Tråden om SC Kent Norberg

Och Frölunda.

Han gjorde dem konkursmässiga samt placerade dem i botten av SHL.

Minns att Frölunda vart milt sagt sådär under hans ledning och att han mest värvade dit folk från Timrå men hade inte koll på att han skickade ekonomin i botten där.

Fast ärligt talat, vem bär ansvaret för detta? Hur jäkla uselt vi nu än tycker att Kent Norberg sköter sitt jobb, så finns det folk över honom i denna dysfunktionella förening som dels anställt honom och dels låter honom fortsätta spendera pengar som om det var ett Monopol-spel.
Vi var dysfunktionella som förening redan 2021 då vi åkte ur, vi får en ny möjlighet, gör om-gör rätt och sen tar det mindre än tre år så är vi om än ännu mer dysfunktionella än vad vi var 2021.
Det är så galet att det inte finns ord för det!

5 gillningar

Det kan jag inte tänka mig. Detta låter som dikt och förbannand lö … sanning :wink:

1 gillning

Sure, det kan ju vara så att detta inte alls är Kents värvning. Ingen vet ju vad människan har för mandat i föreningen längre. Kanske är detta ett resultat av SM-guld-hybris-gubbens sena kvällar på youtube?

Plockar nubben in ngn mer spelare än Colby, tror ni?

En bra forward till! Spendera på bara! Vill inte ha ngt jävla hockeyallsvenskan. Tror inte det finns några bra forwards på marknaden dock.

Nubben kanske är och nosar på Turkulainen i JYP

Han gjorde exakt samma sak i Frölunda men där lyckades man rädda upp det i tid

Fyfan… 70 miljoner och riskerar kval… Det är ju nästan komiskt på något vis.
Måtte hv få en sportchef som förstår sambandet mellan spelarprestation och lön…
Har du otur i triss så spela för hv där får man en jävla massa pengar utan att slita ut sig

3 gillningar

Lindbom trodde ju också stenhårt på det här lagbygget som hans handplockade, noga utvalda sportchef, satt ihop till en mastig kostnad.

Så från till att man borde vara ett topplag med en spelarbudget som är högst i SHL till att vinna ett Play Out mot ett lag man har ca 50% högre budget än.

Historien upprepar sig från Nubbens tid i Göteborg, fast där lyckades man stoppa konkursen genom att sparka honom i tid.

HV fortsätter vidare med sin plan som om inget hänt tyvärr. Strutsarna runt om i Sverige har jag hört är djupt imponerade av HV71, även till strutsarna inom EU har det tydligen spridit sig.

6 gillningar

Problem 1. Om HV slängt 70 miljoner på truppen är det lika mycket styrelsen och Lindboms fel som Nubbens. Det är ju de förstnämnda som gjort den galna investeringen i Nubben. Således. Underkänner de Nubbens arbete underkänner de sig själva och bör därför även de avgå. Vilket de troligen aldrig kommer göra.

Problem 2. Styrelsen består av representanter från sponsorerna. De sistnämnda lär således inte underkänna sina egna.

Enda lösningen som jag ser det är att medlemmar kuppar fram en ny styrelse oberoende av sponsorer och de som nu sitter där.

4 gillningar

Ska vi tro att sponsorer klivit in med mer pengar nu till slutspurten? Hur mycket kapital har HV egentligen.

Dags för en “forumvärvning” ?

1 gillning

Tänker fan inte kasta några pengar till Nubben, då vill jag att Diabolics är den som skriver kontrakt och eldar på den jäveln med ett introduktionstal i matchtrådarnas anda.

1 gillning

Inte så länge det är Nubben som sköter värvandet.

Att en styrelse i en elitförening har åtminstone några representanter ifrån toppen av det lokala näringslivet är nog ganska viktigt då de dels har kunskapen (om företagsledning, inte om hockey), dels ger legitimitet åt sponsorer att tillskjuta kapital till föreningen.

Sådana personer företräder ofta stora bolag och då är det ju naturligt att dessa även är sponsorer till föreningen. Något annat vore ju nästan konstigt. Så en styrelse helt utan personer med koppling till en sponsor tror jag inte på alls.

En annan sak är att styrelsen måste göra ett gediget arbete med att rekrytera klubbchef och sportchef, och den senare ska ansvara för allt sportsligt tills den dagen han/hon byts ut. Styrelsen ska hålla sig borta från sportsliga frågor (förutom avsättande av sportchef) för det har man typiskt sett ingen kompetens att lägga sig i. På sin höjd kan styrelsen ha en sportsligt kunnig ledamot (varför inte Hjalmarsson) som får agera kvalitetsgranskning mot sporten för styrelsens räkning.

6 gillningar

Ja det är ju mycket här det gick helt fel. Styrelsen anställde Lindbom och trodde därigenom att sporten skulle lösa sig själv.

De trodde fel. Och inte bara lite fel. För Lindbom anställde nubben.

Game over.

Jag säger inte emot. Det jag försöker säga är att det i en sådan situation som HV befinner sig i blir ett problem när styrelsen till större del består av sponsorernas representanter.

Sannolikheten att de underkänner styrelsens jobb är gissningsvis rätt låg. Kravlösheten börjar med andra ord där.

Sponsorerna vill ha en plats i styrelsen av olika skäl. Det finns som du säger en poäng att låta dem ha det. Men vems intressen ligger dem närmast när allt dras till sin spets?

1 gillning

Jag skulle även vilja lägga till att i den skitstorm HV befinner sig så måste styrelsen leda mer handfast, om/när det visar sig att övriga delar av föreningen inte fixar sin uppgift.

Men i HVs fall så saknar styrelsen tillräckligt med fackkompetens för att kunna göra det.

Så det är ju en ond cirkel av alltihop och alla skyddar varandra. Precis som det var sist det sket sig. Känslan är att det t o m är ännu värre med det här denna gången.

1 gillning