Tråden om SC Kent Norberg

Äntligen en sportchef med erfarenhet. Hult kastades in i rollen och fick lära sig efterhand. Johan Hult verkar vara en supertrevlig och sympatisk person. Han gjorde säkert sitt bästa men rollen som sportchef var fel för honom. Nu hoppas jag Kent Norberg ser över målvaktssituationen som har ignorerats i flera år samt stärker upp backsidan.

Dunder! En sportchef med ett kontaktnät och ett öga för rätt roller.
Se bara Rattie och Hanzal i Timrå .

Ett stort plus med Nubben är det som HV71 lyfter i dagens pressmeddelande. Nubben kan värva både nationellt och internationellt. Det har vi sannerligen saknat de senaste åren…

Rutin är ett annat plus.

Jag är dock fortsatt skeptisk. Lite samma känsla som när HV presenterade Ulf Dahlén. Allt med Real Frölunda 09-11 skrattade man åt, inklusive Nubben. Och så plötsligt har vi nu rekryterat båda inom loppet av tio år.

Men, men. Allt handlar i slutändan om resultat. Så nu är det bara att hoppas på det bästa! Hoppas bara HV lärt sig sin läxa och kommer låta resultaten avgöra Nubbens framtid i föreningen. Får inte HV utväxling år två, oavsett serie vi lirar i, är det enda riktiga att bryta kontraktet.

Men som sagt. Än är vi inte där. Nubben ska få sina chanser innan vi hamnar i nåt nytt Hultout-träsk. Så. VÄLKOMMEN NUBBEN! Nu håller vi tummar och tår för att du får ordning på den sörja som stavats HV.

Oliver Bohm måste ju tycka att detta är kanon!! OBS ironi.

Jag har innan gett uttryck för att jag inte kan bedöma detta. “Jag är på staketet”.

En sak som man kan ha i åtanke dock, särskilt om man skall använda historien, och då mest misslyckandet i Frölunda som argument, det är att folk oftast lär sig av misstag (ej av framgång) och att det har gått lång tid sedan Frölunda-läxan.

Således, om Nubben valt att fundera över vad som gick fel, och faktiskt lärt sig något av det, då har han haft många år på sig att försöka bli en bättre sportchef. Jag tycker det är orättvist att hänga Frölunda som en kvarnsten runt halsen och säga att Nubben inte är kapabel att lära sig av den upplevelsen.

På minussidan:

  • luktar inte “ny bil” vad gäller hockey.

På plussidan:

  • Har troligen ett mycket bättre kontaktnät för rekryteringar än Hult, men troligen även bra relativt övriga kandidater till tjänsten.

Har svårt att säga varken bu eller bä. Tar in det ni ovan skriver om både eventuella fördelar och nackdelar. Jag väljer dock att se det som att nya ledningen för HV har gjort många rätt sedan degraderingen och utgår från att även detta är ett steg i rätt riktning.

Välkommen Nubben!

Patrik Sjöblom JP
Första orden från HV71:s nya sportchef: ”Vill inte gå in och störa i det här läget”
3 april 2022 11:25

Kent Norberg har 18 säsonger som sportchef i Timrå IK i bagaget.
Nu har 54-åringen från Härnösand skrivit på ett treårigt avtal som ny sportchef för HV71.
– Det ska bli spännande. En trevlig utmaning men det är svårt att prata om det som komma skall när vi inte vet i vilken serie HV71 spelar nästa säsong, säger Norberg till JP/Jnytt-sporten.

Det var under lördagskvällen som Timrå IK säkrade nytt kontrakt i SHL efter att ha besegrat Djurgården i fyra raka matcher. Under kvalet har uppgifter pekat på att Timrås sportchef, Kent Norberg, lämnar föreningen efter 18 säsonger på positionen – för att bli ny sportchef i HV71.
Uppgifter som huvudpersonen själv dementerade under lördagens segeryra.

På söndagen kommunicerade Timrå IK däremot att Kent Norberg lämnar klubben och nu är det klart att 54-åringen blir ny sportchef i HV71.
– Det ska bli spännande. En trevlig utmaning men det är svårt att prata om det som komma skall när vi inte vet i vilken serie HV71 spelar nästa säsong men jag hoppas så klart att det blir SHL, säger Norberg.

Parterna är överens om ett treårigt kontrakt och anställningen börjar 1 maj.
– I Kent får vi in nya ögon på den sportsliga verksamheten och värdefull rutin. Med sin erfarenhet har Kent arbetat upp ett brett kontaktnät i hockeyvärlden och har genom åren visat vilken stor kompetens han har på att rekrytera spelare både nationellt och internationellt. Kent vet vad som krävs för att bygga ett vinnande lag, fortsätter Johan Lindbom, klubbdirektör i HV71.

