Tråden om NHL: 2014/2015!

Patrik Berglund blir den första NHL-spelaren att skriva på för en svensk klubb.
Han har skrivit på för sin moderklubb VIK Västerås HK.
[i]Källa: [url]http://www.vik.se/index.php/alag/nyheter/21-nyheter/2600-berglund-tillbaka-i-vik[/url][/i]

“Nu är han äntligen tillbaka i Västerås och ska hjälpa VIK i jakten på en plats i kvalserien.”

Kul för dom om lockouten avbryts om några veckor… :wink:

Ska man lita på AB så är ju Landeskog och Hagelin rena fynden! Har svårt att se en nybliven Kapten i nhl, 20 år gammal går försäkra för en struntsumma…

Utan att låta bitter eller ngt så är det nästan så jag önskar dom flesta lag och spelare som “utnyttjar” lockouten en endå lång och olycklig karriär från och med nu. Trams!

Problemet är att både Landeskog och Hagelin har rookie-kontrakt/entry level så om försäkringen är baserade på återstående kontraktsvärde så blir det låga summor. Dock skriver väl AB att ålder etc kan påverka och jag tror inte för ett ögonblick att Landeskog bara skulle kosta runt 40 000 kronor i månaden att försäkra.

Så sugen man varit inför denna säsongen och så kommer det sån här skit.
Jag kan verkligen inte känna mig upphetsad av att det kommer NHL-spelare alls.

Nu inser jag ju att man är hemmablind och kanske inte har den bästa erfarenheten av lockouter men fy fan.
Om det blir lockout hela säsongen och det dräller in spelare känns hela säsongen som lotto.

Och då kanske tom Frölunda kan vinna :open_mouth:

Frölunda som går back runt 20 mille kommer knappast ha råd att fylla sitt lag med NHL-spelare, inte en chans.

jnytt.se/nyhet/49715/bekraftat-j … insk-klubb

Jesse har gjort klart med sin moderklubb Ässät och gäller tills lockouten är över.

Tråkigt, hade gärna sett honom i HV-dressen igen.
Hade varit riktigt ögongodis att se honom tillsammans med Krog och Rhett.

Berglund till Västerås. Kul, nu börjar det! :laughing: :laughing: :laughing:

På ett sätt hade vi nog alla velat det, men att sedan se honom lämna efter några månader hade ju inte varit så värst skoj när man byggt en kedja med honom i. Hade han kunnat spela här hela säsongen så hade du nog kunnat räkna de som tackat nej till det på en hand (motståndare gills inte :stuck_out_tongue:)

Jag har funderat lite över en sak. Vad händer om lockouten tar slut ca en vecka innan slutspelet skulle börja.
Kommer dom att spela slutspelet eller kommer dom strunta i det och börja fokusera på nästa säsong?

Sist satte man en deadline mitt i säsong, var det inte löst då så ställer man in hela säsongen. Gissar på något liknande i år.

Skulle tro att det är som dekman säger. Ska man kunna ha ett slutspel, behöver man trots allt ha ett gäng med omgångar att utse slutspelslagen på.

6500 såg FHC-Växjö idag. Jag hoppas att Frölunda överlever detta. Ser jävligt mörkt ut. NHL-proffs kan de ju drömma om - de blir tvungna att betala för att få spela isf.

Nu har dom svenska klubbarna börjat vakna till.
Igår så blev ju Patrik Berglund klar för Västerås och idag så skrev Anze Kopitar på för Mora IK.
Det ryktas även om att T.J. Oshie är på väg till Västerås. Vilken första kedja Västerås kan få :stuck_out_tongue:
Dock så måste Västerås göra sig av med antingen Brady Leisenring eller David Lundbohm för att ha plats för T.J. Oshie.

VIK kommer oxå få in Mikeal Backlund :sunglasses:

Mikael Backlund, Patrik Berglund och T.J. Oshie är en helt “okej” första kedja :wink:

Lundbohm är utlånad till Finland så det är inga problem.

[i]
SICOs syn på beslutet med att inte ta in NHL-spelare

2012-09-19

SICO har tagit del av Hockeyligans beslut att ingen klubb ska ta in en tillgänglig NHL-spelare under lock-outen i NHL. SICOs inställning är att varje spelare ska ha frihet att ta anställning hos en ishockeyklubb om spelaren och klubben kan komma överens om kontraktsvillkoren. Anställningen kan gälla både för kort tid eller för en eller flera säsonger. Principiellt anser vi därför att alla hinder som uppställs mot en fri rörlighet för spelare och som inte är motiverade av särskilda hänsyn för sportens särart, ex transferfönster, inte är till gagn för spelarna som ett kollektiv.

/ SICO[/i]

Snart kommer hockeyligan vara tvungna…

Då är det bara att stryka “max-två-icke-EU/EES-spelare-per-ĺag” också.

Håller med, löjligt om de kan tvinga lagen att ta in NHL spelare på korttidskontrakt då det är de själva som orsakat lockouten.

Orsakar man något och går ut och bölar i pressen om att man inte får spela förtjänar man en rak höger.