Tråden om: SHL

Jag hör vad du säger men dagens hockey är dessvärre inte att jämföra med spelare som Davidsson och Petrasek.

Everberg, Zaar & Bengtsson är en del av Rögles ”stomme” var spelarna lyfter 250k+ och får en hel stad att tappa huvudet över deras prestationer på isen.

Sen finns där givetvis undantag, likt De Haan, men även där förlängde man med 2 år. Kollar du på Rögles reaktioner om vilka spelare som bör ”sitta på läktaren” så är samtliga av dessa såkallade ”oldboysen”.

Det jag även skriver i början handlar om huruvida man faktiskt bygger ett lag med en framtid eller ej. Jag jämförde mot både oss likaså andra SHL lag där man kan se en tydlig övergång att allt fler äldre spelare tar mer och mer platser kontra juniorer. Så att Rögle har spelare som presterar bättre än våra spelare, ja det var bland de första jag gjorde men samtidigt har man numera ett lag i en framtid med väldigt hög ålder istället för att vara ett lag där man lyfte fram sina juniorer likt förr.

Håller inte riktigt med dig. Man kanske inte kan jämföra spelsetyper men när det gäller vad personen betyder för ett lag, en stad, så tycker jag absolut att man kan jämföra exempelvis Everberg och Zaar och med Davidsson och Petrasek.

Sen har kanske just dom tre inte levererat på isen som förväntat (Zaar var dock jävligt bra i början av säsongen) men det är även tre spelarna som haft sina fighter med diverse skador. Sen tycker jag ändå att Bengtsson alltid gör ett bra jobb och Everberg, och hans spel runt mål, är svårslaget. Sen måste såklart dom, liksom hela laget, steppa upp men att hela staden skulle “tappa huvudet” över dessa spelare håller jag inte med om. Det förväntas absolut mer men det går inte att jämföra med hur vi ser exempelvis på Alsing, Hansson och delvis Teden (bortsett från sista månaden). Där kan vi snacka om spelare som staden “tappar huvudet” för.

Göransson är absolut en flopp. En spelare man aldrig borde värvat och som inte platsar/bör gå före exempelvis Biber. Sen snittar han iofs 10 min/match men ändå. Dickinson vill man ju bli av med men också men annars så vet jag inte. Generellt så ser man ju hellre att äldre spelare ska förpassas till läktaren än unga. Detta då man har större krav på etablerade seniorspelare än unga talanger. Så att det är äldre spelares namn man nämner är ju inte ovanligt/konstigt. Tror inte det finns någon klubb i SHL där så inte är fallet.

Jag tycker ändå att man lyfter fram de juniorer man har på ett bra sätt. Rögle lånar absolut också ut unga spelare men inte alls i den utsträckningen som exempelvis HV71 gör. Sen är det väldigt svårt för ett SHL-lag att bygga inför framtiden och samtidigt konkurrera om SM-guld under en längre tid. Detta på grund av att allt fler spelare tidigt lämnar för Nordamerika. Som du säger, ser man på snittåldern överlag i SHL så är den betydligt högre än vad den var tidigare. Min gissning där är väl att det beror på att det nu för tiden, rent ekonomiskt, är mer attraktivt med Nordamerika för unga spelare samt att äldre spelare nu inte har KHL/spel utomlands som ett alternativ (förutom Schweiz) vilket gör att dessa hamnar i Sverige istället.

Ta Djurgården som ett exempel. De leds just nu av deras juniorspelare. Hur många av dessa kommer vara kvar om två år? Troligen ingen. Detta på grund av att spelare rent allmänt söker sig till Nordamerika tidigare och tidigare och det är absolut ett problem för svensk hockey. Jag tror dock inte det är ett problem för en specifik klubb (Rögle) utan mer ett bekymmer för hela ligan och hockeysverige.

Vi kan nog diskutera detta en evighet. Ta Everberg som exempel, det han gjort sig känd för existerar inte längre.

Min omkrets är otroligt stor i staden och är både bland de yngre gardet men såväl som det äldre & på samma sätt som vi pratar om diverse spelare här - pratar man likadant om dessa spelare.

Sen kan jag instämma i det sista stycket att det är ett generellt problem för Hockey Sverige. Därav var det också de första jag poängterade i första stycket. Men likt oss som har bra juniorer som bör få speltid och vi är duktiga på att kritisera våran förening för att man inte gör. Lika mycket har du i en klubb som just Rögle, något som de under den senare tiden varit väldigt duktiga på att göra. Tänker bland annat på en spelare som Love Gath, Marwin Jarbsjö, Dejbjerg Larsen - spelare som i Rögle förr blivit upplyfta men inte görs av samma dignitet längre.

