Tråden om: NHL

En målvakt som gjort ett mål och en assist i en match, intressant. Hur ofta händer det liksom?

3 gillningar

I NHL var detta första gången. I SHL har det väl bara hänt en gång när Andreas Andersson gjorde mål, assist och höll nollan

5 gillningar

Högberg är monster II i NHL nu.
Fått lira 6 matcher… 95.20 i räddningsprocent och 1.32 insläppta i snitt. Det är rätt ok start det.

Och med det vill jag säga att det är en jäkla tur han gör det bra så inte LHC försöker sig på att få hem honom igen

5 gillningar

Det lär dom inte få oavsett. Han har envägskontrakt med med 8 mille kr om året. Dock jäkligt kul att det går bra för honom. Det är han unnar jag honom trots att han är LHCare

Inte konstigt han kunde sno matcher själv i lhc om han inleder med de statsen på andra sidan pölen.

3 gillningar

Inte bara vi som tecknat ruskiga kontrakt.

Då är ändå Rick Dipietro i en klass för sig! Utköpt 2013 och Islanders betalar fortfarande $1,5m årligen fram till 28/29🤯

2 gillningar

Vem fan skriver så långa avtal utan möjlighet att avbryta vid särskilda omständigheter eller att man inte presterar. Det är sjukt.

nubben

8 gillningar

Fler snabba förlängningar! 6 år. Efter en vecka.

Svårt förstå att man har så bråttom.

Varit Pens kanske bästa defensiva back de senaste åren, och gissar att Canucks hade en tanke med att plocka in honom. Bra ålder, kan logga mycket speltid. Han hade varit fri att gå var som helst efter säsongen.

Och, kanske viktigast sett till hur HV annars agerar – bevisligen funkar han i ligan :sweat_smile:

1 gillning

Om man får blanda in politik i det här (kopplat till nattens buande) kan man ju undra om Kanada skulle tänka lika nationalistiskt som Trump. Jag läste nånstans att av alla NHL:s spelare är 80 procent från ett område runt Toronto och Montreal. Kanadensarna borde ju rimligtvis snart hamna i ett läge där de vill ha ett CHL, Canadian hockey league, och ta hem spelarna. De lär ju inte vilja se amerikanska lag fyllda med deras favoritspelare. Borde kunna finnas en risk att NHL kan krackelera av allt det här. Nu skiter kanske Trump i hockey men han borde väl samtidigt från sin sida vilja ta en importgräns så att det ska va fler amerikaner i amerikanska lagen.

Vad tänker ni andra?

Buandet var ju pga Trump och hans politik som det också visat sig att många hockeyspelare stödjer. Så tyvärr logiskt även om det aldrig är vackert att bua åt nationalsånger.

Göra Kanada till en amerikansk delstat.
Införa tullar mot Kanada.
Ta över, ockupera, Grönland.

NHL är ju inte amerikanskt utan också kanadensiskt så en splittring kan det bli men inget Trump vill då det skulle uppfattas negativt även hos hans väljare skulle jag tro.

Sen då också ta över Gaza och lämna Ukraina i sticket och låta Putin annektera stora delar. Mm mm.

Så mycket som samlas på hög. Risk för liknande i Europa senare om Trump fortsätter som han börjat. Blir ju tyvärr alltmer lik sin kompis Putin.

Hockeyspelare och hockeypublik är ju inte mer än människor som reagerar på orättvisor och fientliga handlingar.

1 gillning

Och där taggar vi ner med snacket om politik. Kommer bara spåra annars.

5 gillningar

Ja jo men jag hade gärna sett mindre makt till NHL oavsett politik. Som det var innan det blev NHL. Två ligor, mer konkurrens.

Det finns för mycket pengar inom NHL för att något skall ske där. Alla ägare lever på det stora intresset och varumärket. Detta kommer inte förändras. IMHO.

Skillnaderna är ju stora mot i europa. Här har vi inte samma ägandeformer, rakt över linjen mellan länder och ligor, så därför fanns det ett “hål” att fylla för KHL och vissa klubbar som ville ansluta sig. Men i stort kommer det nog aldrig finnas en motpol till NHL någonstans i världen, mera.

2 gillningar

Troligen inte. Möjligen om Europa skulle gå ihop. Lite synd att Ryssland inte kunde gått i en annan riktning.

Precis. Det hade varit kul med en motpol till NHL. Hade Ryssland varit en fridfull demokrati hade det spelat avsevärt fler duktiga europeiska spelare tror jag. Det gjorde det ju till viss gräns innan kriget också, men ännu mer i ett demokratiskt Ryssland IMO.

1 gillning

Jag tänker också att jag ska utveckla varför jag hade uppskattat en motpol till NHL: eftersom lagen där tar över sina spelare tidigare och tidigare, så tror jag att det hade varit bättre för svensk hockey om det hade funnits ett annat alternativ som var typ lika bra som NHL, men som inte hade ett draftsystem på det sättet(KHL hade faktiskt en draft, men långt ifrån alla importer i ligan var draftade). Då hade kanske våra bästa spelare stannat här längre, istället för att dra redan som 19-åringar när de draftats i typ andrarundan(med inte jättebra ersättning för svenska lag).

Kommer inte ihåg om jag har skrivit det här innan men det finns en svensk målvakt i New York Islanders som heter Marcus Högberg. Jag ser att han står i mål eftersom de sänder Calgary-New York Islanders nu, och han står i mål. Tycker att det är lite kul att det finns en del svenska målvakter i NHL eftersom det ganska naturligt är ovanligare än svenska utespelare.

Just nu leder Calgary med 1-0, vilket är bra eftersom det är mitt favoritlag.Förhoppningsvis kommer de få in några mål till.

1 gillning