Tråden om SC Johan Hult

Nu ja.

Men Ted fick lastbilslass med kodynga spridd över sig under sina första två år i HV av väldigt många. HV utvecklade Ted. HV var med att göra Ted bättre, de var med och tog fram det som naturligtvis fanns där hela tiden, men som inte alltid kommer fram, om man inte jobbar långsiktigt.

Just det långsiktiga tycker jag de flesta skribenter i denna tråd glömmer av nu i ivern att sätta en etta eller en nolla framför tidigare och befintliga spelare i Hulths portfolio. Hur många “Ted” finns det i nuvarande truppen? Många är så himla snabba med att ropa på spets, dvs en spelare som kommer in och toklevererar från första bytet efter avstigning från flygplanet, när det sällan sker på det viset.

Jag är ok med att bedöma Ted idag, när vi vet mer. jag var ok med att bedöma honom under våren 2017 till och med, men innan det var han ett frågetecken för mig.

Jag är inte bekväm med att sätta etta eller nolla på speciellt många nyförvärv som kommit in efter förra säsongen och jag tycker det är för tidigt att bedöma Hulth baserat på dessa spelares prestation hittills.

Jag tycker mig skönja en trend i de framgångsrika lag som dominerar under en längre tid: kontinuitet. ZAIK är ett bra exempel. De har nu tappat sin gloria efter en period med bra kontinuitet. Många bärande spelare som varit med länge, kryddat med lite osedvanlig lycka i värvningar som hittar in i systemet och blir spets med tiden. Detta liknar väldigt mkt HV på 2000-talet.

I den andra vågskålen, LHC, som alltid lyckas med spetsvärvningar men aldrig vinner något. Växjö kan jag inte bedöma var de ligger på skalan kontinuitet vs spetsvärvningar, men troligen i mitten.

Så, tyvärr så vågar jag inte uttala mig om Hulth kopplat till denna säsong, jag tycker helt enkelt inte innevarande säsong är det mätetal man skall hylla eller sparka en SC för. Det är dåtid man skall bedömas för i den rollen imho.

Ska man bedöma en SC utifrån dåtid så har Hult en godkänd säsong sen han tillträdde, är det rimligt för en förening med HVs höga svansföring? Övriga säsonger har ju verkligen varit allt från medelmåttiga till direkt dåliga.
Bör sägas att jag inte begär guld varje säsong, självklart inte. Däremot kan man nog förvänta sig topp-6 och semifinal.
Förra säsongen tog vi oss inte ens till slutspel, det lär vi av allt att döma inte göra denna säsongen heller.

Skellefteå har haft kontinuitet. Men värvat spets samtidigt. precis som HV under Stillman.

Några som skellefteå värvat. Janne pesonen, Rob schremp, Patrick Zackrisson, Pär lindholm, kirilill kabanov. Mikko Lethonen (forward)
Andrew Calof. Martin sevc, Mattias Ritola, Kyle Cumiskey, och det är bara några. och enbart efter johan Hult tog över HV71
'kan väl lägga till bud holloway då med kanske och oskar möller.

HV har samma pengar som skellefteå.

Tycker som sagt Johan Hult har fått många chanser nu sedan 2014.

Ja de är grym spets allihopa, dock så har du väl fel när su säger alla efter johan Hult tog över?

Martin sevc
Mikko lehtonen
Oscar Möller värvades 2011 första sejouren, rätt så logiskt att han skulle återvända till ZAIK.
Likadant med Bud Holloway.
Är ju några som värvades före hults intåg.

Så. Där gick racet om topp 4, detta fixar man aldrig.

Nu ska du bort Johan, avgår han inte efter denna säsongen MÅSTE styrelsen lyfta karln ut från arenan.

Jag avvaktar. Väljer han att göra avbön och erkänna att man valt en helt fel väg. Då ger jag honom en chans till.

Hult har värvat bra lag. I första hand tycker jag Lillis och Lindbom gjort ett uruselt jobb att nyttja all den kvalitet vi sitter på.

Det är inga sopor vi snackar om i HV:s A-lag. Det är spelare med KHL och NHL-meriter, landslagsmeriter och som gjort grymma säsonger i tidigare lag.

Det är på isen det brister. Alla kan inte ha blivit fullkomligt urusla så fort de klivit innanför Kinnarps väggar.

Jag lastar spelidén och tränarna i första hand. Men vägrar Hult inse det och ändra ALLT till nästa säsong. Ja, då ropar jag också på hans avgång.

Landslagserfarenhet är ju värt ungefär lika mkt som en hundbajspåse. De flesta svenska spelarna i SHL har ngn gång gjort en landskamp i ngn av Kalle Anka turneringarna.
Vem anställer tränarna?
Vem har gjort ett uttalande där man förklarat ”spetsspelare” som onödiga?
Hult har fullständigt förbrukat allt förtroende jag haft för honom, det hade han egentligen gjort redan efter förra sässen.