Och här har du också vad jag lyfter fram i att det verkar som fler än just våran förening börjar titta sig om på ett annat sätt än förr.

2 gillningar

Ty Rattie lämnar LHC. Intressant för HV?

Ja, definitivt. Sniper-varning där. Sen är han ju bedrövlig defensivt, men men. Lyft luren, Linus!

Edit: Klar för Fribourg tydligen.

Frågan är om Fribourg kan tänka sig detta som en trejd eller liknande med Reber, vi får lägga till pengar såklart. Eller Borgström.

Borgström känns mer o mer troligt?

2 gillningar

Lite, men tror inte det är särskilt sannolikt.

Borgström är väll ändå 5a i interna poängligan väll? Jag skulle bli sjukt glad men vågar inte tro på det

Va?? Vad har du hört?

Vinst och helt plötsligt ligger vi på plus mål och top 6

Kors i taket

Och ni ger Abbott in en tuff start i återkomsten

Bra så

Härlig kväll hockey vänner :clap::clap:

18 gillningar

Vilken tråkig inställning Sanny har. Klart som fan Krüger ska få ledigt och fira Blackhawks 100 år.

1 gillning

Idag dricks det kaffe ur HV71-muggen som annars ligger längst in i byrålådan på kontoret!
Jag bor och jobbar i Karlstad :smiling_face_with_sunglasses: (tyvärr…)

6:e raka förlusten för dem ska också bli kul att prata om. Har ju mycket erfarenhet av att förlora så att eeehhh….

4 gillningar

Om man vänder på perspektivet är frågan hur vi hvfans hade reagerat om exempelvis Ang försvunnit mitt under ett kritiskt skede av säsongen för att delta i ett marknadsjippo i Nordamerika. Reaktionen hade sannolikt varit kraftig, och med rätta.

Jag delar Sannys uppfattning. Det här beslutet skaver. Inte nödvändigtvis för att spelare exponeras internationellt, utan för att tajmingen är helt fel. I SHL:s slutskede måste sportsliga prioriteringar väga tyngst, särskilt när laget befinner sig i eller riskerar att dras in i en bottenstrid.

Att då tillåta att en nyckelspelare är borta från viktiga matcher signalerar att man sätter ett kommersiellt jippo före lagets akuta sportsliga behov. Det är svårt att försvara, både gentemot supportrar och mot övriga spelare i truppen.

Jag hade själv blivit rasande om mitt lag fattat ett liknande beslut inför avgörande matcher.

3 gillningar

Kan inte en snäppet mer nöjd/tacksam spelare också vara en sportslig prioritering?

1 gillning

Jo, absolut.. Spelarnas välmående och motivation är viktiga faktorer. Men det kan inte väga tyngre än lagets akuta sportsliga behov när säsongen står och väger. I ett slutskede handlar det om kollektivets bästa här och nu. Om man börjar tumma på tillgänglighet i avgörande matcher riskerar man att skicka signalen att det är okej att prioritera individuella eller kommersiella intressen framför lagets mål. Det är där jag tycker gränsen går, särskilt i ett läge där varje poäng kan vara helt avgörande.

Håller med. Måste se människan bakom. Annars får man en miljö där man tappar hjärta för föreningen. Ge och ta.

1 gillning

Tittat lite på hur lagen spelat sista tiden (sista 10 matcherna) , xG etc och jag tycker att Linköping faktiskt kan ha de största problemen av bottenlagen vad gäller hur de spelar just nu och vart det lutar.

Men idag har Linköping på pappret en lättare match än någon av Leksand, HV och Örebro.

Jag hoppas verkligen att Timrå är motiverade nog att Linköping förlorar den.

Leksand har ett sämre utgångsläge än de andra bottenlagen men har spelat upp sig rejält på sistone.

Man kastas mellan hopp och förtvivlan varje omgång nu :slight_smile:

2 gillningar

Mattias Ek på Hockeynews har gjort en powerranking idag.

1. Skellefteå
  2. Luleå
  3. Frölunda
  4. Rögle
  5. Malmö
  6. HV71
  7. Brynäs
  8. Timrå
  9. Växjö
  10. Leksand
  11. Linköping
  12. Örebro
  13. Färjestad
  14. Djurgården

Ja ja, man får ta det för vad det är, men en streak nu med 5-6 vinster så ljusnar det absolut.

1 gillning

Idag håller vi på norrlagen, Luleå, Saik,Tik

3 gillningar

Jag håller HV71. Men förstår din poäng. Så jag önskar att resultaten är med oss. Förutsätt att vi gör vårt jobb.

3 gillningar