Tråden om: SHL

Är det bara jag som tycker att den här säsongsstarten har varit den tråkigaste på många, många år?
En massa okända nordamerikaner och en hel del nya innebandyregler kommer göra att publiken sviker i år. Inte i Jönköping kanske, men i alla andra arenor. Och hela elitseriens, förlåt, SHLs marknadsvärde sjunker år för år.

Var lite besviken när det inte var lapp på luckan i premiären i KA utan fattades ca 400, sen ser man andra arenor såsom ZAIK, Luleå och ett par till närma sig att gå under 4000 och det är ganska skrämmande. Superhypade Frölunda som bygger nytt räknade med 12044 men det slutade på runt 8000 vilket är klart under budget, kanske är folk extra bekväma just denna seriestarten och kommer senare under säsong - kanske är ett önsketänkande men tomma arenor är aldrig kul!

Regeltolkningarna är superlöjliga och frustrerande men jag personligen som följer mycket NHL såg samma typ av bedömningsnivå när de försökte strama till det lite och idag förekommer knappt slashingar och hakningar, i alla fall inte om man jämför med innan. Märks väl ganska tydligt att domarna har ganska mycket problem med att vara konsekventa i alla situationer men förhoppningsvis är det precis som de ringrostiga spelarna i lagen att de med tiden hittar rätt nivå. Anledningen till de nya nivåerna är ju för att främja spelet, slash & hakningar har jag aldrig sett som något underhållande direkt, bäst att spelarna lär sig annars kan nog många av spelarna slå nya utvisningsrekord.

Vilka tror ni kan utmana SAIK och Luleå i år?

HV och FBK verkar ha en neråtgående trend och är inga givna topp4lag längre.
Känns dock inte som det kommer mycket bakifrån heller utom möjligtvis LHC.

Tror SAIK kommer att prenumerera på finalplatsen de kommande 2-3 säsongerna.
Lite tråkigt om SAIK blir för överlägsna.

Låga odds på ZAIK och Luleå i år, så klart. Men jag skulle satsa mina slantar på Linköping. Jag tycker att dom verkar ha något bra på gång. Många egna produkter (flest i SHL, faktiskt), bra blandning av olika typer av spelare i truppen samt en av SHLs absolut bästa coacher. Kan LHC få ihop det i år så tror jag att de kan gå hela vägen.

modohockey.se/artikel/42880/

Odds på att Salmela snart presenteras uppe i Ö-vik?

Det viktigaste med årets serie är att äckliga Leksand åker ut.
Särbehandlade stryka medhårslaget. :unamused: :imp:

Går det att hitta statistik över tackling för årets säsong någonstans?

Statistik över tacklingar - shl.se/statistics/players/su … v&count=25
Inte helt oväntat så har Riley tacklat mest i HV71.

Tack.
Verkar tyvärr inte som det finns under lagstatistik dock, hade gärna velat se hur man låg till i den listan.

Kyle Cumiskey tillbaka i MoDo. Synd att inte HV högg först :wink:

modohockey.se/artikel/43181/

Brunnström till Leksand. nu har jag ju knappast sett honom så mycket i frölunda senaste året, men konstigt ändå att han blivit så totalbänkad. Tror Leksand har fått en riktigt bra gubbe om dom kan få honom att vakna. Kanske är speltid och förtroende allt som krävs.

Antar att det inte bara är FBK:are som är aningen besvikna på Svensk ishockey idag, därför har jag gripit efter ett halmstrå och gör vad jag kan för att få en mer publikfriande hockey :slight_smile:

Nedan följer ett mail som är skickat till följande personer, kopiera, modifiera eller skriv ett eget och skicka… En person gör ju knappast skillnad så hjälp gärna till.

christer.englund@swehockey.se
tomas.thorsbrink@swehockey.se
p.forsberg@swipnet.se
anita.edlund@swehockey.se
mikael.haglund@swehockey.se
cecilia.hager@swehockey.se
anders.larsson@swehockey.se
peter.blomqvist@swehockey.se
thomas.sundh@comhem.se
alexander.ramsay@justice.ministry.se
hansgoran.elo@arbetsgivaralliansen.se
ulf.lindgren@tele2.se
stefan.persson@wackes.se

Hej,

Jag kan läsa mer eller mindre dagligen om att publiken sviker i dagens SHL, det är ju iof. inget nytt utan trenden är dalande och har så varit några år.

