svt.se/sport/sa-gar-det-for- … gt-renberg
Renberg ger sin syn på årets SHL-säsong, kolla vilka lag han har i topp
svt.se/sport/sa-gar-det-for- … gt-renberg
Renberg ger sin syn på årets SHL-säsong, kolla vilka lag han har i topp
Inget konstigt i att han tippar ZAIK och Luleå i topp. Vilken hockeytyckare gör inte det?
Förövrigt; Vart tippar vi serien? Här, eller i en ny tråd?
Nu är det en dryg vecka kvar tills årets hockeysäsong drar igång igen. Därför tyckte jag att det var dags för en ny tippningstråd. Om admin vill ha det någon annanstans är ni välkomna att flytta den dit den hör hemma.
Här är mitt tips inför årets SHL.
Skellefteå - Har fått behålla kärnan i sin trupp och värvat bra spelare positioner de tappat. Enda frågetecknet är om nya målvakten Karlsson kan bära laget till ett nytt SM-guld. Är klara favoriter i mina ögon.
Luleå - Spelar en tråkig defensiv hockey men lyckas på detta sätt vinna många matcher. Kommer även i år att vara en utmanare till SM-guldet men jag tror inte det räcker ända fram i år igen.
Färjestad - Är alltid med och kämpar i toppen av tabellen. Har tappat för mycket på defensiven för att vara med och slåss om de två första platserna, om inte deras nya AHL-backar verkligen steppar upp denna säsongen. Stor förlust att Salak gick till KHL. Är ändå alltid utmanare till guldet.
Linköping - Stod för en bra insats förra säsongen och man har SHL:s bästa tränare i Roger Melin, som verkligen kan utnyttja ett lags styrkor och svagheter för sitt eget bästa. Engstrand visade förra säsongen att han är en målvakt att satsa på och värvningen av C. Kolarik kommer nog visa sig vara ett lyckat drag.
HV71 - Är inne i ett generationsskifte där många trotjänare har fått nya klubbadresser inför den här säsongen. Kommer denna säsongen att bygga sitt lag runt spetsspelare från AHL. Efter att ha fått respass i kvartsfinalen tre år i rad är HV rejält revanschsuget men många spelare måste kliva fram och vinna matcher om de ska vara med och kämpa om guldet.
Frölunda - Har varit ganska restriktiva i sitt värvande inför denna säsongen men har gått starkt under försäsongen. Ser ut att på pappret ha ett bred trupp.
Brynäs - Mästare säsongen 2012 och enkelt ut i kvartsfinal 2013. Brynäs har mycket att bevisa i år och har efter att ha tappat Calle Järnkrok till AHL så känns truppen ganska blek.
MODO - Värvade Skellefteås tränare mitt under brinnande säsong i våras vilket skapade stora rubriker i media. Är alldeles för tunna på målvaktssidan för att kunna utmana ordentligt. Kan Anders Forsberg ge laget en boost i vinter?
AIK - Hade för två veckor sedan en trupp som såg alldeles för tunn ut men har sedan dess kompletterat med två intressanta spelare i backen Carson och finske forwarden Ramstedt. Kan Daniel Larsson få ordning på sina målvaktsskydd och ge AIK en plats i slutspelet i år?
Växjö - Är Smålands Real Madrid då man de senaste säsongerna har värvat hej vilt, både från AHL och SHL. Har en del offensiv potential men defensiven och målvakterna känns som stora frågetecken. Kan dock bubbla upp mot en slutspelsplats.
Leksand - Tommy Salo har gjort sitt bästa för att värva ihop ett bra lag inför vintern. Tyvärr saknar man både spets och bredd för att klara sig kvar. Kommer spela kvalserien i vår.
Örebro - Kan Conny Strömberg hjälpa Örebro att undvika kvalserien i år? Knappast. Laget saknar spets i alla lagdelar och kommer att få kämpa för att kunna ta poäng mot de flesta lag i vinter.
Svårtippat i år med tanke på alla nordamerikaner som nu svämmar in i SHL. Vissa kommer flippa och andra kommer floppa och jag hoppas att Sterling, Holzapfel och Gagnon kommer tillhöra de som flippar.
expressen.se/sport/hockey/sh … hstraffet/
därmed kan FBK glömma SM-guld
Jag tror tyvärr DiDiomete kan bli viktig för Färjestad. Lär han sig att inte dra på sig onödiga utvisningar kommer han betyda mycket för laget under ett hett slutspel.
