Tråden om ny tränare 2015/2016

Var det inte så att han försökte locka med sig spelare till MODO? Om det stämmer så känns det ju inte så värst förtroendingivande. :unamused:

Mårts lämnar Tre Kronor! Kan det bli vår nästa tränare? :slight_smile:

EDIT: Sorry, läste för snabbt. Efter nästa VM.

expressen.se/sport/hockey/tr … -nasta-vm/

Appelgren var helt kass på att träna enligt Mikael Johansson ! Deras Leksands träningar var softa och det förklarar varför Leksand åkte ut ! Inget tempo eller konditionsträning . Nej tar de hit honom då blir man totalt vansinnig ! Finns bara ett altrenativ : RÖNNKVIST!!!

Ja, vi har hört om Appels dåliga träningar nu Curley, iaf 5 gånger…

dragskott.blogspot.se/2010/09/kr … e.html?m=1

En artikel från dragskott från 2010. Lite var Rönnqvist har för tillgångar samt vad han röstar på. Har noterat att det är intressant för vissa på forumet.

Hahaha! :smiley: Klockrent!

Nu har jag ju bara en spelare, som var i ZAIK då som källa så jag vet inte om det gills, men han hävdar att ledningen var missnöjd med Forsberg innan för hans sätt att leda truppen på ett antal punkter. Att han skrev på för MODO gav dem bara en möjlighet att sparka honom utan att ge honom avgångsvederlag. Han hade åkt i alla fall.
Jag vet inte om det är nog, eller om jag är överkänslig, men jag skulle vilja ha en tränare som det inte varit turbulent runt just nu.

:laughing:

Poetic justice.

Oklart om jag vill ha rönken. Hur ser det ut på tränarhåll i resterande del av europa? Måste det va en från inhemska systemet? pro cons?

Ja. Det måste vara en från det inhemska systemet. Det har ju fungerat lagom bra de fyra senaste åren med tränare som fått sin skolning i Nordamerika…

Ser att flera tycker det är viktigt att vi har en tränare som vågar bänka spelare och ta obekväma beslut. Hmm. Bra tränare kommer alltid spela med bästa laget. Men jag tror inte att de måste “markera” på samma sätt som AJ och Dahlén har gjort. De senare har ju verkligen velat göra exempel och “lära sina spelare läxor”, men det har ju som sagt inte gett någonting i slutändan.

Vissa befarar att nästa tränare kommer vara alldeles för “snäll” och “kravlös”. Tycker Davidsson säger det bra i intervjun med JP. “I HV ska man ställa hårda krav, vi vet vad det kostar och det krävs oerhört mycket för att nå toppen”. Han och flera andra spelare om några borde veta med tanke på alla de guld de samlat på sig. Om man sedan vinner med en tränare som är “mjuk” och behandlar spelarna med “silkesvantar”. Then so be it. Den hårda machostilen har ju uppenbarligen inte fungerat…

Av vad jag sett och hört av tidigare tränare hoppas jag på Anders Forsberg. I andra hand Appelgren. Visst kittlar det med Rönnqvist men jag tror han är lite för “egen” för att passa in. Det viktiga är att vi tar in en tränare med erfarenhet som varit med om både framgångar och motgångar (läs Per Mårts, Kenta Johansson och Janne Karlsson). Låt inte HV bli en experimentstuga för oerfarna tränare. Det räcker med fyra bortkastade år på AJ och Dahlén.

Nordamerika är lite annorlunda än här ja, men från typ Finland, Schweiz eller Tyskland kanske hade funkat?

Återigen nej. Varför ska vi fortsätta experimentera och satsa på något vi inte alls vet om det fungerar?

Osäkerheten ökar med utländska coacher, men samtidigt är det ju så att flera ligor i europa spelar hyffsad hockey. Nu har man ju hört att spelet är rätt anorlunda i texvis Schweiz, men tittar man på dess landslag så spelar de ju inte väsensskilt från sverige. Flera svenska coacher har ju gjort tid i europeiska ligor så jag vet inte om det direkt diskvalificerar oss att ta in en “utböling”.

En sak är dock ganska klar, iallfall för mig: HV71 har troligen inte gjort en lång och gedigen hemläxa inför detta tränarbyte, såvida inte folk gått bakom ryggen på AJ. Detta gör att vi avsevärt minskar chanserna till att genomföra ett lyckat tränarval. Jag gissar att man kommer försöka minimera riskerna och plocka ett så säkert kort som det går i denna bransch. Skall man scouta tränare på riktigt så är det inte optimalt att börja i Juni månad. Jag både tror och hoppas på en interims-tränare och att ett långsiktigt arbete påbörjas för att hitta en tränare som kan prägla HV på längre sikt. Våran plaskdamm i sverige är för liten för att avverka en massa tränare med bibehållen kvalitet. Det finns helt enkelt inte så många bra tränare att tillgå. Jag vill ha en tränare med klar vision för hur HV skall utvecklas på längre sikt och ifall vi hittar en BRA sådan vill jag ha kvar honom minst 5 år, gärna 15. Detta sladdrande med tränare som man pysslar med i SHL är en fars.

Onekligen intressant fråga hur HV tänker kring tränarfrågan. Namn har nämnts i Appelgren, Rönqvist och Forsberg men jag tror inte på dessa i första hand. Bland de som nämnts frekvent i förhandssnacket tror jag mest på Ross. HV-anknytning och huvudtränarerfarenhet. Fast än mer tror jag faktiskt på någon som redan finns on the pay list. Fredrik Stillman!
I övrigt kan man ju fundera på om det finns någon möjlighet att locka tillbaka Anders Olsson eller Johan Thornberg från Örebro?

Jag gillar dina tankar. Alla dessa skulle fungera som interims-tränare med den bonus att om de lyckas kan jag tänka mig dem under en lång tid för att bygga en bra struktur samt filosofi. Det måste väl anses som att en sådan fanns på 2000-talet, om inte allt inom sporten skall räknas som slump?

Finns ju helt klar fördelar med att ta nån nära (eller i) organisationen. Man vet vad man får och det behövs inte lika lång tid för att utvärdera personlighet osv.

Men i Hv’s läge just nu skulle jag nog ändå hellst se att någon kom in utifrån och styrde upp det hela så att man slipper allt snack om kompisförening osv…

Jag har sjukt svårt att se Applegren som en långsiktig lösning, han tränade ju knappt Leksand efter vad man har läst, visst det kanske passar Hv´s latare spelare men hur kommer resultaten bli ?

Vad gör Ulf Samuelsson? Har inte så bra koll på hans tränarstil och om det passar osv, men har inte sett nån nämna han här och han tränar väl inget lag nu?

Han har väl varit ass i Rangers?

Han är väl i Rangers organisation nuförtiden (assisterande tränare, tror jag) så han lär inte vara aktuell. Har fått uppfattningen att han är fostrad i samma skola som AJ så även om han vore tillgänglig hade det kanske inte passat som handen i handsken.

Aha ok, har missat det. Då är han nog inte sugen på att komma till HV med andra ord :slight_smile: