Tråden om NHL: 2014/2015!

Det där resonemanget håller väl inte riktigt bemer… Är väl skitkul att spelarna vill komma hem till sin moderklubb och spela gratis. Ge tillbaka något till klubben som gett dom allt dom har idag!

Nej, bättre kan du missjö!

Jag tycker det är fint, men isf kan dom spela här annars med och inte bara under en lockout. Hur mycket jag än älskar hockey så gillar jag inte detta alls. Tycker bara att det är lite missvisande när dom strejkar för högre lön men kan tänka sig att spela gratis… i en annan liga…

Nu är det inte så att spelarna strejkar, det handlar om ett beslut för hur den stora kakan ska fördelas mellan ägare och spelare.
Oavsätt dom ofantliga summor som spelarna tjänar i NHL så står jag på deras sida i den sakfrågan.
Dom är produkten av varför ligan har höjt inkomsterna med miljarder därav är dom förtjänta en del av den. Ägarna klagar på att dom får in för lite vinst trots det är miljard summor som rullar in på årlig basis. Ägarna i sej är först o främst redan multimiljardärer som är giriga för mer.
“De 30 giriga ägare som är rika som troll VS de ca1000 spelare som riskera hjärnskakningar, allvarliga skador ect för att utföra den sport dom gillar mest”… det är ett lätt val på vems sida man står på.
Man kan ju t ex jämföra det med en vanlig arbetsplats där du sliter arslet av dig varje dag, företaget går med multivinst pga arbetarnas förtjänst och sedan så vill dom sänka ens lön för ägaren vill ha mer pengar. Oacceptabelt i min mening!

Lite blåögd i den andra frågan så hoppas jag dock ändå att ES står fast vid sitt beslut ang lockout:en och lyckas stå emot det mediadrev som pågår nu som förs främst av agenter via skribenter och krönikörer. För om inte så är jag helt säker på att HV:s chanser till guld minskar avsevärt även om vi då skulle få in nån stjärna eller ej.

Tycka vad man vill, men klubbarna står trots allt för de ekonomiska riskerna. Hur deras situation ser ut klubb för klubb vill jag inte uttala mig om, men inte är det synd om spelarna heller.

Ateisten:

Jag är helt med på det du säger, men är risken mindre att åka på en hjärnskakning när man spelar gratis?? Nä, gillar inte detta alls. Sen kan folk ha åsikter till höger och vänster. Jag tycker det är helt ok att man går ut i strejk/lockout för högre lön/villkor men då ska man inte spela någon annanstans så länge detta pågår.

Att läsa Ovetjkin som uttalar sig i stil med att om de sänker våra löner så är risken att vi inte kommer tillbaka är en smula stötande. Ovetjkin har ett kontrakt värt motsvarande nästan 600 miljoner kronor.

Dock har han en poäng i att det är märkligt av klubbarna att ena dagen ge spelare LÅNGA och DYRA kontrakt för att nästa dag vilja införa lönesänkningar.

I vilket fall som helst så är det inte en konflikt mellan onda arbetsgivare och förtryckta arbetare, det är en konflikt mellan miljardärer och mångmiljonärer. Mellan giriga ägare och giriga spelare.

Å andra sidan är det ingen av de klubbarna som verkar vilja se ett nytt beslut:
aftonbladet.se/sportbladet/a … 5471887.ab

Brynäs:
I dagsläget står vi bakom beslutet och avvaktar det som händer på andra sidan. Det är vår inställning. Vi (klubbarna) tog ett klokt beslut eftersom vi inte vet hur länge det blir.

Frölunda:
Vår hållning är att vi lever efter det beslut som är taget. Allt beror ju mycket på hur lång lockouten blir. Blir det en längre lockout så omprövar vi ju, det har ligan varit tydliga med.

Timrå:
Jag tycker inte det och jag tycker vi har tagit ett klokt beslut. Korttidskontrakt är inte intressant för oss och den linjen håller alla.

Modo:
Något nytt beslut känns inte aktuellt just nu.

Som jag ser det är det en konflikt mellan uselt skötta företag och arbetstagare som får en orealistiskt stor andel av kakan. Det som är helt absurt i sammanhanget är att samtidigt som företagen klagar på att en för stor del av kakan går till arbetstagarna så ger företagen extrema kontrakt till de senare. Problemet är alltså att företagen själva först väljer att agera på ett visst sätt för att sedan klaga på resultatet av dessa handlingar.
Det hela faller lite i linje med “offren” från Lyxfällan. Först spenderar de extremt mycket mer än vad de har. Sedan sitter de och gråter i TV över konsekvenserna.

I vilken annan bransch får arbetstagarna 57% av nettovinsterna? Hur stor andel av nettovinsterna på ditt bolag tror du att just du får i form av lön och förmåner? Det är ju helt absurt. Det är ju inte konstigt att NHL klubbarna har problem med ekonomin, det finns ingen verksamhet som går runt under dessa förutsättningar.
Detta kan fungera i en förening, där det inte finns någon som tar en ekonomisk risk med eget kapital. Men inte i en näringsverksamhet.

Liknelsen med lyxfällan är klockren!

Det bissarra är att vi har ju sett bara dagar t.o.m timmar innan lockouten klubbar som gett monsterkontrakt till spelare för att sen dagen efter vara med i NHLs gråtkör om för höga löner. Fattar de inte själva hur absurt det ser ut?

Och spelarna, ja… de får väl dra nån annanstans då om de tycker de får för låga löner i NHL…

Överhuvudtaget lever många proffsidrottare i en egen värld, speciellt i de stora ligorna. Lägsta ingångslönen i NHL är på dryga tre miljoner om året, för alltså en 19-20 åring. Inte konstigt om de då lever i en egen värld när en “snorunge” kan dra in tio normala årslöner på ett år.

De skjuter sig själva i foten med andra ord, sedan tycker jag det är riktigt absurt hur de bråkar om vem som ska ha mest kosing när det finns människor i Afrika som lever i extrem fattigdom

Börja inte vifta med barnen-i-afrikakortet i denna diskussion tack.

Vill bara poängtera att de var ett exempel på hur absurd situationen är, det är fansen som står som största förlorare i denna soppa.

EDIT: Men frågan just nu är precis som många påpekat: Hur länge klarar Hockeyligan av att ha dörren stängd för NHL-spelare?

Här kan ni se vilka NHL-spelare som gjort klart med sk. Lockout-kontrakt
eliteprospects.com/lockout.php?status=confirmed

och rykten:
eliteprospects.com/lockout.p … us=rumours

Hur länge tror ni det tar innan Hockeyligan viker ner sig förresten?

Inom två veckor kommer vi få se NHL-proffs i elitserien tror jag.

Det beror väl på vad konkurrensverket säger tror jag.
Om de anser att det hockeyligan gör är fel så kommer de väl tvingas vika ner sig, och senast jag läste något om dem så trodde deras jurist att beslut skulle komma inom ett par dagar.

Om de inte anser att hockeyligan gör fel hoppas jag att de kommer hålla fast vid sitt beslut fram tills dess det står klart att hela säsongen ställs in (om den nu gör det).

Intressant blogginlägg:

hockeysverige.se/blogg/robert-pettersson

Sen undrar jag hur det funkar om spelaren själv vill betala sin försäkring??

Konkurrensverket (eller nån annan instans) borde även kolla om det är ok att klubbarna låter spelare spela utan lön…

Varför skulle det inte vara det?

Jag jobbar utan lön då och då :slight_smile:

Kommer besked från Konkurensverket nu klockan 14 [url]http://www.expressen.se/sport/hockey/elitserien/1400-beskedet-om-nhl-spelarna-kommer/[/url]

En fråga, om vi nu öppnar upp för NHL lirarna. Och Hv skulle vilja ta in Hjalmarsson, Franzén eller nån annan stjärna hur löser vi det ekonomiskt?

Finns det plats innom ramarna för spelarbudget, osv? Eller krävs det externa medel på något sätt. Typ, mer pengar från sponsorer? Vi kan ju inte räkna med någon nämnvärd ökning av intäkter för att vi har NHL proffs i laget igentligen. Vi har ju redan fullsatt på varje match nästan och TV avtalen lär ju inte förhandlas om.

Facket borde inte gilla att man tar in arbetskraft som tar andras jobb och samtidigt jobbar gratis…