Tråden om SC Johan Hult

Såg att Johan inte hade ngn tråd. Tycker det kan vara intressant att ha en så nu kör vi.

Ingen kan väl ändå vara förvånad över raset vi nu upplever? Johan har ju bevisat vid flertalet tillfällen att han inte klarar sitt jobb.
Man måste ge honom att han hittat några guldklimpar men i det stora hela så har han mest värvat, i bästa fall, medelmåttor.
Jag har aldrig varit så besviken på föreningen någon gång som jag va när man förlängde Johans kontrakt senast. Finns det ngn kravställning på sportcheferna från föreningshåll?

För klubbens överlevnad måste man se till att bli av med Hult snarast. Helst redan under juluppehållet så en ny SC får chansen att vara med och rekrytera samt ev förlänga kontrakt inför nästa säsong.
Min åsikt har varit tydlig sen förra säsongen… #HultOut

Jag delar din åsikt till 100%

En sportchef blandar och ger. Alltid. Och det oavsett om han heter Fredrik Stillman, Dag Larsson eller Johan Hult.

Jag tycker Hult gjort extremt mycket bra.
Sen har han stått för några stora fadäser.

  • AJ-gate. Förlänger med tränaren bara för att vilja bryta några månader senare.
  • Lindbom-gate. Förlängningen med GULDtränaren Lindbom var rätt. Men Hult borde kanske haft lite mer kyla än att erbjuda Lindbom ett Ferguson-kontrakt? Det gjorde det mer eller mindre omöjligt att göra sig av med honom i våras, vilket hade varit det enda riktiga.

Sen kan jag även ifrågasätta Hults syn på vad för hockey han vill att HV ska spela. Det står ju inte för det som gjorde HV framgångsrika 2004-2011. Utan snarare påminner det om åren innan när Hult själv spelade i HV. Då var våra spetsspelare bröderna Esbjörns, Lindbom och Peter Ekelund. Och ja, med dessa som spets vinner man inga guld.

Ibland undrar jag om det kanske var oklokt att ta in Hult som inte alls var med under framgångsåren. För många av de beslut han tar går ju precis tvärtemot.

Å andra sidan gillar jag att Hult har jobbat stenhårt för att få in HV-hjärtat i föreningen igen. Och det om något är ju nyckeln för ett framgångsrikt lag.

Som ni förstår är jag sjukt kluven. Många pros and cons. Jag tycker vi avvaktar och ser vad som sker den här säsongen. Nu när äntligen Lindbom är borta kanske vi får se ett vettigt HV igen. Och att döma av spelet efter tränarbytet tycker jag vi är på väg åt rätt håll.

Jag tror ärligt talat att folk överskattar budgeten Hult har att röra sig med. HV har haft illröda siffror i många år och det måste hämtas hem någonstans. Jag är rätt övertygad om att folk här inne övervärderar summan HV lagt på truppen. Tiden då man kunde gå till sponsorerna och få 500kkr för ett nyförvärv, som på Stillmans tid, är för länge sedan över.

Hult kan lastas för en del saker, men knappast för allt. Tycker faktiskt inte att han, bortsett från kontraktet med Ytterell och förlängningen med Lindbom inför den här säsongen, gjort ett så dåligt jobb som många andra tycker. Och då ska man komma ihåg att Ytterell såg ut som en rund miljon fram till att HV skrev kontrakt med honom. Så det var en satsning som tyvärr inte höll.

Fast gällande ekonomin så finns ju inga hemligheter. Den presenteras ju på årsmötet varje år och finansiellt mår klubben kanon idag, att spara och spara för att bygga en redan tung skattkista tyngre glädjer inte många när laget går sämre och sämre.
Skulle HV ramla ur (nu tror jag inte det men vi kommer närmare hela tiden) så försvinner alla pengar. Klen tröst med fett bankkonto i HA.
Gällande Ytterell förstår jag inte alls vad du menar… han va både petad och 7e back i Leksand sässen innan han kom till oss.

Ytterell rund miljon? Hade ju exakt samma problem i Leksand i Shl med tempot och markeringsspelet och var delvis 7e back i Leksand. Vi var en del både här och på andra plattformar som var oerhört negativt inställda när Ytterell ens ryktades hit.

Vad HV har i eget kapital och vad man går med vinst eller förlust är en sak, vad man lägger på truppen en helt annan. Så det saknar koppling.

