Tråden om SC Kent Norberg

Eller så är det inte han som är den ansvarige för detta, firma Blomman/Stille/(AD?) kanske har mer fingrar med i spelet!

Så här har tidigare rollen som sportchef definierats:

Sportchefen i HV71:

  • Driver och ansvarar för scoutingarbetet
  • Ansvarar för lagbygget, både på lång och kort sikt.
  • Driver förhandling och rekrytering av spelare
  • Ansvarar för regelbundna möten med ledarstab och har kontinuerliga utvecklingssamtal.
  • Kvalitetssäkrar och ansvara för att HV71:s ”Synsätt och färdplan” följs och efterlevs.
  • Sköter kontakter med migrationsverk, lägenheter m.m.
  • Utmanar, kvalitetssäkrar att ledarstaben jobbar optimalt med sina resurser.
  • Ser till att vi har rätt kompetens runt A-laget.
  • Representerar HV71 i SHL-sammanhang som berör sporten.
  • Ansvarar för att spelare på individnivå får en utveckling i HV71 genom ledarteamet och genom egna tilltag.

Det finns ju inget i det som säger att personen ska sköta ALL rekrytering och scouting själv. Speciellt inte nu när vi har en ny scout.

Och utifrån dessa punkter hoppas jag att Nubben numera bara har dessa att jobba efter:

  • Ansvarar för regelbundna möten med ledarstab och har kontinuerliga utvecklingssamtal (kanske på det sista).
  • Sköter kontakter med migrationsverk, lägenheter m.m.
  • Representerar HV71 i SHL-sammanhang som berör sporten (kanske)

Inte helt otroligt att man gjort denna lösning. Under Hults sista säsong som SC så ska han ju enligt uppgift tagit ett stort steg tillbaka samtidigt som Wilander och Lindbom var mer involverade.

1 gillning

Är väl Sundh som sköter punkt 2?

2 gillningar

Jupp, iallafall enligt honom själv

Ska beställa.
Nån mer som ska ha?
Fan vad rik jag kommer bli om jag lägger på 10kr per tröja!

2 gillningar

Vet att @lejacques vill ha två fall den ena går sönder :sunglasses:

10 gillningar

Varför är han fortfarande kvar? Är det bara jag som inte gillar att Nubben låser upp positioner på tilltänkta toppbackar kommande 3-4 åren. Långa kontrakt, speciellt på äldre spelare, har väl sällan funkat.

2 gillningar

Alsing 27år Nyberg 27år. Så fall Engsund men tycker inte 30 år år så gammalt.

Visar det sig vara fel så spelar åldern ingen roll.

Roll i lagbygget är oöverskådligt viktigare än ålder. Ingen av spelarna är gamla. Och lagbygge är ju inte nubbens starka sida. Statistiken och historien är lika tydlig som stenhård.

OBS! Vill förtydliga att jag inte försvarar Nubbens jobb, och jag kommer till det längre ner.

Men nät jag tänkt mycket på: tänker att det inte är skitlätt att vara sportchef eller scout och gissa hur spelare kommer prestera. För kollar man på alla våra finnar så är var och en för sig, på papperet, jäkligt fina spelare där de flesta har fina meriter. Samtliga utom Borgy, har spelat i Finska seniorlandslaget, som är kanske Europas bästa (sans NHL-spelare) senaste åren. De har vunnit finska ligan, KHL etc. Seppälä har VM-silver och VM-guld. Kaski likaså - och har t.o.m utsetts till hela Liigas bästa spelare, vunnit KHL, spelat All star i KHL. Näätinen har OS-guld. Osv.

Jag kan på ett plan förstå att man går loss på deras meriter när man ser dem. Speciellt de tre spelarna är väl de mest meriterade i HV senaste säsongen.

Men, här kommer vi till men-et och själva bekymret med värvningarna (och Nubbens jobb). Han har vikt upp åt helsinki för många av våra potentiella toppositioner åt spelare som har ingen, eller väldigt liten, erfarenhet från SHL. Flera av finnarna har t.ex aldrig spelat utanför Finland, och det är en stor omställning. Plus att de värvats för kanske helt andra roller än vad de faktiskt har haft.

Och som @shitkicker skriver “lagbygge är ju inte nubbens starka sida”.

Så det har värvats på papperet fina spelare sett indviduellt, men utan tanke på SHL-rutin, utan egentlig tanke på roll och LAGbygget - och som kommit till ett lag utan spelidé och utan nån egentlig struktur. I bra lag vet alla vad de ska göra, i HV har ingen vetat. Inga spelare som kommit till HV senaste åren (bortsett från vårt allsvenska år) har slagit personbästa. Alla blir sämre här.

Och då kommer vi till Nubbens i särklass största fiasko: att han värvade gamla polaren Montén som huvudtränare. En schysst kille, helt klart, men som har snudd på noll erfarenhet av huvudtränare på den här nivån, som inte på många många år (förutom förra året i LHC) överhuvudtaget varit involverad i dagligt arbete i ett lag, som ärligt talat inte ens verkar speciellt intresserad av hockey, och som inte kunnat svara på enkla frågor om spelidé.

Allt detta tillsammans är grund för Nubben out, så är det. Och jag vill understryka att jag inte har något emot PERSONEN. Nubben verkar vara en genuint snäll och trevlig person, som jag önskar gott i livet - men inte i HV.

Det var mina fem, tio och femton cent.
Över och ut.

22 gillningar

Från JP nyss. Sammfattning av ChatGpt
Kent “Nubben” Norberg har ett återstående år på sitt kontrakt, men hans framtid i HV71 är osäker. Enligt Andreas Davidsson, tf. ordförande i HV71, pågår en utvärdering av alla positioner, inklusive Nubbens roll. Trots att ingen beslut ännu har fattats, pågår intensiva diskussioner mellan Davidsson och Norberg för att utvärdera situationen och lagbygget inför nästa säsong.

5 gillningar

Vem har de finska spelarna som agent?..

Alla vi här hade kunnat värva in dem.

1 gillning

Håller inte med i diskussionen SHL-rutin. Bara för att ge några exempel på lyckade finnar i HV utan shl erfarenhet från första säsongen.

Nurminen - 55P/40M
Keskinen - 44P 39M
Määtänen - 41P/49M
Törmänen - 36P/50M
Voutilainen - 34P/50M
Sahlstedt - 33P/50M

Så jag tror inte problemet i sig är avsaknad av SHL-rutin utan att det ligger i hur laget spelar.

2 gillningar

Och uppenbarligen så verkar detta vara en röd tråd genom hela laget oavsett om du är inplockad från liiga eller shl.

Jag menar titta bara på Tedenby och Brännström som ska vara två stycken andraformationslirare. dem har alltså totalt skrapat ihop 12 samt 19 poäng under förra säsongen på nästan 100 matcher ihop.

Tror inte problemet ligger i själva värvningarna.

1 gillning

SM-liiga då och nu är någonting helt annat, väldigt få spelare dom sista tio åren som kommit direkt från liiga och gjort succé, däremot ändlöst med fiaskon.

1 gillning

De spelarna du nämner är under en tid då Liiga var helt annorlunda, KHL existerade inte och NLA hade inte blivit vad det är idag. Liiga idag är en mycket sämre hockeyliga.

3 gillningar

När man kom till HV71 hade man som spelare dessutom mycket bättre medspelare.

Det fanns på den tiden också en tydligare grundtanke till hur man vill spela hockey. Vilket som vi alla vet inte ha existerat på senare år. Därav får man bra spelare att bli “dåliga”

2 gillningar