Tråden om: Regler!

Startar en ny tråd då det dök upp en fråga om en regel i en annan tråd.
Här kan vi ev diskutera regler i ishockeyn som finns.

En regel som blev ny som blev aktuell i HVs första match är ju den om via spark eller skridskorörelse och pucken går i mål.
En regel som det frågades om i matchen mot Rögle är huruvuda det är straffbart att sparka iväg en motståndarklubba som är hel.

swehockey.se/ImageVault/Imag … ndler.aspx
Här är en länk till den officiella regelboken så kanske vi kan hjälpas åt om det är ngt vi undrar över.

Vad gäller dialogen om klubban så vet jag inte hur det ligger till.
Läser man det lite enögt så kan det vara en 2.a i protokollet om man kickar iväg klubban. Men jag är inte helt 100 på det.

Som jag skrev i matchtråden. Vad jag vet så är det en 2a på att slå iväg en hel klubba som ligger på isen. Har varit med om det flera gånger iaf, så att så vida den regeln inte ändrats så är det så. Den enda förklaringen på händelsen i Rögle matchen är att klubban faktiskt var trasig. Domaren kan omöjligt missat det och det kändes inte som att HV spelarna protesterade nämnvärt?

En trasig klubba är ju förbrukad så mkt vet vi tror jag och med en trasig klubba får man inte spela och om den är trasig så får den sparkas iväg och då är det ingen utvisning.
En hel klubba är som du säger en 2:a. Har för mig utan att minnas ngn specifik match att det har inträffat då jag har sett matcher live. Just mot Rögle hade jag inte ögonen exakt på den händelsen.

Det var inget fel på klubban. Efter att pucken hade spelats ut ur zon åkte Fasth och hämtade klubban. Den var utan tvekan hel

Då tycker jag situationen är mycket märklig. Vill minnas att jag till och med sett spelare bli utvisade för att dom “råkat” åka på klubban så den glidit iväg framför näsan på motståndaren.

varför? domaren va kass… enkelt!

Bra med en tråd om regler… Jag hade ingen koll på denna regel, men denna incident var det som orsakade mest liv från klacken så jag gissar att klacken kan reglerna mkt bättre än mig. Bra så!

Genombra med en tråd om regler.
Jag som är redigt okunnig när det gäller hockey kommer ju definitivt lära mig något haha! :slight_smile:

Folk har tydligen glömt när Åkerman(?) slog iväg en klubba så att pucken studsade på den i finalen mot LHC… ingen utvisning.

Domarna missar men allt går igen.

expressen.se/sport/hockey/kh … er-missen/

Skulle man göra likadant i Sverige när det görs misstag skulle vi inte ha några domare kvar :laughing:

Vi kanske får ta in damhockey domarna istället för nolltolerans mot tacklingar. :wink:

Måste bara fråga om ngn vet om det har hänt i vår Elitserie. Det finns ju en regel i NHL som säger att om en av målvakterna ger sig in i bråk då ska den andre målvakten direkt bege sig dit för att bråka med den andre målvakten.
Har det hänt i vår serie att ngn målvakt åkt över hela isen bara för att fajtas?
I så fall om handskarna ryker så är det väl godnatt och matchstraff där också?

Jag tittade lite på Lehners match där han slog ner motståndarmålvakten. Han fick matchstraff men inte den andre keepern vilket förefaller underligt. VISST Lehner stack efter honom men båda slogs.
Agerandet är enbart löjligt i mitt tycke och en ful svans som finns kvar från de ruffiga gamla matchreglerna från 70 och 80 talen.

Jag har ett vagt minne att jag sett 2 målvakter slåss i Elitserien men jag är inte helt 100 på det. :unamused:

Har det inte med ngn regel att målvakten får inte korsa mittlinjen??

Har för mig att Norrena stod och vinkade till Liv vid mittlinjen och ville han skulle komma över.

Om vi tänker på samma så va de tvärtom, om jag ej minns fel så gör Thörna nacksving på Norrena i den situationen :smiley:

Med tanke på den straffen som Modo fick mot HV nu senast så undrar jag hur bedömningen egentligen är.
Jag har alltid haft tron på att spelaren ska vara förbi och ha full kontroll på pucken och då kan det blåsas straff om spelaren hindras. I denna sekvens tycker jag inte att han är förbi så pass att han har full kontroll på pucken.

En Brynässpelare som redan sitter i utvisningsbåset får en avvaktande utvisning på sig.
Domaren sträcker upp handen och spelat fortsätter kort stund.
Det är ju lite märkligt eftersom personliga straff inte ska drabba laget men här hade väl HV chansen att ta ut målvakten då och satsa på mål om det hade blivit den chansen?

Fullständigt hjärnsläpp av domaren. Vid personligt straff så har man inte avvaktande utvisning.

Helt galet och har aldrig sett något liknande.
Hoppas jag/vi slipper se en sån miss igen från domarna.

Nu slopas “Icke-EU” regeln, fritt antal transatlanter från och med säsongen 13/14

expressen.se/sport/hockey/el … litserien/

Läste den precis.

Blir intressant nästa säsong. Finns ju lite poängmaskiner och bra defensiva backar där borta.

Darren Haydar verkar dock tappa med åldern.

Nu hänger det nog iofs vilka han spelar med - han har ju haft Krog brevid sig sina bästa säsonger i AHL - och tvärtom. Krogs bästa säsonger har varit när han spelat med Haydar.

F.ö tycker jag det är klockrent att den regeln slopas. Går ju inte att motivera begränsningen för icke-EU-spelare på något sätt faktiskt, så länge det ändå är fritt fram för finnar, tjecker etc. Tror inte det på nåt sätt kommer gå ut över svenska spelare, däremot över andra europeiska spelare.

Sen har vi en del transatlanter som redan är verksamma i Sverige/Europa som absolut kommer vara vinnare med den här regeländringen. Jag tänker t.ex på HV-bekanta Welch och Beech, spelare som kanske saknar det där lilla extra som i stort sett krävts för att ta upp en transatlantplats, speciellt i bättre lag. Nu kan de betraktas som vilken spelare som helst. Eller Rhett, som vi diskuterat i hans tråd, nu känns det plötsligt mer självklart att försöka förlänga med en sån kille.