Kontraktet med Ytterell var skrivet innan han rasade, men då var det för sent.

Det var efter att säsongen kunde summeras. Ytterells kontrakt var skrivet innan han rasade spelmässigt. Tror ni att man skriver kontrakt efter säsongen, eller? Först till kvarn gäller och den här gången så blev det tyvärr en kalkon, men det visste man inte då.

Absolut men huvudprodukten i HV71 är representationslaget. Levererar inte produkten måste man förändra den.

Helt enig. Men förutsättningarna måste finnas. Sportchefen bestämmer inte spelarbudgeten, han förvaltar den endast.

Nej jag är inte puckad om det är det du försöker antyda? När exakt inträffade peaken du pratar om? Han var mig veterligen bra i allsvenskan och ännu bättre i Shl kvalet(peaken) en högst bidragande orsak till Leksands avancemang. Men i Shl har det vart samma problem hela tiden både i Leksand och i Hv71. Dock med lite produktion i Leksand. Jag skulle tro lekmanna gissning att Hult o co såg en potential likt Hersley att bygga en gigant i pp.

Där är jag helt med dig men jag tror även du är rätt säker på att HV71 levererat en spelarbudget endast 3-4 andra lag kan erbjuda inför säsongen?

@jordfelsbrytaren: vill du diskutera så gör vi det, men låt bli att insinuera och gå igång på skit jag inte ens skrivit. Ser att du ändrat vad du skrev, men det ändrar inte innebörden. Löjligt.

Vad menade du då? Du skrev " Tror ni man skriver kontrakt efter säsongen eller"? Vad ville du ha sagt med det? Om du nu inte menade att förlöjliga vilket jag tolkade det så tyckte jag det var klumpigt uttryckt. Jag diskuterar gärna. När enligt dig i tiden såg Ytterell ut som en rund miljon?

Ytterell är inte bra. En felvärvning, ja.

Men Hults framtid står väl inte och faller med #66…?

Då borde ju dessa spelare lika gärna tala till Hults fördel:
Lehtonen
Ullström
Arlbrandt
Elliott
Borgman
Söderström
Önerud
Engvall
Ljungh

M.fl.

Sen tycker jag han inför den här säsongen gjort ett toppenjobb. Även förra årets trupp såg på pappret helt ok ut. Men där är jag av åsikten att Lindbom misslyckats.

Absolut, han har gjort en del fina värvningar men många som är sådär med.
Din lista är bra även om jag aldrig imponerats speciellt mkt av Ullström (vad har han egentligen åstadkommit i SHL?) och vill vänta med att utvärdera Ljungh.
Den värvningen känns än så länge okej, Ljungh funkar bra som andrecenter men han har ju inte på något sätt visat att han är redo att bära en förstalina. Än.

Sandström (Vad har han åstadkommit i HV?)
Lauridsen (En rätt stabil back för 3e backpar men var det vad vi saknade, vi har redan Bulan/Persson?)
Persson (Förlängningen av det kontraktet va kanske lite förhastat?)
Jocke Andersson (Har knappt spelat på 2 år, har aldrig varit en ledande center, saknar den kapaciteten. Dock duktig defensivt.).
Christoffer Törngren (För dålig helt enkelt.)
Robin Figren (Värvad för man tror han ska lyfta. Blev inte så).
PW (Hade ett fåtal bra matcher, annars mest nja).
Topi Jaakola (Gjorde väl ingen glad?)
Styrman (Uttalade att vi sökte klass, levererade styrman)
Zanetti (Panikvärvning delux).
Bill Sweatt (Ville inte ens spela hockey längre).
Max Wärn (Fick inte ut ett enda dugg).

Ist för att lägga tid på att rabbla spelare sen Johan tillträdde valde jag att se över några av hans spelare från de senaste 2 säsongerna.
Jag säger inte på något vis att någon av dessa spelare är värdelösa, men är detta spelare att värva för topp 4?

När Hult värvad styrman så blev så många frågandes att Johan Hult hade fått ekonomiska restriktioner därav ett sådant billigt alternativ.
Så var det inte.
Han hade full tillåtelse att leta spets. Och det sa han länge den säsongen att ska vi värva ska det vara någon som gör skillnad.

2016 hade HV 42.5 miljoner i spelarbudget och låg i toppen med den budgeten. Men i botten poäng per krona. Vilket är ett återkommande mönster.

Och du pratar om att man inte kan fråga sponsorer om 500k. Tänk på att tv pengarna blev enormt mycket större inför den här säsongen.

