Tråden om: SHL

Fint av Roger att säga att egentligen inget skiljde mellan lagen idag.

Högberg är bra och gillar även Alsings tempo i allt han gör med puck.

Man känner sig som Askungen nu… drömmer sig bort … vad vore väl ett SM-slutspel med HV71 :thought_balloon::thought_balloon:

2 gillningar

Kvalet kittla dock mer än ingenmansland. Man fick uppleva lite nerver igen.

Flyttade vidare hit. Denna artikel fick mig direkt att tänka på kraven av elitlicens som va en het potatis när säsongen började. Och det lär väl knappast ha ändrats bara sådär. Är det någon som hört något mer kring detta? Klubbarna i riskzonen då va Timrå, Linköping, Malmö och Örebro!

aftonbladet (ej plus artikel nu) skriver om kval etc mellan shl och allsvenskan.

personligen hade jag gärna bytt nr 14 mot nr 1, utan kval för att säkerställa rullians. 13 kan sedan spela mot vinnarna i bäst av 5 mellan 2an och 3an.

blir väl tyvärr mindre intäkter för tv. Men tycker fortfarande du håller spänning i botten, med rullians, samtidigt som det inte är så hopplöst att komma tillbaka.

1 gillning

Några förslag:

SHL:
Runda 1:
Lag 11 möter lag 14. Lag 11 behöver vinna 2 matcher. Lag 14 måste vinna 4 matcher. Segraren stannar kvar. Förloraren möter förloraren lag 12/13.
Lag 12 möter lag 13. Lag 12 behöver vinna 3 matcher. Lag 13 måste vinna 4 matcher. Segraren stannar kvar. Förloraren möter förloraren lag 11/14.
Runda 2:
Förlorarna i matcherna ovan möts. Om lag 11 spelar måste de vinna 2 matcher. Lag 12 måste vinna 3 matcher. Lag 13/14 måste vinna 4 matcher om de möter något av ovan lag, annars om lag 13/14 möts måste lag 13 vinna 3 matcher och lag 14 4 matcher. Förloraren ramlar ut ur SHL.

Med detta system får serien och dess slutplacerignar betydligt mer betydelse.

Alternativ 2:
Lag 14 i SHL ramlar ut direkt, lag 1 i HA går upp direkt.
Lag 13 SHL går in i HA-slutspelet som toppseedat i kvartsfinalen och måste spela sig kvar. Då har HA chansen att få upp två lag och man vet även att om man ramlar ur SHL har man två chanser att ta sig upp nästkommande år.

7 gillningar

gillar alternativ två här. Jag tycker det ska finnas en safezone i shl där de inte riskerar att åka ut och man skiljer ligorna åt.

din lösning är förmodligen mer relevant än min då du fortfarande har ett mer uttalat slutspel även i allsvenskan.

2 gillningar

Det första förslaget skulle kunna bli riktigt roligt och ge en hel del nerv i slutet av säsongen. Med nuvarande system finns stor risk för ett antal betydelselösa matcher i slutet av grundserien, men om man kan skaffa sig viktiga fördelar genom att t.ex. försöka klättra från plats 14 till 13 då skulle det nog bli kamp ändå in på målsnöret.

Sen kanske vi Hv-supportrar skulle förbanna att “ingenmansland” inte längre finns, men det väljer jag att bortse från. :slight_smile:

Jag förespråkar det gamla, vinner man en serie ska man gå direkt upp och kommer du sist direkt ner, de facto. Det ger mest till det laget som vinner en serie och risken att vi får ett liknade scenario som Malmö och IKO är påtaglig. Men det är inte så utvecklande för svensk hockey. Oavsett hur det än blir så kommer det alltid vara tvister kring kvalsystemet.

2 gillningar

Intressanta tankar

Jag gillar det gamla gamla, med två från SHL och fyra från HA i rak serie. Eller alt 2 som föreslogs ovan där ett lag går in i HA-slutspel. Kreativt

Modo värvar Jesper Olofsson. Vilken värvning ändå. Dom lär ju inte vara i botten av tabellen nästa år…

2 gillningar

Känns som fler och fler hemvändare kommer hem och frälser sina moderklubbar. Nu har vi starkt behov av att få hem Lias och Pilut nu! Någon gång måste vi kunna kapitalisera!

3 gillningar

Tror Lias blir en Joensuu. Man hoppas varje säsong att han ska komma tillbaka, men tillslut är han så gammal så han lägger av.

3 gillningar

Vi ska alltså ha TVÅ lag bakom oss om ett år och lär inte få en räddningsplanka i form av IKO.

4 gillningar

De lag som kommer upp lär ha det svårt

Ja men tror Brynäs eller Djurgården (om de går upp) kommer ha helt ok trupper. Har redan en bra grund.

Oskarshamn har tackat av spelare nu. Tack för era insatser! | Oskarshamn

Imponerad av Modo. Dom gör en bra säsong med klent lag. Redo att ta nästa steg. Känns inspirerande för spelarna att komma tillbaka.

Återvänd till krisklubben HV och du kan räkna med ångest.

2 gillningar