Man ska ju inte ändra ett vinnande koncept men Frölunda har ju uppenbarligen upptäckt något. Undrar hur man gör/ser på detta i Nordamerika och i Öst- och Centraleuropa? Vore intressant att veta.
Tycker detta är svinbra. Vet själv kompisar som jag spelade fotboll med tidgare som “värvades” till södra vid 11 års ålder, och ännu fler vid 13-14. Jag tror verkligen inte att det är bra, och konkurrensen och kvaliten på alla lagen försämras ju när de bästa går till södra. Förstår när det blir akademi att visa går över då men allt innan det är bara äckligt tycker jag. Akademin i J-södra börjar nu vid 14-15 år ålder, vilket är alldeles för tidgt enligt mig. Mycket annat påverkas också. Vänner osv.
Kanske blev lite OT men ville bara ge ett eget exempel att jämföra med.
Snabb spontan tanke utan innebörd av vad detta faktiskt är. Att vara förändringsbenägen upplever jag som sunt och positivt. Att våga revidera sig själv. Vad utfallet blir det vet man ju inte. Men FHC kan alltså göra denna sak samtidigt som föreningslivet tuggar på, representationslagen går bra.
Jag kan bara titta på, beundra, vara avundsjuk och samtidigt sorgens över HV71 och undrar vad vafan dom håller på med?
Oj! Den var intressant.
Läste det på Aftonbladet, intressant är min första reaktion, undrar hur det blir.
Fan också.
Drömde fortfarande om Abbots till HV71..
Lite besviken faktiskt att Luleå rekryterar Hall och Färjestad får Abbott som den Luleå profil han är..
Skulle inte bli överraskad om wallin får sparken och att vi sen ser chris som sportchef i FBK.
Tackar vi Fredrik ”nöjd med laget” Stillman.
Helvete vi är så efter i allt, vilken rutten känsla som infinner sig.
Vafan gör folket i HG? Sover? Jag har inte sett på maken till mer icke handling. Kan i och för sig vara att man följer det så nära. Men ändå. Varför låter man saker bara passera.
Stillman sover nog. Hugger på absolut nada. När jag är i HG och ska kolla på träning ser jag en person som engagerar sig med folk, Richard Nylin. Som ska sluta. Han sover inte. Stille är väl där och kollar 15 min sen går han och lägger sig i sin hängmatta och slår på hawaii-musiken och tar en drink. Samma sak varje dag, kontinuitet.
Jag tror inte att det är Stille som sover egentligen, utan snarare hela HV. Men det beror säkerligen minst lika mycket på att alla andra har vaknat upp och insett vilket totalt haveri HV är. Många trodde nog att det skulle vända uppåt i år, med de förändringar som gjorts. Men nu när det istället vände neråt och kaos, panik och handlingsförlamning snarare än lugn, trygghet och nystart kännetecknar föreningen, så ses väl knappast HV som ett seriöst alternativ längre. Och vem skulle kunna klandra de som väljer bort HV? Det är väl snarare rimligt och förvånande att det inte skett tidigare i större omfattning.
Återigen är det många, många års helt ologiska felbeslut som kulminerar nu.
Jag tror du har rätt på det sättet att det inte handlar om en person utan HV71 som organisation. Det är många delar som ska funka ihop för att det ska vara en bra helhet. När det blir ruttet tror jag att det handlar om att olika delar inte går ihop, vilket gör att det inte går att skylla på bara en sak. Man borde ha en genomgång och försöka se efter var det brister och hur man ska ändra det (därmed inte sagt att de inte gör något, utan att de kanske inte gör tillräckligt).
Här håller jag med er. Men ville bara lyfta fram Stille lite extra, han är väl den som inte borde sova, och han är nästan den värsta inom föreningen som kan sova, dels för hans position och eftersom hela HV lyssnar på honom.
Drömjobb för Cam Abbott. Rejält med förutsättningar för att lyckas, på alla plan. Förstår att HV71 aldrig varit aktuellt med tanke på snacket om hur hans bror, Chris, hade det den korta tid han var här förra säsongen.
Angående Abbott kanske det inte vore vad vi behövt i båset, låter ju rätt bekant det Bibic säger.
https://www.instagram.com/p/DTa9oBMEdzP/?igsh=MWhvbnRhdjkzcWhmdg==
”Hade han varit slöjdlärare hade det bara funnits ett exakt sätt att såga av plankan …”
Det var väl rätt uppenbart att det krashade rätt hårt efter att framgångs-ruset gömde de bristande ledaregenskaperna hos Cam. Det har väl “alla” som haft något att säga, berättat om.
Nu är ju resultaten onekligen bättre än HVs men ser ytterligare en större klubb gå bet på framtiden. Kanske något som börjar bli tydligare och tydligare bland SC I SHL?
De haan 35
Everberg 35
Bengtsson 34
Zaar 32
Kellman 32
Bristedt 31
Göransson 31
Friedman 31
Ekeståhl 30
Sandin 30
Olofsson 30
Och förlänger de LaDue så har de en 30 plus till.
Hög ålder i Rögle framöver.
Samtidigt så är ju mer eller mindre alla du nämner framträdande spelare. Hälften är ju mer eller mindre landslagsspelare (har spelat i landslaget någon gång de senaste säsongerna) och sex av de spelare du nämner har NHL-matcher på sitt CV. Den äldste av dom, Calvin de Haan närmare 700 NHL-matcher. Flertalet av nämnda spelare är kaptenmaterial och vet vad som krävs för att lyckas. För mig så är det precis så man vill att den äldre delen av ett lag ska se ut/vara. Det är Everberg, Bristedt, Bengtsson, de Haan med mera som driver på gruppen, inte bara på isen utan även utanför. Det är dessa herrar som yngre förmågor ser upp till och i det långa loppet gör att barn och ungdomar vill spela för Rögle. Lite likt vi hade förr med Sundh, Davidsson, Pettan, Thörna med flera
Jämför de spelarna med Hampus Eriksson, Laz, Tedenby, Alsing, Kloos, Hansson och Borgman. Våra herrar som är över 30 år. Lite skillnad.
De har några fina yngre spelare i Felix Nilsson, Zether, Sjödin (underskattad spelare), Solberg och den unge Nils Bartholdsson som jag sett dominera överallt och ingenstans sedan han började i U16. Där är framtiden.
Så jag vet inte om jag håller med dig. Jag tycker ändå att dom har ett ganska balanserat lag åldermässigt där de äldre spelarna är spelare som driver/man kan lita på men samtidigt så har de framtidsnamn som utvecklas och kommer underifrån. Sen kommer alltid de bästa unga spelarna försvinna till NHL men det gäller att förvalta dessa och få dom att vilja komma tillbaka till klubben ett par säsonger senare. Ett jobb det känns som att Rögle, och många andra föreningar, gör betydligt bättre än HV71.