Hult överbetalar spelare som Ljungh. Djurgården tyckte det var för mycket pengar för en andra center. Och djurgårdsfansen på forum jag läste höll med om det och tyckte att man gjorde rätt som inte erbjöd samma pengar som HV.

Så att Johan har begränsat med pengar kan du glömma. Däremot verkar han slösa mycket på medelbra spelare då han vill ha en jämn trupp.

Ett lag som har mer begränsad budget och gör det bra är Malmö. Det finns många bra sportchefer i SHL tyvärr återfinns dom ej I HV71

Tycker inte Ljungh ska vara med på den listan. Han fick väldigt bra betalt av HV så pass mycket att djurgården inte tyckte en andra center var värd det.
Inför den här säsongen hade han i djurgården till och med varit tredje center.

Förresten var det Johan Hult som värvade jere karalahti? Och glöm inte ryan obyrne.
Säkert inte billiga och inga lyckade säsonger.

Sedan tycker jag han skriver för långa kontrakt med osäkra kort.

Jaja att Johan Hult har haft topp budget att röra sig med behöver ni inte diskutera.
Det finns dokumenterat.
Han är tyvärr en av SHLs sämsta sportchefer enligt mig. Hade utan tvekan bytt med lag som Luleå. Rögle. Malmö.Färjestad, Djurgården, Växjö, Frölunda mfl.

Jag begriper inte varifrån Johan Hult har fått att man inte vinner med spets.det är bara att titta alla vinnare senaste åren. Särskilt Skellefteå som haft dominater som Jocke Lindström Oskar Möller bud hollaway med många många flera. Och dom har varit i många finaler senaste 10 åren minst sagt.

Nä Johan Hult du är en amatör. Att räkna in spelare som önerud ullström arlbrandt är inget som imponerar. Albrandt ville avsluta i HV så det är noll kredd till Johan Hult.

Förövrigt är Ted brithen mer spets än Marcus Ljungh. Inget snack om saken. Förstår inte hur vi ska kunna vara topp4 med överbetalda halvbra spelare. Googlar man runt lite så betalar HV mer för Marcus än Vad man gjorde för Ted.

Ted vann varje närkamp medans Marcus Ljungh blir lätt bortplockad och han gör även mindre poäng.

Gå in på andra forum och fråga om Tex Djurgårdsfansen blev ledsna att Ljungh lämnade.
Han var absolut ingen bärande spelare där och många tyckte att man kunde hitta bättre för dom pengarna.

Det bevisar bara Johan Hults inkompetens.

En artikel från 2014 visar att HV betalar tedenby 300 000kr i månaden då.
expressen.se/sport/hockey/s … ner-i-shl/

Undrar hur mycket Hult gav han för dom är 3 nya åren.

Hade hellre sett att man gav 300 000kr till palushaj tex.

Vi hade absolut kunnat ha ett riktigt spetsigt lag som Växjö förra året. Som inte hade högre budget än HV.
Bara bättre sportchef.

Här är en annan länk från förra året där HV är en av klubbarna som betalar bäst.
idrottensaffarer.se/kronikor … e-miljoner

Många här inne har säkert inte tid till att följa vad andra sportchefer gör osv men man kan snabbt konstantera att de flesta gör det bättre än Hult

Sedan vill jag självklart att man satsar på HV killar men tråkigt om man överbetalar.
Och ännu tråkigare när man överbetalar för spelare som inte ens är HV killar :imp:

Alla är väl överens om att man inte presterat efter förväntan. Det fick Lindbom ta konsekvensen av. Det är väl det här som är en av de största utmaningarna med att sätta ihop en trupp. Hade du frågat mig i augusti hade jag inte kunnat tänka mig att de skulle vara i den här situationen med en trupp som jag tyckte såg riktigt bra ut. Men man vet aldrig helt vad man får och hur olika människor fungerar tillsammans. Jag tycker Hult levererat en trupp som i stort sett såg bra ut även om jag hade frågetecken för centersidan men inte fungerat som man hoppats på. Är det något man lärt sig senaste åren tycker jag så är det att det totala lagbygget är viktigare än individerna och vilka “spetsnamn” man lyckats värva. Möjligen undantaget Lakers förra året som lyckades med konststycket att ha alla delar: välbyggt lag, bredd och spets. Jag tycker Hult & Davidsson ska fortsätta.