Såg inte ut så när HV71 la ut en real på insta igår. Kolla den så förstår du vad jag menar. (Om Nubben inte parkerar sin bil bredvid flygplanet).
Är övertygad om att han kom som en trojansk häst, för att hålla Timrå borta från kvalet 22/23. Och ge lite anställningar till gamla polare på vägen. Sen behövde han troligen inte anstränga sig för att nå den dåliga nivån heller, “var dig själv bara så fixar det sig”.
En mer adekvat fråga än varför nubbben inte sparkats än är ju varför vi inte har en ny sportchef på plats än. Att bara sparka nubben kommer ju inte ge nånting alls om han inte ersätts.
Men jag kan tänka mig att man vill vänta tills efter transfer stoppet och vill ha kvar nubben ifall man får pengar att förstärka nu inom närtid.
Vore intressant med en likadan omröstning om Lindbom i hans tråd. Där är nog inte alla lika överens
Avgå Kent Norberg!
Först året med en klen marknad och Allsvenska kontrakt kvar kan jag inte klandra Nubben för hårt. Vem kunde ana att alla forwards skulle floppa utom AP? Backsidan var svag dock även om Strålman eller Curran värvningarna blivit av. En grym midseason gjorde ändå HV till ett bättre lag med starka värvningar.
Andra året är ju när Nubben skulle skina. Vi skulle ha ett riktigt bra lag om vi höll oss kvar hymla han om. Det gick ju sådär.
Shore dumpas av ekonomiska skäl troligtvis. Nubben hittar en center i Tikka som ingen hört talas om och slänger upp en långt fett kontrakt vilket satt klubben i skiten redan nu. Troligen hade det varit billigare att signa Shore på ett år till.
Borgström känns som sista alternativet efter nej tack från alla andra. Helt okey värvning som tyvärr inte fått till det men också en extrem chansning som första center.
Brännström, OSL, Strålman, Nardella, Seppälä är alla bra värvningar. Tycker inte Nubben fallerar totalt här. Det som sakandes var väl en bra forward till tycker jag…
Det som störtat laget är misslyckade toppcentrar och en extrem chansning till tränare. Hade Shore vart med från början och vi haft en grundspel när säsongen drog igång hade HV aldrig legat såhär långt ner. Laget har bra spelare men självförtroendet är totalt nedkört i bott.
Nubben byggde fel och det belönas troligtvis med ett till kval.
Problemet är att vi har alldeles för många obrydda spelare i laget. Såna man egentligen inte vill gå in i krig med. Därför kommer en sån som Herman Hansson bli ofantligt viktig.
Drygt 100 pers på forumet har nu röstat huruvida de vill se Nubben som sportchef 2024/25.
95 procent säger NEJ till Nubben nästa säsong.
92 procent tycker han ska sparkas nu.
Å ena sidan kan man tolka det som att forumet består av ett gäng gnällk*kar som älskar att smattra på bakom sina skärmar. Det är en tolkning som jag numer rätt ofta ser swisha förbi i sociala medier och lokalmedia angående kritiken mot Nubben och föreningen.
Å andra sidan kan man tolka det som att supportrar faktiskt inte har något förtroende alls för vår SC och vill se en förändring, och det helst nu. Precis tvärtemot det HV pysslar med just nu alltså.
Om någon som är verksam inom HV71 ser detta, välj fritt hur ni vill tolka siffrorna ovan.
Återigen stor fet syn på det där med att Nubben hade en massa allsvenska kontrakt som hindrade honom i hans lagbygge.
Nubben gjorde 12 värvningar inför säsong, TOLV värvningar inför säsongen. På det kan du få in två toppkedjor, två toppbackpar, en bra SHL-forward/back, samt en bra SHL-målvakt.
