa klubbar inte ens kommer att tveka…

Nu ska vi ändå ha i åtanke att ingen har officiellt sagt att lockouten blir hela säsongen, det är bara vad folk “tror” eftersom parterna står långt ifrån varandra. Jag tror att om Hockeyligan ska ändra beslutet vill de att någon av parterna ska nämna officiellt att lockouten blir hela säsongen.

Frölunda, Brynäs, Timrå och MODO lär inte gilla att vänta på det men man får vända på det också, lite som de nämnde i debatten på CMore igår, vi leker med tanken. Frölunda tar in Lundqvist, Karlsson och Eriksson och förvandlas från ett mittenlag till ett guldlag, men så meddelas det från andra sidan atlanten att man är beredda att dra igång NHL från första januari, de tre NHL-lirarna lämnar Frölunda och kvar blir ett lag med målvakter som knappt fått någon speltid som ska fortsätta på denn inslagna vägen. Den baksmällan tror jag inte Frölunda har råd med eftersom klubben rent teoretiskt har konkat redan, de lever fortfarande tack vare Gotevent.

Grundbulten för klubbarna måste ju vara den ekonomiska frågan. Frölunda är det lag som jag tror har bäst förutsättningar att finansiera ett antal NHL-spelare av hög klass. Säg att det uppskattningsvis skulle kräva runt 400 personer extra per hemmamatch för att finansiera varje ny spelare och månad. Det kan Frölunda med stor sannolikhet klara. Jämför med HV som inte har arena-kapacitet för mer än i snitt kanske 300 personer ytterligare per hemmamatch. HV kan inte riskera grunden för deras framgångar det vill säga en stabil ekonomi och bör därför inte plocka in mer än högst en spelare till. Såvida inte sponsorerna ställer upp med extra pengar.

Nej, en NHL-lockout som leder till att ES-lagen börjar fylla på med NHL-spelare kommer bara att skada HV så jag hoppas av hela mitt hjärta att säsongen därborta bara blir försenad och att spelarna inte hamnar i ES.

Då ljög HL när de gick ut och sa att det var eniga. Och eftersom jag utgick från vad de hade sagt så är det bara att erkänna att jag hade fel pga felaktiga uppgifter. Inget jag tänker älta… :wink:

Även om HL idag skulle ändra sitt beslut så kommer vi inte få se någon invasion till Elitserien.

Det är möjligen en handfull spelare som är beredda att spela i Sverige fr.o.m i morgon - de flesta vill avvakta, många troligen hela hösten.
Och i stort sett alla spelare med tvåvägs-/rookie-kontrakt har blivit nedkallade att spela med AHL (något jag sa för flera veckor sen att de skulle bli…), så där försvinner också en stor del av de som nämnt i förhandsdiskussionerna.

Sen har vi det där med ekonomin, visst frölunda, brynäs och modo har ganska många att teoretiskt plocka in - men räkna med att varje spelare kostar i snitt 200 000 kr i månaden bara i försäkringar. Ingen klubb har råd att lägga ut miljoner mer i månaden samtidigt som man måste bänka en bunt redan välbetalda spelare. (och om kommunen går in med en enda krona för att Frölunda ska få in NHL-proffs så skickar vi stat, eu och alla andra på dom).

När det gäller utländska spelare tror jag knappt vi får se nån. När det gäller transatlanter så finns det typ bara plats för tre stycken till i hela ligan. Och tjecker, ryssar etc kommer välja KHL. Sen är det nog ingen utländsk spelare som spelar i ES gratis, så då tillkommer ett par hundra tusen till i månaden i lön, förutom dyra försäkringar.

Det är fortfarande många klubbar som betalar kostnader för senaste lockouten och det är därför de flesta idag har en betydligt striktare hållning.

Här är en lista över alla svenska NHL-proffs och deras planer under lockouten:
aftonbladet.se/sportbladet/h … 5452247.ab

Som ni ser så är det bara en handfull som på direkten skulle komma hem till ES, precis som jag skriver ovan. De flesta, som inte är nedflyttade till AHL, vill avvakta. Och är det så att det bestäms att konflikten stänger hela NHL-säsongen så behövs inget nytt beslut för Elitserien, då regeln bara gäller korttidskontrakt.

F.ö har jag läst att en sån som Anze Kopitar, som ryktas till Mora, kostar 600 000 kronor i månaden enbart i försäkring, vid fullförsäkring. Kan inte tänka mig att LA låter honom spela nånstans utan just heltäckande försäkring.

För vissa spelare är det helt absurda försäkringskostnader, t.ex Erik Karlsson som det ryktas mycket om att DIF, FHC etc vill ha kostar uppåt miljonen i månaden i försäkring eftersom han har ett dyrt långtidskontrakt.

Det förekommer tydligen många olika uppgifter om kostnaderna för försäkringar. I Göterborgsposten i förra veckan fanns uppgiften att det skulle kosta ca 300 000 per månad att försäkra Erik Karlsson som har hög lön och är ung medan vissa andra ex-frölundaiter skulle vara “billigare”, 180-250 000 kr per månad. Om man antar att spelarna kanske är generösa med sina lönekrav när det gäller sin moderklubb och rådande omständigheter kanske en spelare kostar ca 500 000 per månad. För Frölunda låter det nog inte så svårt att finansiera.

FHC har budgeterat med ca 10 000 per hemmamatch den här säsongen. Om de lockar med att Karlsson, Huselius och Lundqvist spelar lär de säkert få 11-12 000. Låt oss anta 11 500, ca 225 kr/biljett i snitt, 50 kr per besökare i andra intäkter och fem hemmatacher i månaden. Detta ger ett extra budgetutrymme på ca 2 MSEK per månad utan ytterligare finansiering/stöd.

Snarlika kalkyler sitter nog alla klubbar med gott om kapacitet i sina arenor och filar på just nu tror jag - Frölunda, Djurgården, Brynäs etc. Dock inte HV som inte har någon extra kapacitet att tala om.

FHC landade på skrämmande låga 8000 åskådare första matchen. Klubben har gjort extrema minusresultat de senaste åren och ska jag vara ärlig känns det inte som att det är klubben med de bästa förutsättningarna att ta in NHL-spelare även om det ökar snittet något. från budgeterade 10’000 till exceptionella 11’500 är det en lång väg att gå. 2004/2005 hade man ett snitt på 11’419 och det med det klart bästa laget.

Helförsäkring för en NHL-spelare per månad är ungefär fyra procent av återstående kontraktstid delat på tolv. Så en spelare som Erik Karlsson kostar närmare miljonen i månaden, Sidney Crosby 2,5 miljoner i månaden - medan en sån som Hjalmarsson “bara” hamnar på runt 150 000 kronor. Joensuu 12-13000.

Sen är detta tydligen inte hugget i sten utan lite andra variabler som spelar in, t.ex ålder, men det är ett riktmärke ungefär var försäkringskostnader hamnar.

(OBS! Siffran 4% kommer från Aftonbladet så dess sanningshalt kan ifrågasättas :wink: )

HV71 med sin höga beläggning i KA (strax över 97% tror jag) har ju heller ingen större marginal att locka fler åskådare för att på så sätt öka intäkterna genom mer spektakulära spelare.

Lag som idag har kanske 80% beläggning i arenan och ser en möjllighet att öka upp till våran beläggningsgrad har ju en helt annan möjlighet att “räkna hem” en NHL-spelare förutsatt att det går enl planen.

Jag tycker HL´s belsut är bra på lång sikt. Att jag sen inte få se stjärnorna komma och gästspela kan jag leva med, det gör jag alla andra säsonger när NHL och NHLPA är överrens.