Tråden om: SHL

Dock borde väl ett sånt EU-direktiv endast omfatta EU? Alltså borde importer från utanför EU kunna begränsas?

1 gillning

Vi hade ju begränsningar på antal nordamerikanska spelare (kanske var icke-EU-spelare) förr. T.ex. kunde väl Welch inte få nytt kontrakt efter säsongen 2011-2012 då vi plockade in Rhett Rakshani och redan hade Jason Krog i laget?
Växjö rundade väl det genom att ta in nordamerikaner som kunde ha dubbla pass (under 2012-2013 hade de Steve Saviano som hade amerikanskt och italienskt pass, samt Liam Reddox som hade kanadensiskt och skottskt).

Det togs dock bort inför säsongen 2013-2014.

1 gillning

Det stämmer, men ”risken” blir ju då att det istället för transatlanter värvas fler finländare och Tjecker istället. Och som @NightWalker skriver så var ju föreningarna duktiga på att hitta kryphål

Fantastiskt mål av Kokkonen i Gävle :blush:

3 gillningar

Brynäs har en tendens att spela svårt. Karlskoga stänger ner ytor.

Tillägg. Jag sett ett par matcher under säsongen.

Jo dom “äger” ju spelet i första men 3 skott och 2 mål för Karlskoga…

Ja jag påstår att Växjö klarade sig kvar i SHL på grund av att man tog bort regeln om antalet spelare utanför EU. De fick till ett antal lyckträffar där i början av deras SHL-sejour, som gjorde att de klarade sig kvar de första viktiga och känsliga åren.

Precis som IKO klarade sig kvar i SHL på grund av att negativa kvalet ställdes in deras första år. På grund av det fick de tillgång till full SHL-peng. Utan den hade de aldrig klarat sig.

3 gillningar

Man blir varm inombords när man konstaterar att ingen SC (minus ZAIK?) vek ner sig och tog in spelare från KHL.

3 gillningar

Hur mycket följer ni resterande delen av säsongen?
Min säsong tar slut i samma stund som HV spelat färdigt tyvärr. Önskar jag hade intresse att följa slutspelet men icke.

Jag ser i princip allt (så länge min äkta hälft inte går bananas).

Även slutspelet i HA.

Har jag inget annat för mig kollar jag gärna HA-slutspelet. Måste ändå säga att det har höjt HA enormt mycket. Tycker det är mycket mer intressant att se striden om att gå upp jämfört med kampen om guldet. Om inte HV är inblandat i slutspelet givetvis.

1 gillning

beror lite på, sitter och hoppas på att både Växjö och ZAIK missar finalen, ser gärna några andra. Men följer det lite slött, men någon av matcherna går alltid på tv!

Försöker se det mesta. Har familjemedlemmar som håller på Frölunda, Leksand och Brynäs. Sen har jag väl svårt att släppa hockeyn överlag. Men om HV hade åkt ur så hade allt intresse dött. Det hade gjort för ont att titta med vetskapen om vad som väntat i höst.

1 gillning

Schweiz har inte några regler, de har en överenskommelse som inte finns på papper eftersom det skulle vara olagligt.

1 gillning

Hittade ingen tråd om allsvenskan, men detta rör kvalet till shl så det kanske är ok.

Linus Klasen crosscheckar en Moraspelare i ansiktet/hakan så klubban går av (måste väl varit spricka i klubban sen innan, annars hade nog utfallet blivit väldigt tråkigt).

Ska bli intressant att jämföra Nardellas 3 matcher för liten puff med denna.

5 gillningar

Blev inte ens anmäld, så han spelar imorgon. Bedömningsnivån är minst sagt varierande.

3 gillningar

Ja verkligen. Ojämnheten i bedömningarna skapar irritation.

Såg sedan att klubban knäcktes på moraspelarens handskar och inte ansiktet, men crosschecking är det ju ändå.

Hehe. En frölundaspelare åker in i anfallszon, tappar skäret och ramlar och det går ett sus av missnöje genom hemmapubliken.

Och man ba: Have you seen Tedenby varje byte, varje match?

5 gillningar

Fyfan va överskattat Lindholm i leksand är. Hade hv tagit honom för 300k i månaden så vet jag inte vad jag hade gjort. Ser Högberg i Frölunda som mycke mycke bättre.