Tråden om: Regler!

Att skymma innebär ju inte att man stör målvakten. Då ska man nog passa sig för att skjuta på målvakten också. Nej men jag förstår vad du menar. Men att stå framför målvakten med en skridsko i målområdet är inte att störa honom

Vilken bra jämförelse… :unamused: Klart att man får skymma målvakten, bara man inte gör det innanför målområdet. Hur kan du påstå att skymma en målvakt inte stör honom? Varför skymmer man honom i så fall? Kan garantera dig att man inte får skymma en målvakt innanför målområdet.

Från regelboken när man ska underkänna ett mål:
8. Anfallande spelare befinner sig i målområdet och på något sätt påverkar målvaktens förmåga att göra en räddning i samband med ett målskott,

Att skymma en målvakt påverkar ju förmågan att göra en räddning i allra högsta grad. Det är ju just därför man gör det.

Du har helt rätt. Jag har tolkat att “störa” är när man hindrar eller rör målvakten :slight_smile: Ibland kan det se lite löjligt ut bara när 5 cm av skridskon är innanför och dom ringer på det och dömer bort.

Varför är det löjligt? Är man innanför så är man väl innanför? Var ska man annars dra gränsen? Nä, han var så lite innanför så vi släpper det… DET hade sett löjligt ut. För hur ska man döma då? Är 5 cm ok så borde ju 6 cm också vara det, kanske till och med 10…

När är egentligen stopptid för när en trupp ska vara färdigvärvad och färdigbyggd i KHL, NHL och SHL?

Har letat och letat men inte hittat några datum för respektive liga. För du får ju inte värva efter ett specifikt datum, Är det samma dag som spelet drar igång eller är det några veckor innan till och med?

Hade även varit spännande att veta om det är någon deadline på övergångar mellan länder, typ från KHL till SHL osv.

Det är transferdeadline som styr det. Och den är vanligtvis i slutet på säsongen. I Sverige är den t.ex. 31 Januari klockan 24.00.
Detta gäller alltid både nationellt och internationellt vad jag vet. Iaf i Sverige.

Är inte det bara en transferlucka under en kort period man får värva?

Det borde ju vara färdigvärvad innan ett visst datum innan säsongen ska dra igång. Sen finns det väl kortaluckor under specifika datum som man får värva. Men jag gissar på att man inte kan värva in 1 spelare direkt efter man spelat första matchen utan det kan väl först ske när transferfönstren öppnas eller?

Som sagt är inte ett dugg insatt i det här, Men om någon har info kring hur allt det här fungerar hade det varit väldigt kul att få ta del av den så man känner att man har lite bättre koll kring när HV71 måste vara färdigt med sitt lagbygge, eller när KHL och NHL har hamstrat färdigt spelare så vi får chansen att rota igenom det som blir över typ.

Nej, i NHL brukar trade-deadlinen vara slutet på februari/början på mars.
I KHL förra året var den 15 januari.
Det du verkar tänka på är när man får använda sina KHL/NHL-klausuler för att bryta sitt kontrakt i t.ex. SHL för att gå till NHL eller KHL?
NHLs har redan varit (tror det brukar vara kring 15 juni), tror KHLs inte är reglerat till ett specifikt datum utan det är upp till varje kontrakt?
Efter datumen är det, iallafall mot KHLs sida, möjligt att gå från SHL till KHL, men då är det att man antingen lånas ut (som LHC gjorde med t.ex. Weinhandl tidigare) eller att man helt enkelt får pengar för spelaren, alltså mer som att man säljer spelaren.

I t.ex. NHL får en spelare som man införskaffat sig efter trade-deadlinen inte vara med och spela i ett potentiellt slutspel, men det går att kringå det med de unga spelarna eftersom de för det mesta har ett NHL-kontrakt men sedan blir utlånade till sina SHL-klubbar. Då kan man plocka in dem till slutspelet iallafall.

Men nej, det är inte bara en kort period som transferfönstret är öppet.

SHL har förslag med nya regler som kan införlivas redan denna säsong.

  • Istället för fyra mot fyra i sudden death så är förslaget att spela tre mot tre. Bra förslag och ser helst att matcher avgörs med kamp på isen och inte med straffar. Alltid ogillat straffar. Mina barn och nybörjare lär ogilla förslaget. Tanken med straffar var faktiskt att locka publik. Tror det eller ej.

  • Att man inte får tillbaka sina utvisade spelare vid mål.
    Tveksam till detta och måste fundera lite. Finns flera aspekter.
    Vad tycker övriga Blå fans om dessa nya regler?

Att spela 3-3 i sudden görs väl i AHL och något som NHL oxå funderar på, kan nog tänka mig det även i SHL.
Att spela hela 2 min i PP och göra hur många mål som helst låter korkat, klart man vill se mål men känns inte riktigt rättvis då det kan förändra en matchbilder radikalt.

3vs3 i förlängning känns ok. Dom flesta är nog överens om att straffar är kul, men inte ett helt rättvist sätt att avsluta en match på.

Däremot det här med att alla utvisningar alltid ska pågå under sin fulla tid känns otroligt korkat. Vi vet ju alla hur många tveksamma utvisningar som tas varje match, åt båda lagen givetvis. Det känns inte rimligt att en utvisning för puck out ska rendera i 2 mål i baken om det skulle ske.

Jag är väl av den generella åsikten att vi ska försöka hålla våra regler så nära internationella ishockeyförbundets regler som möjligt. Det är bättre man låter en högre instans bestämma hur reglerna för hockey ska se ut i hela världen, och sedan kan man göra mindre förändringar på nationell nivå för att anpassa div. saker (t.ex. 3vs3 i förlängning). Att en 2 minuters utvisning alltid ska sitta av 2 minuter känns som något som man borde bestämma för hockey generellt innan man ändrar det här.

Nu är det bestämt att denna nya regeln med 3vs3 i sudden death kommer införs i SHL under resterande omgångar med start den 26 december

Det var fanimig snabba ryck.
Känns skumt att genomföra en förändring under en säsong dock, hade inte motsatt mig att ta in detta efter säsong alternativt slutspelet.