Efter avslutad spelarkarriär blev Kent Norberg assisterande tränare i Timrå 1997. Fyra år senare valde Nubben att ta rollen som sportchef och sedan dess har framgångarna blivit många. Norberg har nämligen tagit Timrå IK upp till SHL tre gånger genom kval. Mellan 2000–2010 kvalificerade sig klubben för slutspel och tog sig till kvartsfinal fyra gånger och semifinal tre gånger.

54-årige sportchefen har även en sejour i Frölunda men nu väntar alltså nya äventyr – i ett satsande HV71.
– När utmaningen med HV kom kändes det helt rätt men jag har ändå varit ledare i Timrå i 22 år så det var kul att få lämna klubben med ett klarat SHL-kotrakt (Timrå besegrade Djurgården med 4–0 i matcher i play out), säger Norberg.

Har du redan börjar fundera på hur du ska bygga nästa säsongs HV-trupp?
– Visst har jag börjat fundera lite grand men det är inte så länge sedan det blev klart med det nya jobbet och det är dessutom så väldigt olika förutsättningar beroende på vilken serietillhörighet HV har, så vi får avvakta lite.

– Jag har ju haft kontakt med Johan (Lindbom, klubbdirektör) och Tommy och Stille (Samuelsson och Fredrik Stillman, tränare) och den här första säsongen kommer det mycket att handla om att lyssna in hos dem.

Kommer du att vara på plats under någon av HV71:s kommande matcher?
– Vi får se, vi har inte pratat om det. Men jag vill inte gå in och störa något i det här läget. Men jag kommer att se matcherna på något sätt och jag ska även sätta mig och titta ikapp på tidigare matcher, som jag inte har hunnit se eftersom de många gånger har krockat med Timrås.

1 gillning

Återstår att se om han är en sådan som lär sig av historien eller om han är… som Johan Hult.

Tycker inte alls det är orättvist. Vänd på det. Hade du som HV-supporter rekommenderat Hult som sportchef om någon utomstående supportrar frågat?

Många, inklusive jag själv, sätter ett plus kring Nubbens rutin. Samtidigt. Det här är första gången han testar något nytt efter Frölundafiaskot. Och med tanke på resultatet, kritikstormen från egna fansen, och ja, igen, det katastrofala resultatet, så måste ju Frölundatiden bli lika med ett frågetecken.

Har Norberg lärt sig något över huvud taget? I min värld känns det sådär att det just är i HV som vi kommer få svaret… På så sätt känns faktiskt rekryteringen som en chansning. Vi vet att han fungerar i en liten, liten klubb med små, små medel att röra sig med. Men i en stor förening, ja, där har vi bara Frölundafiaskot att gå på.

Jämförelsen haltar lite, då Nubben inte hade lika lång tid i frölunda som hult haft i HV, inte heller är misslyckandet lika katastrofalt som Hults. Dessutom, Nubben har visat på bättre förmågor än vad Hult gjort under de åren efter Frölunda-debaclet. Men visst, jag är inte övertygad, som jag nämnt. Dock är det jättelänge sedan han gjorde den dåliga insatsen. Han kommer inte direkt från ett misslyckande. Och för att förtydliga, om Hult nu mot förmodan får en chans i en ny klubb, och visar sig efter 11 år ha jobbat upp sig till något vettigt, ja då blir ju bedömningen annorlunda.

Därför kan man inte likställa Nubbens kommande förmåga med den han hade sista anställningsdagen i Frölunda. En del har troligen hänt sedan dess.

Själv har jag alltid gått och drömt om en sportchef i HV som Nubben eller Kenttä. Nu har vi det. Visst, det är ingen garanti för en given succé. I hockey är ingenting givet. Men jag väljer att se glaset som halvfullt istället för halvtomt. Jag känner mig optimistisk.

Jag har känslan av att Kent Norberg är duktig på att hitta talanger och rollspelare för att få ihop ett lag. Jag tror att han dessutom kommer att titta längre än att få hem Almquist och Tedenby m fl, så vi kanske inte får lika tydlig Jönköpingsprägel. Men det är bara mina gissningar. Mitt glas är också halvfullt.

Viker mig här. Vill ju att den här tråden inledningsvis genomsyras av optimism och nystart :smiley: Jag har visserligen mina åsikter kring valet. Men i grunden önskar jag precis detsamma som alla andra. Att Nubben visar var skåpet ska stå och gör HV till en toppförening igen :slight_smile:

Mina tankar har varit på din sida i detta. När jag hörde ryktet att Nubben skulle bli nya sportchefen var jag väldigt besviken — mest för att jag mindes hans tid i Frölunda väldigt väl. Men när jag beskrev vad jag var ute efter i en ny sportchef var det “rutin och bra kontaktnät” som var högst upp på listan, och det får vi ju utan tvekan med Nubben.
Även om hans citat om att han inte var rätt person att hjälpa Timrå ta nästa steg (de slutade ju sist i SHL, så det lät så fel med tanke på vad jag och alla här vill att HV71 ska bli), så tar jag det mer som att han anser att det var dags för nytt blod och att han kanske ville prova på något nytt igen.