Hur kunde han få rollen som SC kan man ju undra? Från spel i div 2 till att bli SC i en av Sveriges absoluta toppföreningar. Hans facit är ju inte direkt respektingivande med endast 1 lyckad säsong som för alla blev en stor överraskning. Nä Hult har det yttersta ansvaret över det sportsliga och i de flesta andra stora lag så hade han fått foten för längesen. HAN anställer tränare och spelare varav han har fått sparka 2 tränare som han själv anställt och strax innan dessutom förlängt kontrakt med. Nä Hult SKA bära hundhuvudet för det sportsliga misslyckandet, han är ansvarig och får betalt för det.

Hult har gjort många, väldigt många rätt när det kommer till spelarrekryteringar.

Däremot vill jag till nästa år, om han blir kvar, se att han gör en kraftig spårändring.

Jag vill se Hult:

  • göra en offensiv silly. Det ska verkligen värvas spetsspelare som ska ha tydliga roller i PP och våra ledande kedjor.
  • vara mer offensiv under midseason. Spelarkontrakt kan faktiskt brytas. Spelare kan faktiskt värvas.
  • skippa spåret med fyra jämna kedjor. Det är klart som korvspad att det inte är ett vägvinnande koncept.
  • inte längre snacka karaktär. Vilken arbetsplats som helst trivs som bäst när det finns dynamik. Likasinnande kan må bra tillsammans, men det blir svårt att hitta nya vägar och testa nya saker för att ta sig framåt. Samtidigt kan en viss bekvämlighet infinna sig, vilket sinkar laget från att prestera på topp.
  • satsa på en tränare som är så långt från Lindbom och Lillis man kan komma. En tränare som tror på tydliga roller.

Vad gäller just tydliga roller blir det också mycket mer klart hur Hult ska agera. Funkar inte Wännström och tränaren vägrar spela honom. Bryt då och ta in en ersättare. Det går inte att tro att man kan ersätta tilltänkta toppspelare med killar som Gustafsson och Bengan mitt under säsong. Det gör inte laget bättre. Men detta förutsätter ju också att man har en tränare som värdesätter kvalitet framför hårt jobb på träningen.

Ska vi acceptera Hult och hans syn på hur ett topplag i svensk hockey ska se ut?
Gör vi det så lär det bli kval till Allsvenskan nästa säsong är jag rädd för.
Vi blir sämre och sämre på allt ju längre tid han får leka med detta lag.

Att vara ett topplag i SHL utan ett PP och med fyra jämna kedjor där ingen mäktar med att dra med övriga.
Ett BP som blir sämre och sämre ju längre säsongen är gången.
Normalt brukar det vara att man blir bättre och bättre på allt men inte i HV71 fall!

Hade inte Hult sparkat Lindbom så tror jag att vi varit där Timrå finner sig i tabellen.
Vi fick lite luft under någon vecka som räddade Hv ifrån kval samt Hults jobb.
Men har man lite kompetens hur ett lag ska byggas så ska inte Hult vara kvar enligt mitt tycke!
Så frågan är vad styrelsen kan egentligen om lagbygge? Vet ej deras bakgrund. Men man kan inte bara ha ekonomer i en styrelse där det som räknas som nr 1-10 är pengar och 11 är framgångar.
Då är det snart slut på pengar för varken publik, sponsorer lär betala för denna skit!

Innan man kan kräva ansvar måste man ju ha en ide om vad problemet är och sedan vem som bär ansvar för det. Jag tycker Hult inför säsongen levererade en trupp som bör vara topp sex om inte till och med topp fyra. Det var bra gjort. När laget efter 20 omgångar var i ett väldigt utsatt läge tog de bort Lindbom och fick en långt bättre effekt av det än jag hade vågat hoppas på. Det var bra gjort. Enda fadäsen den här säsongen tycker jag är att han inte lyckas ge tränarna en komplett trupp med ordinarie spelare inför avslutningen av säsongen.

Problemet som jag själv inte kan förklara tycker jag är den helt otroliga ojämnheten. Kanske den märkligaste säsong jag upplevt. Ett bottenlag i 20 omgångar, överlägset bäst i 20 omgångar och sedan ett fullständigt uselt resultat igen i 10 omgångar. De senaste tio omgångarnas resultat är i nivå med bottenlag som dessutom haft en skadelista med 7-8 spelare på. Hur kan detta komma sig och vem bär ansvaret för det för det är helt enkelt inte acceptabelt av ett lag med bra trupp och höga ambitioner?

Jag förstår inte vad som kan ha orsakat denna enorma ojämnhet men skulle jag tvingas välja skulle jag behålla Hult och ge ny tränare chansen.