Jag är fortfarande skeptisk över att stillman inte plockade in en tuffjäkel som står upp för laget när det verkligen behövs (tänker på ward som jag än idag avgudar).
Nu kan jag inget om FBK:s “buse”, men du kanske minns en spelare med nummer 47?
Vad jag minns har han något guld.
Saik kommer vinna grundserien ganska komfortabelt, plats 2-5 kommer bli otroligt tajt, Växjö tar sig till slutspel. Brynäs och AIK kommer vara lite av flopp lagen medan nykomlingarna kommer tillhöra botten.
Så sas det om Tollefsen förra året och han stjälpte verkligen dem i slutspelet mot Luleå
[i]
play.shl.se/video/2660976606001/
Möjlighet att se upptaktsträffen igen
Ett par NHL/AHL-spelare tippar hur SHL kommer sluta denna säsongen. Majoriteten tror på SAIK. Jonas Enroth sticker ut hakan och tippar HV, bless the man
Har inte så stor koll på de andra lagen men:
Mitt tips:
Jag har inte superkoll så alla lag kan i princip hamna ±1 placering utifrån vad jag tippat.
När det gäller HV så tror jag att dom kan sluta högre, men det är alldeles för mycket frågetecken just nu. Jag köper helt om man inte slutar högre och jag ser det inte som ett fiasko om man inte går vidare från kvarten. Generationsväxling tar, och måste få ta tid.
bloggar.aftonbladet.se/hockeyblo … n-2013-14/
Linus Norberg tippar utgången av SHL 13/14
Facit säsongen 2013/14:
SHL:s i särklass starkaste trupp. Som alltid så kommer mästarna att drabbas av någon mån av mättnad men laget är så pass starkt att man kan (läs: kommer) vinna guld trots detta. Given guldfavorit!
Bland lagen som eventuellt skall kunna hota, känns Luleå som det starkaste, både bildligt och bokstavligt. Man har kört på länge nu med samma stomme, och spelare som Oscar Sundh och Per Ledin passar Jonas Rönnqvists spelidé perfekt. Luleå har varit jobbiga att möta och det kommer dem även vara i fortsättningen.
HV har en intressantare trupp än på länge med spelare som har sin bästa år (förhoppningsvis) framför sig. HV kommer vara ett lag som växer ju längre säsongen går. Tyvärr så tror jag inte att man överlever kvarten denna säsong heller. Bristen på tyngd kommer att bli vårt fall i en kvartsfinal där vi förmodligen får möta Färjestad, Linköping eller Frölunda.
Just Frölunda har SHL:s mest spännande lag med talang i massor. Men med ett sådant ungt lag så kommer oundvikligen svackor. Jag förväntar mig toppar och dalar om vartannat för Frölunda. Billiga poängtapp kommer att hindra Frölunda från en högre placering.
Bland lagen strax under mitten så ser Växjö klart intressantast ut. Erixon och Murphy på backsidan är två klassvärvningar. Rhakshani är en annan. Sedan har man ett sparkapital i Robert Rosén som jag tror kommer att höja sig i år. Målvakterna sätter jag ett frågetecken för.
10. AIK
11. Leksand
12. Örebro
Jag tror AIK går segrandes ur bottenstriden. Man har överraskat förr och dessutom så tycker jag att deras trupp känns starkare än både Leksands och Örebros. Det finns ett go i laget som inte bör underskattas.
1.HV71
2.Skellefteå
3.Luleå
4.Linköping
5.Färjestad
6.Växjö
7.Frölunda
8.Modo
9.Brynäs
10.AIK
11.Leksand
12.Örebro
Mitt tips.
Skellefteå
Luleå
Färjestad
Linköping
Brynäs
Frölunda
Modo
HV71
Växjö
Leksand
Örebro
AIK
Riktigt bra skriven tippning på Bluesince1971.se Han har börjat skriva igen, läs hans tippning: bluesince1971.se/?p=19
Det tog alltså 3 matcher, sedan började tabellen halta.
Splendid.