Jag hoppas och tror att han lärt sig av sin tid i Frölunda, och för att citera diverse skribenter denna säsongen: jag väljer glädjen.
Vi har fått en sportchef med rutin och som har bra kontakter. Nu hoppas vi att han, tillsammans med Stille och Tommy och vem som nu blir assisterande nästa säsong, lyckas bygga upp HV bra igen. Vi har, efter att Hult inte fick förlängt och Nubben kommit in, brutit med allt som haft med senaste årens resultat att göra. Så nog har det blivit en nystart iallafall. :slight_smile:

Det är inget fel eller skämmigt i att initialt vara skeptisk till Kent “glädjen” Norberg. ( :wink: )
Det är heller inget fel i att lägga den reservationen på hyllan tills vi vet mera, och hoppas att hans goda sidor bidrar till HV’s framgång medans andra i organisationen kan kompensera för hans dåliga sidor.
Det var ju just detta samspel som verkar ha funkat så otroligt dåligt under Hult’s tid. Folk kuggade inte i. Jag tror detta är viktigare än vad varje enskild individ har för styrkor och svagheter. Precis som på isen, ett lagspel.

Denna nya femma är oprövad. “Glädjen” är center. Stille och Tommy backar, och på ytterposition har vi Lindbom och Wilander. På pappret, inte en dålig startfemma alls, om ni frågar mig. Men som i så mycket är det upp till bevis att de kan leverera i verkligheten oxå.

Ni kanske undrar vem som är målis? Det är vi det, fansen, som sjunger och jublar och står för allt som är så fint och bra med HV71.

Onwards and upwards!

Snyggt! :slight_smile:
Jag tror också det blir bra… (fast jag egentligen inte har en aning)

Nubben är ett bra val.

Ja, det gick sådär i Frölunda med en stor budget men lek med tanken att vi blir kvar i allsvenskan? Alla verkar jättesäkra på att vi ska gå upp och jag tror man fortfarande ska ha en dos ödmjukhet. Även om vi har bäst lag och alla är eniga om att vi ska gå upp så har inget lag mått bra av att ta ut segrar i förskott.

Går vi upp kommer Nubben troligtvis lösa ett rätt bra lag åt oss men blir vi kvar i allsvenskan så kommer Nubben få bygga ett lag på en avsevärt mindre budget än Hult gjort denna säsongen. Detta är något han är bra på och det är förutsättningar han är van vid att jobba med.

Därför tror jag Nubben nog är det bästa och tryggaste alternativet som finns. Han har bevisat sig duglig med liten budget.

Om motiveringen till varför Nubben är en bra anställning är att han är en bra allsvensk sportchef så… Tunn och hal is på det djupaste av vatten…

Tycker f.ö. hans profil passar perfekt för SHL-HV 22/23 och ett gäng SHL-år därefter. Speciellt med tanke på massiv spelaromsättning i sommar - det omtalade breda kontaktnätet. Dock får gärna någon grönare individ gå jämte och lära några år, för att på sikt ta över huvudansvaret.

Dahléns spelidé funkade inte alls i SHL, vi hade sjukt bra lag på pappret och även om vi vann serien ett år med Dahlén så tror jag de flesta är överens om att han var ett fiasko här. Därför känns det märkligt att döma Nubben så hårt för hur det gick för honom i Frölunda. Laget han ställde på isen var sannerligen inte kattskit, men vad fan hjälper det om tränaren vill spela smårinks dump n chase hockey på stor rink?

För det första så vann aldrig HV serien med Dahlén som tränare.

För det andra. Nubben och Dahlén är goda polare. Nubben kallade exempelvis in Dahlén för att ställa sig i båset för Timrå under fjolårets slutspel. Och om det inte varit för deras relation utanför isen hade nog sonen Jonathan heller aldrig spelat i Timrå. Det är ju bara att kolla på hans karriär. Han har följt och påverkats av sin pappa i varje beslut han tagit (Frölunda när pappa coachade där, HV när pappa coachade oss, och så raka vägen till Timrå där pappas bästa kompisar Nubben och Roger Forsberg fanns).

Så att försöka separera Nubben och Dahlén från varandra och skylla Frölundas fiasko på den senare blir nog inte helt korrekt. De gjorde det tillsammans. Fiaskot får stå för båda.

Blandar väl ihop det med säsongen innan Dahlén tillträdde, men poängen kvarstår, jag tycker det är märkligt att döma ut Nubben baserat på resultatet i Frölunda. Givetvis är det inte bara Dahléns fiasko, men det är inte heller bara Nubbens. Hur mycket som ligger på Nubben tycker jag till stor del beror på om han handplockade in Dahlén eller inte. Men poängen är att han satte ihop ett lag till en tränare vars spelidé bevisligen inte funkade speciellt bra i SHL (eller Elitserien). Det känns hårt att döma ut hans kompetens som sportchef baserat på hans resultat i Frölunda, med det i åtanke.