Tråden om: NHL

Ah, instämmer.

1 gillning

Jag trodde på Edmonton i år , men skadorna på McDavid och Draisaitl oroar och kan bli avgörande.

Dallas har ju ett starkt och jämnt halvfinskt lag men ibland kan jag tycka att de saknar någon spelare som Eichel eler Nylander som driver spelet och öppnar upp ytor. Däremot har de en fantastisk och imponerande jämnhet och tydligen är de betting-favorit nu.

Florida fortfarande starka förstås .

… men jag hoppas mest på Toronto, att de kan ta det där förbaskade guldet, för de är så roliga att kolla på , speciellt när Mathews, Nylander, Marner och Tavares är inne samtidigt, det är den läckraste hockeyn som finns på planeten :slight_smile:

Vi hoppar politiska kopplingar. Stort med målrekordet, men han är och kommer aldrig bli i närheten av Gretzkys storhet. 99:an var förvisso jäkligt bra på att göra mål men det var till skillnad från Ovie inte den största styrkan i spelet. Gretzky var som vi alla vet än bättre på att spela fram och där ligger Ovie väl cirkus 1000 ass bakom Gretzky. Finns bara en The Great One - #99.

6 gillningar

Vädrar en kontroversiell åsikt här då, jag håller Mario Lemieux minst lika högt Gretzky.
Det blir ju baserat på mycket “om och men” men jag tror att en skade- och sjukdomsfri Lemieux hade alla möjligheter att slå Gretzkys poängrekord. Det skiljer 0,04 i poäng per match mellan de båda.
Dock får man ta i beaktning att Mario i sin prime missade två hela säsonger och även delar av säsonger pga sin cancerbehandling och sina återkommande ryggproblem.
Tycker faktiskt han får på tok för lite uppmärksamhet i förhållande till hur dominant han var när han spelade.

Sen är det svårt att jämföra mellan olika eror men vill ändå kasta in att vad McDavid gör i denna eran på riktigt är anmärkningsvärt. Ändå kommer han troligen inte nämnas på samma sätt som äldre legender baserat på totala poäng och nostalgi-bias.

6 gillningar

Man måste förstås ta hänsyn till en rad faktorer om man ska jämföra spelare från olika generationer.

För det första tror jag de flesta är överrens om att Gretzky inte skulle varit alls lika dominant med dagens konkurrens.

Vi pratar om en tid före cap:en då vissa lag hade mycket bättre spelare än andra (träningen kanske inte var lika systematiserad i alla lag) och satte man ihop flera av dem i samma lag så kunde man förstås ösa in mer poäng än i dagens hockey.

Därmed inte sagt att de inte också skulle vara stjärnor idag också.

Men snabbhet och fysik som McDavid är det få på planeten som förds med ens inom en 10-årsperiod.

Sen kan man ju roa sig med att titta på bilder på Jagr, Lemieux (som säkert hade mycket hjälp av fenomenet Jagr i samma lag) och Gretzky på youtube och själv bedöma vad man tycker, men för mig står de inte alls ut lika starkt mot konkurrensen som poängprotokollen tycks visa.

1 gillning

Jag förstår vad du menar men jag ser också att Gretzky får mer tid av försvararna. Fatta mig rätt här nu, Gretzky är såklart helt makalös och framför allt hans spelsinne var ju snudd på utomjordiskt.
Jag tycker dock Lemieux är mer komplett. Han hade ALLT.
Spelsinnet, skottet, bra på skridskorna och så vansinnigt stark. Han kunde ha 2 försvarare hängandes över sig och de hade ändå ingen chans. Han spelade ju även boxplay vilket säger en del om hans defensiv. Roligaste bedriften på tal om boxplay är väl när han gjorde 5 mål på fem olika sätt. Ett vardera boxplay, powerplay, 5v5, på straff och slutligen i tom kasse.

