Tråden om: SHL

Mora, örebro och mif, inga problem…

1 gillning

Milf… :smile: :crazy_face: :joy:

Det lag som går upp har framförallt en positiv trend.

Skulle kända lag som BIF eller DIF gå upp är de i mina ögon betydligt hetare på marknaden än ett HV där det råder cirkus och varit bottenlag flera år i rad…

Vi är i en ond spiral som är oerhört svår att bryta. Det enda som kan bryta den är en bra säsong…

2 gillningar

Jag tycker man kan behålla HA som det är, grymt kul slutspel med ett stort pris att vinna. Däremot SHLoch kval… låt sista laget åka ur bara.

Ja det finns mycket att vinna, det köper jag. Men är lite inne på har du spelat 52 omgångar och är bäst av alla så är det väl ändå ett kvitto och ska belönas därefter.

Med det resonemanget kan vi ta bort slutspelet i SHL också och köra som fotbollen och bara låta den som vinner serien få pokalen. Tycker det är lite trist… Har det ett stort underhållningsvärde så ser jag det som postiivt, men negativt kval där båda inblandade bara kan förlora något har i mina ögon inget värde förutom ångest för alla inblandade.

… vilket medför att vi behöver ha kommit ÄNNU längre i vår värvningsprocess redan innan HA-slutspelet är färdigspelat, för att inte riskera att laget som går upp är mer attraktivt än oss.

1 gillning

Ja det är jag medveten om. Och slutspel hör hockeyn till. Men jag håller fast vid min ståndpunkt om man kommer underifrån. Sen kan man absolut titta på upplägg mellan närmast placerade lag i båda serierna. Vilket i och för sig landar i det du säger att det finns en förlorare, den som kommer uppifrån och har allt att förlora.

Kanske en impopulär åsikt, men jag gillade systemet som det var innan. Tycker ett lag som går upp ska bevisa att det är bättre än det lag som åker ner som det ersätter.

Oj! Här undrar man ju vad som har hänt!

3 gillningar

Tanken är god men förutsättningarna är pga de olika tv-avtalen så otroligt olika.
Är väl ca 4 vs 40 miljoner.
Svårt rå på laget från SHL då.
Men du får tycka som du vill. :slight_smile:

2 gillningar

Jag tycker det är svårt att få till en rättvis upp-/nedflyttning. Alla vill väl ha de bästa lagen i SHL. Det närmsta man kommer tycker jag nog ändå är en rak kvalserie. Ett antal lag från respektive liga möts i en serie där alla möter alla 2 gånger, där de bästa stannar/hamnar i SHL och de sämre går till HA.

1 gillning

Jag ser vad du skriver, men det gick ju upp lag ofta med det förra systemet, eller minns jag fel?

1 gillning

Nej du minns rätt. Det allra mest horribla exemplet var när leksand, som kom på plats 8 i HA lyckades kvala sig vidare på ett synnerligen galet sätt, för att sedan slå ut MoDo i en kvalserie om bäst av 7.

1 gillning

Det borde väl ha sin grund i det där pengabråket (var det pensionspengar?) som det skrevs om för nån månad sedan. Blir väl lätt lite stelt när spelare i truppen stämmer klubben dom spelar för, även om dom möjligtvis har rätt i sak.

1 gillning

Ja just det! Så är det nog. Det hade jag glömt. Tack!

1 gillning

Ja detta är faktiskt intressant, vad sjutton har hänt? Två landslagsspelare kastas upp på läktaren. Har de ställt ultimatum sjäva och vill lämna?

Vet de finns olika sidor här men jag ser dom gärna i HV tror de brinner av revanschlust.

Rögle spelar mer underhållande än HV gjort summerat på hela säsongen. Vilken fart!

Håller med, njutbart att titta på, hockey på riktigt.

2 gillningar