Håller inte med 5-8 skrev jag innan säsongen, 50 matcher spelade har ej ändra uppfattning tycks kanske bli ännu sämre utfall 9?. Var för många om och men ?? Och chansningar för att vara en topp 4 trupp på förhand för mig. Alla ??? Behövde bli !!! För topp 4.

Gunnarsson 9a i målvakstatistiken hade behövt varit ännu bättre. Sandström inte tagit chansen förens senaste tiden då han vart klart bättre en Gunnarsson får likväl inte spela… Dålig coachning…

Backsidan hade några stora??? Inför säsongen.
Kan Persson steppa upp efter en medioker fjolårssäsong- utfall långtidsskadad.
Laudridsen är han bättre en han var Aik och Leksand? Bättre en i Leksand men lika ojämn som han var i Aik. Höga toppar djupa dalar.
Ytterell det räckte alltså inte med de 11 matcherna han fick föregående säsong? Nej tydligen inte. Oerhört begränsad även denna säsong. Har dock gjort några bra insatsar nu under andra halvan av säsongen.

C/fw sidan

Varför värvades Thörngren tillbaka? Fortfarande högst oklart
Kan Thörnberg få vara frisk och skadefri? Nej.
Håller verkligen Brännström för Shl? Första halvan av säsongen Nej. Nu har han dock steppat upp en hel del.
Kan Gustavsson ta nästa steg? Nej inte denna säsong
Önerud efter sin svåra skada? Inte lika dominant som väntat.
Behövs inte mer skills i form av framstående playmaker med känsliga handleder? Jo i allra högsta grad hade det behövts.

Summa summarum utfallet är sämre än väntat tycker jag men inte någon chock heller för egen del.

Ser bara två alternativ till nästa säsong!

  1. Hult avgår/sparken.
  2. Hult inser att om han ska ha kvar sitt jobb så måste han tänka om och göra rätt.
    Värva spelare som håller SHL nivå samt hitta spets som kan spela PP.

Jag kan inte köpa ännu en piss säsong nästa år! Kan ni och kan sponsorerna det?

Japp. Dagens besked gör att jag hakar på avgå Hult-tåget.

Han är fört oss helt åt helvete. Han måste bort.

Så jäkla besviken på Hult och hans idé. med sitt beslut att förlänga med Lillis har han på riktigt sänkt mitt intresse för kommande säsong till noll.

FAN.

Jag hade inte förväntat mig ett skit egentligen så länge den mannen får leka fritt i KA men nog fan trodde jag iaf vi skulle få en ny HC.
Det är som med all hans ”personal”. Han har inte en aning var fan han ska hitta dom.

Det hela känns fruktansvärt ologiskt. Med detta säger man ju att man är nöjda med en play-in plats, 2 ÅR PÅ RAKEN DESSUTOM!!??
Misslyckas man med att nå målet så många ggr och dessutom sparkar 2 tränare så borde man kanske se sin egen del i problemet och rannsaka sig själv. Hult ÄR ytterst ansvarig och borde då också svälja stoltheten och lämna in sitt cv till valfritt bemanningsföretag…

Avgå Hult!

Jag hoppas verkligen att Hult inser att PP kan vara helt avgörande att ta sig vidare i slutspel!
Hade vi haft en gnutta skills i PP så hade vi slagit FBK med 4 raka.
Nu är vi istället på väg ut ur kvarten för att vi har ett PP som inte ens håller Div 4 nivå.

Här måste man hitta nyförvärv som kan lyfta oss där. Vi har inget som skrämmer motståndarna idag.
Vi släpper in mer mål bakåt än vad vi gör framåt typ.

Detta är under all kritik och ska inte få hända i en klubb som har ambitioner att vinna SM guld och med den historik man har i HV71 med PP.

Detta hade aldrig fått hända i våra motståndare FBK utan då hade man skickat någon och tagit in kvalité för den formen.
Nej jag vet att det inte fanns något vid deadline men tidigt på säsongen samt att man kunnat åka över pölen för att scouta till kommande säsong för att hitta kvalité för den spelformen. Vem ska leda oss nästa säsong Hult?
Tedenby igen som helst har pucken själv i 2min om han kunde eller Sundh som är en oerhört bra spelare men inte i PP.
Likaså Bengtsson eller Thörngren!

Ja man hör ju det själv! Någon måste hända om vi ska få ett PP att fungera till nästa säsong.
Det håller inte längre att tro det ska lösa sig.

Hult ska var kvar men vi förlorar den här matchserien eftersom vi gång efter gång förlorar matchen i special teams. Nästa säsong måste vi ha ett fungerande PP. Lär av Oskarshamn.

Eftersom ni pratar powerplay här så kanske det här är intressant.

stats.swehockey.se/Teams/Statist … lling/9820

Visar att HV haft mest powerplay tid i slutspelet, så ni har poäng i det ni säger

(play-in inräknat)