Tråden om ny tränare 2015/2016

Jag hoppas inte på någon av dem av olika anledningar.

Jag hoppas man har lite finess och kanske kan hitta någon som är på G uppåt.
Som Razz varit inne på så var Hallam relativt okänd innan Växjö. Hur många hade utan google kunnat svara direkt på att han var ass. i Bik 2009 till exempel.

Därför hoppas jag man vidgar sitt sökfält och vågar kolla neråt i systemet i allsvenska, eller kanske tom i ettan efter någon med bra värderingar, bra upplägg och så vidare.

Jag kan tycka det blir lite grådaskigt när klubbarna skall välja runt i samma sjö av tränare som SHL är.
Kanske testa fiskelyckan i grannsjön för att fortsätta liknelsen.

Helt enig, exakt så resonerar jag med.

Hoppas det dyker upp någon relativt ugn och hungrig kille med framtiden för sig.

Även Forsberg var relativt ny som tränare när han kom till ZAIK.

Har även tänkt i samma banor och då framförallt Fredrik Söderström i Oskarshamn. Gör det bra efter dom resurserna han har och verkar vara en allmänt bra person (twitter) plus att han hade fått backning av två rutinerade ass i Stille/Olausson. Eller ska han börja som ass? Oändliga möjligheter. Filander i Västerås har också gjort det bra som exempel.

Sen får vi inte glömma att vi rekryterat Lindbom från just ettan. Kanske på sikt kan vara ett namn för a-lag?

Exakt vem de skall välja vet jag ej. Jag hoppas bara man är kylig, betänksam, modig och väljer med hjärna framför hjärta. För att kicka en ny tränare nästa vår finns inte. Då kommer skämten och hånen trilla in. “Zlatan vinner guldbollen och HV kickar sin tränare, allt är som det skall”. För att nämna något.

Man har inte bråttom. Räcker att man hittat någon till ispremiären i början på augusti, inte nästa vecka.

I all denna härjan kring AJ och hans ledarstil tycker jag att Stillman och Olausson hade lika stort ansvar och ser gärna att de ersätts också, men det är ju en ekonomisk fråga även det och det kanske inte är så sannolikt.

Men jag tror stenhårt på en mix bland tränarpersonligheter och när det pratas om tränare som Anders Forsberg och Andreas ‘Äpplet’ Appelgren som inte är så aktiva och pådrivande i båset så skulle jag gärna vilja se Patrik Ross i en roll som assisterande, en härlig pådrivare som har mycket goda hockeykunskaper och även om detta inte har så stor roll, ett stort hjärta för klubben HV71.

Min absoluta drömtrio som jag skulle vilja se träna HV71 säsongen 15/16 är:
Äpplet/Anders Forsberg
Patrik Ross
Fredrik Olausson(Här kanske man även skulle kunna ge David Petrasek en chans även om det är brist på erfarenhet?)

Känner att de ärligare synd att Lindbom värvades till J 20. Skulle vara mycket spännande att se va han kunde åstadkomma med a- laget.
Lindbom som HC
Olausson ASS (backar)
Ross ASS ( forwards)

Jag håller delvis med dig Nick. Det hade absolut varit spännande att se vad Lindbom skulle kunna åstadkomma som HC för A-laget men jag har svårt att på något sätt tycka det är negativt att han skrivit på för J20. Jag ser dock han som en potentiell kandidat till HC-jobbet för A-laget inom ett par år/säsonger. Han har gjort det bra i HC Dalen men jag tycker det krävs lite mer för att bli HC för HV71’s A-lag. Gör han det dock bra i J20 så tycker jag absolut att man ska ge han chansen.

Fredrik och Fredrik ser jag gärna att de stannar. Två HV-legendarer som är perfekta som AC. Olausson är en grym backcoach.
Däremot är jag lite mer tveksam till William Rahm. Jag har dålig koll på han men det känns inte som att han håller den nivå som krävs för att vara målvaktstränare för HV71’s A-lag, inte än i alla fall.
Jag hade gärna sett att man testat någon nordamerikansk eller finländsk målvaktstränare, hade varit lite småspännande.
Andreas Appelgren är min favorit utav de namnen som nämnts i media. Visst hans senaste säsong var väl ingen höjdare men man får även inte glömma bort att hans förutsättningar knappast var optimala. Det var/är smått kaos i Leksand och då är det inte lätt.
Jag gillar det jag har sett av Andreas och jag tror att han skulle kunna göra ett riktigt bra jobb i HV71 där förutsättningarna och truppen är betydligt bättre.

Forsberg?
Har vi inte just fått se en tränare bli sparkad för “oroligheter” i laget?
Ingen mer tränare som blivit sparkad mitt under brinnande säsong tack!

Ska vi ha Rönken får väl spelarna hålla lite bättre koll på sina fruar! (OBS! skämt)
Han är en otroligt bra och fin människa och jag tror faktiskt att han kan vara den olja på vågorna HV behöver just nu.
Men sen å andra sidan håller jag gärna med om att försöka hitta något nytt a la Hallam vore väldigt intressant.

Det är inte enkelt detta och jag ser med spänning fram emot presenterandet av ny HC.

Vad har Rönnqvist gjort den här säsongen? Han slutade väl träna Luleå efter säsongen 2013/2014?

hockeysverige.se/robert-pett … -ar-givet/

Sabbatsår tror jag.

Jag kan förstå att en del tvekar till Forsberg om man ser till hans tidigare bedrifter, men jag tror många stirrar sig blint på vad som hänt istället för på vem han är som person och hur han hade kunnat passa bra ihop med HV71s trupp och hela föreningen. Jag är beredd att se bortom vad han åstadkommit och se vad han kan uppnå i framtiden inom HV71 istället. Med Modos trupp förra året hade nog vilken tränare som helst fått sparken nästan. För mycket unga spelare som vill bevisa sig och därmed säkert frångick en det från spelplanen lite då och då. Sen var truppen ganska tunn i jämförelse med andra lag.

Har även sett en del som spekulerat i Luleås gamla tränare Rönnqvist. Det känns också ganska intressant om man ser till hans bedrifter. Han är en bra tränare och skulle säkert kunna gå hem i HV71. Han tog Luleå från ett bottenlag till ett topplag om jag inte är helt ute och cyklar. Men jag tror ändå Anders Forsberg har framtiden för sig i en av de bästa trupperna på länge i HV71. Sen kan man aldrig veta med säkerhet men det känns bara helt rätt från början vilket det inte gjorde med AJ.

En tanke bara, Nån som vet hur det fungerade för Sundh i Luleå med Rönnqvist som tränare? Bra referenser från Sundh eller dåliga?

Sundh fick ju knappt spela så

Sundh fick inte spela mycket men det kanske berodde på att han inte hade återhämtat sig helt ! Han var nog i bättre form i LHC och fick väl spela mera där , kanske hela säsongen ?! Det finns ju andra att fråga i så fal om både Sundh och Rönnkvist !!

Javisst, jag tror också att vem som helst kunnat bli sparkad från MODO och eftersom det var p.g.a. dåliga resultat tror jag inte att det har så stor betydelse.
Jag tänker mer på varför Forsberg blev sparkad från Skellefteå. Det diskvalificerar honom helt från ett HV efter all turbulens just nu.

Han fick sparken från Skellefteå för att han skrev kontrakt med MoDo till säsong därefter, mitt under den pågående säsongen. Och då tyckte styrelsen att han inte hade någonting där (i Skellefteå) att göra längre om han ändå hade tänkt lämna dem efter säsongen.

Det var väl inte mer invecklat än såhär?

Så var det. Han hade ju dessutom varit lite för ärlig och berättat för spelarna att han skulle träna Modo nästa år istället för att bara hålla på det själv vilket kanske hade varit smartare. Som jag förstod det var det igentligen inget missnöje med honom alls innan detta.

Jonas Rönnqvist 365 dagar om året…
Lite av en AJ light så att säga. Men ändå inte!
(Tror ni förstår vad jag menar) :wink:
Kommer garanterat bli succé…
Så all in på Rönnqvist!!

Varför diskvalificerar det honom?