Att han inte sticker ut mer (vilket jag visserligen tycker han gör) kan ju också vittna om en höjd kvalité på omgivningen i ligan. Att då ha samma poängsnitt som Gretzky trots ryggproblem och cancerbehandlingar tycker jag säger sitt.

1 gillning

Det går inte att säga nåt annat än att Gretzky är bäst genom tiderna, han är bäste poängplockaren genom tidena med enorm marginal, faktum är att han har fler assist än vad näst bästa spelare har totalpoäng…

Han är ende spelare som gjort 200 poäng under en säsong, det gjorde han 4 ggr. Av de tio högsta poängsummorna för en säsong står Gretzky för åtta, av de tjugo högsta har han tio st.

Han är den som gjort flest mål under en säsong med 92, han är även två på den listan . Av de tio högsta målsiffror som finns för en säsong står Gretzky för fyra.

Tittar man sedan på assists blir det rena slakten, här har the great one elva av de tolv högsta noteringarna.

Visst kan man säga att lemieux var nästan lika bra, det tycker även jag men statsen är rätt entydiga. Sedan har givetvis hockeyn utvecklats sedan 80 och 90- talen men det är ju inte bara försvarspelet och keepers som många experter pekar på utan även träning och material för forwards, även gretzky hade åkt fortare och skjutit bättre om han hade haft dagens förutsättningar, det är något som ofta missas när folk säger att dagens topp forwards är minst lika bra. Det är ju liksom inte bara målvakterna som blivit bättre tränade och har bättre utrustning.

1 gillning

Man bör först definiera “bäst genom tiderna”, menar man poängskörd så är det givetvis Gretzky, men man kan ju också mena störst talang eller bäst förutsättningar.

Tittar jag på gamla youtube-klipp och jämför med dagens hockey så blir jag inte direkt imponerad av spelet då Gretzky hade sin “prime”. Även om de förstås hade sämre utrustning och sämre träning då.

Bröderna Gretzky är dessutom det mest framgångsrika brödraparet i NHL någonsin. Inga andra har gjort fler poäng än dem.

Bröderna Wayne och Brent Gretzky har tillsammans gjort totalt 2 861 poäng i NHL. Wayne Gretzky står för 2 857 av dessa poäng, medan Brent Gretzky bidrog med 4 poäng under sin NHL-karriär.

14 gillningar

Och man är igång om att det var lättare att göra mål då. Målvakterna bara stod upp och var inte alls lika bra som idag.
Varför var han då ensam på toppen, varför var det inte fler som fightades om 1:a platsen??

1 gillning

Därmed inte sagt att det Ovechkin gjort inte är imponerande.
Jag tycker bara det är lite tråkigt hur han har gjort det.

Ända sen man såg att det var görbart så har väl Ovechkin mer eller mindre stått still och blivit serverad passningar. (Självklart lite överdrivet, ja)
Återigen imponerande, man kan ju tycka att de andra borde lärt sig vid det här laget.

Gretzky var ju mer komplett, han spelade sig till alla sina femhundrasjuttioelva rekord.

3 gillningar

Jag kan tycka att det är kul att en riktig målskytt har målrekordet, men det kanske är en lite ”barnslig” åsikt. Det står jag dock för :winking_face_with_tongue:.

Det jag la fram var ju just att statsen INTE är det.
Gretzky - 1.92 poäng/match
Lemieux - 1.88 poäng/match

Och som jag skrev i tidigare inlägg, då spelade Lemieux med stora ryggproblem i flera år i sin prime. Genomgick även två cancerbehandlingar som fick honom att missa två hela säsonger plus delar av andra säsonger. ÄNDÅ är han bara 0.04 poäng per match bakom Gretzky!