Nubben värvade detta:
Joni Ortio - skrev två år
Rasmus Bengtsson - bröt kontraktet
Filip Westerlund - bröt kontraktet
Eric Martinsson - bröt kontraktet
Mikkel Boedker - fick inte förlängt
Lucas Elvenes - bröt kontraktet
Herman Hansson - förlängde med två år
Andy Miele - fick inte förlängt
Joonas Nättinen - skrev två år
André Petersson - skrev tre år
Mattias Tedenby - skrev fyra år
Sam Vigneualt - fick inte förlängt
Hur många tycker du av de ovan motsvarade förväntningarna vi hade på förhand?
Jag skulle säga två, Ortio (i slutet av säsongen) och Petersson.
Summa summarum. Nubben satte oss helt på egen hand i skiten även förra året med en massa skitvärvningar vilket gav oss även då ett svagt lagbygge.
Är det ledningen / Nubbens burner konton som varit inne och röstat på 5% JA?
Skall något hända som kan påverka denna säsongen måste det ske inom två veckor även om det också är för sent. Ledningen kanske resonerar som att Nubben kan i alla fall bygga allsvenska lag sedan tiden i Timrå så vi sitter lugnt……!
Det är ju precis sådana saker som en sportchef ska klandras för. Supportrar får vara nöjda och glada och kolla EP-statistik när spelare som Miele, Nättinen och Boedker skriver på, men är man den som signar kontraktet med dem måste man ha mer på fötterna än bara lite känsla.
Vad är rimligt att förvänta sig av en sportchef? Kanske att 60% av värvningarna presterar som förväntat, 20% presterar mer och 20% mindre? Om nästan alla forwards floppar så har man misslyckats grovt.
Följer man den gamla klassiska normalfördelningskurvan så borde det ligga ungefär där, ja.
Mitt problem är inte utfallet utan att nästan alla värvningarna var uppenbart skräp från början om man har ett mer allmänt hockeyintresse.
Vigenault t ex tycker jag som helhet gjorde det bra utifrån sin kapacitet. Sedan hade HV kanske förväntat sig något annat.
Nubben är för mig sämre än slumpen och googlande fans. Han vet inte vad han köper.
Haha detta är ju sjukt. Måste skicka detta till Nubbens chef omgående, pronto.
Det är små marginaler i idrott.
Frågan vad som hönan eller ägget tycker jag passar bra på Nubben.
Han har ju onekligen haft en aning otur med vissa rekryteringar. Tänker på att han trots allt tog Lucas Elvenes till HV. En spelare som kanske är den hetaste svenska spelaren i SHL just nu. Även poängligaledaren Ty Ratie togs till Sverige och Timrå av nubben. Den för stunden hetaste tränaren i serien Challe Berglund var ju även i vår klubb.
Känns verkligen lite “räven gled ur näven” i det mesta för honom.
Hoppas vi får se en vändning av skutan år 2024. Potential finns helt klart. Lite lustigt att Simon Öhnerud ser ut att vara den som är i bäst form för tillfället. Det såg jag inte komma…
Tycker med Nubbens facit både i Fröunda och 2 säsonger hos oss så kan man inte prata om att det gått dåligt för honom pga små marginaler. Han har varit dålig.
Precis som Elvenes har blommat i Leksand så har ju OSL gjort det bra hos oss, och honom fick ju Nubben till skänks utan det var hans förtjänst, så de där marginalerna går ju åt båda håll.
Om jag förstått det rätt var Elvenes fysiska status inte den bästa när han kom till oss.
Det borde en sc ha koll på innan det skrivs kontrakt.
Beror lite på när kontraktet skrevs. Lucas borde varit i hyffsad form i maj om man ser till poängen i AHL. Frågan är nog vad som hände under sommaren när man ger upp drömmen om NHL och kritar på ett kontrakt med nykomlingar i SHL. Kör man 110% eller tar man semestrar och njuter av god mat och öl.
Är det ok om jag lånar det du skrivit här och använder ditt underlag och skickar det i ett mail till HV ledningen?