Tråden om: SHL

Ändå en bottom 6 som vi bara kan drömma om. Problemet för Rögle är ju att de inte är bottom 6 nu med skadorna.

Ja de har bredd men saknar just nu spets. Ska Carter dessutom ersätta Everberg eller Zaar så lär de inte direkt bli spetsigare framåt. Och vi om någon vet ju hur viktig just spets är/hur det kan gå utan spets. Sen är vårat mål att överleva. Deras mål är SM-guld och då tillkommer det ju krav därefter. Känns som att det kan blåsa upp till storm snabbt om det fortsätter gå trögt.

@Jompii HVs spelarbudget lär överstiga Rögles enligt Höken .

Hur der du på styrkeförhllandet mellan deras sportchef Hampus och Abbott ? Abott borde ha fördel med sitt kontaktnät och erfarenhet ?

Gällande Bengtsson . Vilken roll troe du han får vid en återkomst ? 2a center ?

Jag har så sjukt svårt för att se storheten i everberg.

Hans förra säsong var ju inga starka papper direkt poängmässigt. På dekis.

Everberg är otroligt stark på puck och svårstoppad fysiskt så även om han inte alltid gör en massa poäng så är han en spelare som kräver extrem noggrannhet för motståndarförsvaret och det tar rejält på krafterna att spela mot honom och försöka stoppa honom. Han är också väldigt spelintelligent.

3 gillningar

HV71 har garanterat en högre spelarbudget än Rögle. Samtidigt så är Rögle en klubb med god ekonomi och framförallt så har de flera ekonomiskt starka företag/privatpersoner runt klubben som kan/har bidragit ekonomiskt för att stötta diverse tyngre värvningar.

Vår lönekostnad är ju även högre men det är ju mer på grund av “Nubben-kontrakt” än “Abbott-kontrakt”. Abbott är ganska känd för att vara väldigt bra på att förhandla löner och hitta bra lösningar för klubben.

Svårt att säga exakt hur det ser ut vad gäller kontaktnät för Hampus kontra Chris. Det känns ju dock spontant som att Abbott vinner där ganska klart. Hampus värvades ju in för ett par säsonger sedan till Rögle för att vara Chris “assistent”. Med andra ord så är det nog genom Chris som Hampus byggt upp en stor del av hans kontaktnät. Även om han säkert har byggt på sig lite “egna” kontakter längs med resan (framförallt senaste året). Det finns nog dock ingen sportchef, inte i SHL i alla fall, som är i närheten av det kontaktnät som Abbott besitter i Nordamerika. Han har även historiskt varit väldigt bra på att hålla kontakter och goda relationer med spelare så vad gäller Chris så är jag inte alls orolig. Hampus däremot har ju såklart inte lika mycket tyngd bakom sitt namn utan lite mer att bevisa. Årets grupp är ju hans första riktiga lag.

Bengtsson ser jag nog som en tredje center som kan hoppa in högre upp i laget vid behov. Skulle även kunna spela han som andra center men jag hoppas att vi ska kunna använda Bengtsson likt vi använde Andreas Falk för många år sedan. Bengtsson är dock klass och är en av de bästa spelarna i SHL “på det han gör/bidrar med”. Enligt mig även en självklar lagkapten. Växt enormt mycket på sidan av isen.

4 gillningar

Haft känslan att Rögle floppar länge faktiskt.

Ja vi måste ha tillbaks Bengan, perfekt tredjecenter som tacklas och gör en del poäng.

1 gillning

@Jompii alltid gillat dina inlägg. Mycket gedigna informativa .

Om du skulle ranka topp 3 shl sportchefer.
Hur skulle en sån lista se ut ?

Ettan är ganska självklar ? Vad han gjort med Växjö är oerhört imponerande .

Men sen ?

Abbott borde platsa på topp 3?

Kanske Frölundas sportchef som över lång tid gjort ett bra jobb också .

Svår frågeställning såklart

Tycker Emil sylvegård gör de jobbet betydligt bättre och antagligen betydligt billigare

Nu spelar ju Everberg och Emil Sylwegård i olika lag förvisso. Emil är betydligt mer endimensionell än Dennis.

1 gillning

Väldigt svår, men intressant, frågeställning. Som du nämner så är ju Henrik Evertsson svår att rubba från första positionen. Sen är det även svårt att ranka ur den aspekten att vissa sportchefer kanske presterar bättre resultat än andra men samtidigt har mycket större resurser att arbeta med. Tänker då både ekonomiskt men även uppbackning från assisterande sportchefer, scouter etc. Sen behöver ju såklart bra förutsättningar inte betyda succé (läs Nubben).

Erik Forsell har ju gjort det väldigt bra i Skellefteå men han har samtidigt haft ett ganska tacksamt arbete då han fått många hemvändare “serverade på fat”. Lite likt Johan Alcen har fått det den gångna sommaren.

Man är såklart lite färgad men det går samtidigt inte att blunda för den helrenovering Abbott har stått för i Rögle. Inte bara spelarmässigt utan han, tillsammans med sin bror Cam, har höjt och förbättrat allt. Innan Abbotts tid i Rögle så var allt ganska oseriöst. Spelare gick ut och festade efter lördagsmatcher (oavsett resultat) och det var allmänt slappt utan några direkta krav eller konsekvenser. När Abbott sen kom in så gick Rögle från att vara ett SHL lag som konstant hade en fot i hockeyallsvenskan, och aldrig hade spelat/vunnit en slutspelsmatch i högsta serien, till att ta sig till två finaler i SHL, vinna CHL och bli utsedd till europas bästa klubb (2022) är ändå imponerande.

Fredrik Sjöström i Frölunda är en annan sportchef jag är imponerad av. Med Roger Rönnberg vid sin sida så får man ändå säga att dessa två herrar byggt en form av dynastin i Göteborg. Man har ett par SM-titlar och är alltid med uppe i toppen. Jag tycker att Fredrik har haft väldigt bra utdelning på de värvningarna har gjort “utifrån”. Mycket är såklart också tack vare Rönnberg, och hans gedigna spelsystem, men spelare kommer ofta till Frölunda och blir bättre.

Det Thomas Johansson har gjort i Leksand är även det väldigt imponerande. Leksand var ju, likt Rögle, en klubb som åkte jojo mellan HA och SHL. Thomas har etablerat Leksand och byggt en trupp som kanske inte varit favorittippade men som alltid varit en utmanare och darkhorse. Jag tycker Thomas har haft bra utdelning både inhemska och utländska spelare.

Likaså så går det inte att blunda för det laget och framgångar Färjestad och Rikard Wallin har satt ihop. Jag känner dock delvis samma sak för Rikard som jag gör med Erik Forsell i Skellefteå. Hela föreningen, alla resurser och hemvändare gör det lite mindre imponerande. Sen är det såklart en sportchef av hög rang men det finns namn som jag rankar högre.

Väldigt svårt att sätta en topp tre då det finns kanske sex namn som man kan argumenterar för platsar där. Men jag tänker lite, vilken sportchef hade jag velat se i HV71, och då faller valet på följande tre herrar:

1. Henrik Evertsson
  2. Chris Abbott
  3. Fredrik Sjöström
5 gillningar

@Jompii Tack för ett fantastiskt svar !

1 gillning

Håller inte med.

Låt oss säga såhär. Det finns en anledning till varför Dennis har spelat tre VM, ett OS och över 100 landskamper i Tre Kronor medan Emil spelat några strö landskamper här och där. Dessa två spelare går inte ens att jämföra.

2 gillningar

Everberg har en helt annan offensiv förmåga och speluppfattning än Emil Sylvegård. Går inte att jämföra de två.

Emil gör sin grej helt ok dock men finns en anledning att Everberg antagligen kostar dubbelt så mycket.

1 gillning

Någon som bara kan sammanfatta kort?

Panik är en offensiv forward med ett bra skott.
Rögle och HV71 har just nu tunt med forwards och skulle kunna ha användning av den store slovaken.

Det var allt…

1 gillning

Vi har redan panik offensivt i truppen, så bättre om Rögle tar över den.

2 gillningar