Japp, och flera av dem spelade här i en tid när SHL fortfarande till stor del inte bestod av heltidsproffs. FBK blev Sveriges första helprofessionella klubb - och det var först i slutet av 90-talet.
Plus att som jag skrev så har man byggt nästan halva laget idag på spelare utan SHL-rutin. Man kan absolut ha spelare utan SHL-rutin, det säger jag inget om. Det är ju inte ovanligt att spetsa till utifrån, men ha spelare på alla positioner från spets, till middleclass, till bredd utan, eller med ringa, erfarenhet från SHL eller svensk hockey är ju kanske inte det smartaste…
Tycker att Luleå lyckas hitta Liiga spelare varje säsong utan nämnvärd SHL erfarenhet. Ta Laaksonen från iår eller Honka från förra året.
Likaså IKO med Soumela och Ohksanen som var helt utan shl erfarenhet.
Kan fortsätta listan med Kalle Kosslila, Kuokkanen, Pajuniemi, Ranta
Så jag köper inte resonemanget riktigt. VARFÖR alla våra nyförvärv oavsett meriter underpresterar ligger inte i att nubben har värvat dåliga spelare från LIIGA
Ja, det är flera duktiga som kommit in och lyckats, säger inte emot dig i det. Tänkte mest på att de spelarna du listade hade nog aldrig spelat i HV idag med tanke på hur hockeykartan ser ut idag i relation till innan.
Antagligen inte bara SHL-rutin, men exempelvis det här med att bygga lag som @dekman skriver, där faller det. Ta Kossila som exempel. Eller Luleåkillarna. De har ingen SHL-rutin men kommer till en uppstyrd vardag där man vet vad som förväntas. Samtidigt har flera av dem du nämner varit på andra ställen och inte direkt från Liiga. Några från NA osv. Men antar att när de kommit till sina lag att de inte fått träna själva till september och komma otränad. Och det var väl den stora kontentan av dekmans inlägg, bygga lag. Spelarna vi har är duktiga i sig som han själv skriver.
Gå och lyssna på intervjuer med honom. Han säger själv att första året var extremt jobbigt för honom och att han själv anser att det var en besvikelse/misslyckande. Det är inte jag som bedömer detta.
Ja, jag tror att förklaringen ligger begravd någonstans i det du skriver tillsammans med spelsystem man inte är van vid, mer än att man kommer som oprövad från Liiga.
Och där skiljer vi oss. Tikka kan aldrig klassas som de spelarna du nämner, möjligtvis någon in i Luleå. Men Tikka skulle ha en 2C. Det kommer aldrig hända. Tikka är och kommer aldrig bli en Voutilainen eller Sahlstedt.
Hade inte vi plockat Tikka, hade Tikka fortsatt i Liiga.
Återigen, ingen som sagt att man inte kan lyckas utan SHL-erfarenhet.
Finns massa exempel på det.
Men då har de inte hamnat i lag som:
Bygger en stor del av laget på spelare utan erfarenhet av SHL.
Saknar en grund att stå på.
Vad Nubben gjorde var att plocka in ett halvt dussin lirare med ingen eller ringa erfarenhet från SHL och förväntade att de skulle vara ledande spelare. I ett lag utan grund. DET är problemet.
Vad han har för lön vågar jag inte svara på, inte heller vad andra shl-lags löner för en tredjecenter ligger på. Men eftersom du verkar veta, så får du gärna dela med dig =)
man har, vilket jag tidigare påtalat, inte haft någon plan b vad gäller ny sportchef. Därför Nubben är kvar tills vidare.
han är verkligen kvar tills vidare. Att svara så svävande kring en sportchef är anmärkningsvärt. Nubben kommer gå så fort man har en ny SC som kan kliva in. Alternativt att han får lämna när årets trupp är satt.
Nu vet jag inte vad Tikka har för lön. Men jag tänker att det är billigare att ha honom på en för “låg” roll (som han gör BRA) än betala lön till nån som inte spelar alls alt. betala halva lönen för att han ska spela i ett annat lag.