I år så har det tillkommit ytterligare hårdare regler mot tex. slashingar vilket verkar medföra mer sönderblåsta matcher än tidigare, detta kan ju inte vara vägen att gå för att få folk att vilja se och betala för Svensk hockey.
Detta kanske låter som att jag och många andra enbart vill se blod på isen, men så är ej fallet utan vi vill se mer känslor, det i sin tur ger så otroligt mycket mer tillbaka till publiken som också lever sig in i matcherna. Det är först då som man får fram en mer tydlig skiljevägg mellan att sitta hemma och att befinna sig på plats, det måste tillåtas mer ”hat” mellan lagen för att hockey ska få fortsätta vara en fysisk sport.

Som någon sa på ett forum… "Domarna är ju som fjortonåringar runt Justin Bieber så fort två spelare gruffas lite”. Låt då dessa två ”göra upp” under kontrollerade former precis som det är i andra länder utan att de ska få personliga böter och avstängning som inte är av denna värld.

Detta är även fördelaktigt på fler än ett sätt, det gynnar förmodligen ett renare spel i längden, idag behöver ingen att stå upp för alla småfula saker och tjuvnyp som sker på isen då alla vet att ingen kommer att ”tala om” för dem att det är fel då det resulterar i mängder av utvisningsminuter samt avstängning.

Om man tar ett (par) exempel… Frögren, Ledin, Rahimi, Blomdahl, Goren, Kåberg, Tollefsen osv…osv… Varför tror du ärligt att spelare som dessa snabbt blir publikfavoriter?
Enligt mig så är det för att endera så är dom retstickor eller sådana som tar hand om retstickor. Om du går på en match idag så kan du ju pröva att lyssna till publiken när det blir lite gruff/känslor på isen, vad hör du?
Jo en publik som rycks med, känslor väcks och tävlingsinstinkten väcks, detta är vad vi vill se inte den bomullshockey (Wikegård) som erbjuds idag till priset av över 300 Kr per person/match.

Idag kan man i princip köpa en hel månads matcher för två sittplatsbiljetter till en endaste match, då förstår du kanske själv vilket val man väljer när man lika gärna kan sitta hemma i soffan och halvsova.

Det måste finnas ett sätt att få ordning på Svensk hockey!?

Jag skulle kunna hålla på i en evighet men förstår att er tid är viktig och att ni behöver göra andra saker än att koncentrera er på på ett gnälligt mail.

Med Vänlig Hälsning
XXX

aftonbladet.se/sportbladet/h … 7630031.ab

FBK:s tränarstabe ser annorlunda ut nästa säsong. Jag undrar var “Lipsillen” hamnar

expressen.se/sport/hockey/sh … tigt-illa/

Är det dessa pengar som har gjort att Hensick och Salmela spelar i klubben tro, aj aj aj MODO :unamused: :unamused:

Eftersom det skulle betyda att de blir återbetalningsskyldiga, och säkerligen konkar, så får man ju hoppas att de inte är så pass dumma däruppe.

farjestadbk.se/artikel/43911/

FBK kickar busen, frågan är varför de tog in honom från första början :question:

För de har/hade en lika bra sportchef som Hv!

expressen.se/sport/hockey/fr … khl-klubb/

Återkomst i Frölunda nära nu eller?

Många bittra MODOiter här:

lumberjacks.se/forum/viewtopic.p … &start=150

Verkligen, men det hade sett likadant ut här om det varit tvärtom skulle jag tro :neutral_face: