Tråden om: SHL

https://www.instagram.com/p/DEnMnbFPBTV/?img_index=1&igsh=MWJudHZuYWZ2cDBh

Några av Olli Jokinens tal går viralt i Nordamerika. Gillar särskilt det första och sista av dessa tre. Inte för dem som ogillar ordet “fucking” i coachers vokabulär men budskapet är tydligt. Det är INTE ok att vara nöjd med topp 5, det är INTE ok att inte göra en 100% arbetsinsats varje match.

“I don’t see that fucking fire in your eyes, I don’t see that bite when you go out there.
Now you’re just playing the game because it’s on the fucking schedule.”

Hade definitivt kunnat sägas till HV de här senaste matcherna.

11 gillningar

Malmö tappar Otto Stenberg som kallas tillbaka till NHL

6 gillningar

Rögle-klacken visar upp en banderoll med texten “Avgå Hansson”. Inte bara i HV71 man har spenderat stora pengar men inte fått ut något. Skillnaden mellan HV71 och Rögle är att vi har en riktigt bra sportchef. Sjöström i Rögle är som en ung Nubben.

1 gillning

Det var nog verkligen förhastat av Rögle att förlänga med Hansson. Förra säsongen var säkert bara en tillfällig uppryckning av laget efter sparkningen av Abbotts.

2 gillningar

Ja lite likt vi gjorde med Lindbom. Väldigt liknande situation. Nu har Rögle även signat Dan Tangnes inför nästa säsong så det blir ju en väldigt speciell situation för Hansson. Missnöjet bara växer och växer.

2 gillningar

RBK släppte ju även Jacob Petersson som floppat för dem. Folk på jobbet (Helsingborg) menar att Abols är på gång in. Bra förstärkning för dem i så fall. Om inte tror jag vi har mycket goda möjligheter att gå förbi dem

1 gillning

Viktig match nästa lördag….

Jaha. 4 raka torsk. Nu tvekar jag på om det här kan bli något annat än kval, tyvärr.

HV är alldeles för långt nere i dåliga vanor igen. Och vad det verkar så saknar lagledningen förmågan att formera laget när vi har hög tillgänglighet till sina spelare. Ju fler spelbara desto sämre resultat, verkar det som.

HV kan spela hockey. Det är bevisat. Men att ha en konstant och hög nivå är det värre med.

Så det blir nog tyvärr att tvingas ställa in sig på ytterligare ett kval. Och jag förstår faktiskt inte riktigt varför. HV har spelarna. Men något saknas. Jag vet inte vad. Ingen annan heller verkar det som.

5 gillningar

Det är nu, sista delen av januari som tåget går.

Färjestad, hemma
Rögle, hemma
Brynäs, hemma
Örebro, borta
Modo, hemma
Leksand, borta
Leksand, hemma

Dessa matcher innan nästa landslagsuppehåll måste ge minst 15 poäng. Minst! Annars lär det bli kval.

4 gillningar

Och det lär aldrig hända så länge vi spelar som vi gör.

Säker 3a (jinx) Forumträff på g? :facepunch:

Har för mig att det var nästan lika dant läge förra säsongen vid den här tiden. En lång räcka hemmamatcher som borde ge en massa poäng. Men man brände möjligheten…och så blev det kval.

Så nej, man bränner det nog i år igen. Men, men…det är det där med hoppet. Alltså, nån jävla gång ska de väl kunna överraska oss.

3 gillningar

Det kanske anses kontroversiellt och uppenbart efter igår. Men min känsla är att någon gång får det vara nog.

Domarna har ju att ansvar, hur vill ni att klimatet ska vara? Ska ni hitta en högre nivå och förebygga det kontroversiella eftermälet. Det haglar på SomE mot SHL och domarkåren, kritikern är befogad. Så länge den är konstruktiv.

När ska den ojämna och ibland i högt ifrågasättande nivån upphöra. Det är ju något varje match säsong efter säsong.

Hade velat se SHL och domarkåren faktiskt agera och ta en ansvar för det kan inte gå dem omärkt förbi. Men istället så är det väl interna möten men vi ser ingen förbättring.

Ja dem är människor, mänskliga faktorn. Men när det är upprepande så går det inte att skylla på det längre. Sen är det nog oerhört svårt att rekrytera nya domaren idag. Men det är dem ju på ett sätt ansvariga för själva. Men då får man utveckla det man här.

3 gillningar

I år har vi nästan exakt samma snitt borta och hemma så det finns väl ingen anledning att tro att det skulle bli någon jätteskillnad?

Var tvungen att fakta checka mig själv; 1.31 vs 1, okej det är en skillnad men inte i närheten av vad det var i fjol.

Jag tror att det blir en hårdare kritik just vid sådana här tillfällen, när man missar en klar utvisning. Hade HV fått med sig trippingutvisningen där hade det knappast blivit sådant ståhej. Jag säger inte det för att det ska gynna HV utan för att det ska gynna domarna. Sen beror det väldigt mycket på vad exakt Ang sa IMO.

2 gillningar

Hade domaren gjort rätt från början hade Ang inte sagt ett ljud, så enkelt är det.

Om domarna hade hållit samma nivå som dom gjorde första matchen mot LHC hade det varit perfekt. Där förstod dom att det är en match som betyder mycket, att det kommer bli grinigt, att det är heta känslor även på läktarna och att det är bäst att låta spelarna gnabbas lite utan att vara och peta i allt. Dom hade spelkänsla och ville inte stå i fokus själva. Tyvärr har den nivån inte infunnit sig igen sedan den matchen.

Det är extremt sällan jag skriver och klagar på domarna, men igår brann det fan till ordentligt. Och eftersom det inte var första gången den domaren missar en helt uppenbar grej som påverkar så många människor så otroligt mycket så skriver jag det rakt ut: Du är fan skitdålig på ditt jobb. Försvinn!

7 gillningar

Vi behöver en ny förstamålvakt.

26 målvakter i Shl har spelat 10 matcher eller fler i Shl och där ligger Alnefelt på plats 23 med 3.20 insläppta mål per match och Dichow på plats 26 med 3.57 mål per match.

Jag vet att försvaret spelar stor roll och det har varit svajigt men vi behöver en målvakt som står på huvudet och kan stjäla matcher åt oss på egen hand.

Äsch, vi får vara självkritiska istället. Att inte Jönköping har en Hv-skolad domarutbildning där bara supportrar till HV får komma in kanske är väldigt förlegat och dumt av oss?

Jag föreslår att @Diabolics tar matchen mot Färjestad på torsdag. Jag kan bjuda SHL på domarersättningen också.

5 gillningar

Jag är förbundsdomare så det blir inga problem alls… i en annan sport dock… kan ju inte vara några större problem, man blåser ju i pipa i bägge sporter.

2 gillningar