Lemieux kom in i ligan 1985, då vinner Gretzky poängligan. Året efter samma sak med Mario som tvåa. Därefter:
87/88 - Lemieux
88/89 - Lemieux (trots ett par färre matcher)
89/90 - Gretzky (Lemieux 19p bakom men med 14 matcher mindre spelade och hade över 2p per match)
90/91 - Gretzky (Lemieux gör 26 matcher)
91/92 - Lemieux (trots bara 64 matcher spelade)
92/93 - Lemieux (Gretzky gör 45 matcher)
93/94 - Gretzky (Lemieux gör 22 matcher)
94/95 - Jagr (Lemieux ställer in hela säsongen)
95/96 - Lemieux
96/97 - Lemieux

Kort och gott, när Lemieux var hel så var även han fullkomligt dominant och höll i princip samma poängtempo som #99 trots att han spelade med en trasig kropp. Tänk då samma spelare utan alla krämpor och sjukdom. Allt detta under en tid av högre kvalité i ligan. Konkurrensen ökade med fler européer, inga ryssar i NHL innan 1989 exempelvis.
När det kommer till att vara komplett inom sporten hockey så håller jag faktiskt ingen över Lemieux, inte ens Gretzky.

1 gillning

Visst men gretzky har fortfarande alla topnoteringar dem emellan jag tog upp ,som sagt ende spelaren med 200 poäng på en säsong, den med mest mål, ass och poäng under en säsong osv, dessutom var de säsongerna inga undantag utan närmast regel.

Där är mario en bit efter även om han också visade upp fantastiska siffror när han var hel. Hur bra han varit utan skador kan man givetvis spekulera om men för mig är gretzky nr 1 genom tidera, liksom jan anser Mike Bossy vara nr 1 bland målskyttar, 573 mål på 752 matcher är inte ryssen i närheten av, och lika bra framspelare som avslutare med.

Hade bossy spelat längre än bara tio år…jo jag vet, spekulationer… :slightly_smiling_face:

Dagens NHL då, Mitt ottawa är med stormsteg på väg mot ett efterlängtat slutspel just nu, leder mot en av konkurrenterna columbus med 2-0 och har iallafall åtta tår i playoff om det håller. Man värvade in några tuffa veteraner och dumpade ett par ojämna finlirare som man hade överflöd av. Å äntligen tog man in en keeper som inte floppade. Funkade visst.

Låter nästan som någon annan jag vurmat för, Bossy 0.76 mål/match, Mario Lemieux 0.75😉
Skämt åsido, kunde inte låta bli😅

Men Ottawa är ju lite kul, hur kommer det sig att det blev dem? Inte det ovanligaste kanske men långt ifrån det vanligaste. Hoppas på ett Ontariomöte i första slutspelsrundan, Toronto-Ottawa!

1 gillning

Folk får skriva o tycka vad dom vill. Men flest mål är flest mål. Oavsett. Tröttsam diskussion vem som är bäst med si eller så. Ovechkin har gjort ett mål mer än Gretzky och med det så är han bäst.

På att göra mål vill säga. Resten är en helt annan diskussion

Hv-koppling till det historiska målet genom att det var Engwall som tog utvisningen som han gjorde målet på.

1 gillning

Tycker den starkaste HV-kopplingen är Jagr som kedjekompis till Mario L!

Diskussionen är intressant och aktuell eftersom rekordet nyss slogs så därav att det skrivs om det. Håller med dig om att flest mål är flest mål och drar en liknelse till Sjöbergs sköna replik mot Stefan Holms loosersnack ”I höjdhopp är 242 alltid högre än 230, annars skulle det ju inte heta höjdhopp utan månghopp”. :smiling_face: Typ världen s skönaste kommentar förövrigt, men nu blev jag OT och inväntar repressalier från Timpan ”PUNKT”, Andersson ”POSITIV” eller annan argsint MOD :sweat_smile::innocent:

2 gillningar

På något sätt borde ju vi få Liljander att signa ett endagars med Jagr, bara så att det faktiskt har hänt. Kontraktsignering utanför biltema😅

Sen har vi ju Hrdina också som lirat med Mario🙂

3 gillningar

Kul grej att Budweiser skickar ut öl till dom målvakter som inte släppt in ngt mål av Ovechkin. Ersberg var en av dom.

3 gillningar

’Kul’. :zany_face: