Tråden om: SHL

Intressant att se Linköpings lista, Roger Melin i toppen följt av Oscar Sundh som tvåa.

expressen.se/sport/hockey/sh … johansson/

hoppsan!

Synd, nu förlorar man någon att skratta åt.

Listan säger ju enbart vad spelaren plockar ut, inte vad denne tjänar. Är väl ingen som tror Marcus Nilson sitter på en högra lön än Davidsson. Kyle Cumiskey sitter på en fet sign on bonus exempelvis.

Var Nilson 5a på listan? Han tjänade väl 208 000 enligt sin böter i fighten förra året, knappast topp 5 i serien.

Med Ante som trea, förklarar ju lite kanske varför han fick gå, men ändå inte då det fortfarande borde betala hans lön?

Jag tror inte listan uppdateras varje dag, så att säga.
Iofs lär han väl ha fått foten, så då är de säkerligen skyldiga att betala hans lön?

209000 har Nilson. Det framkom ju när han stämde Djurgården eftersom han ansåg sig vara berättigad mellanskillnaden. Där hade han 250 000. Men han taxerar “bara” för 137 000 drygt, vilket visar svart på vitt att en sån lista är totalt ointressant. Det enda den säger är vad spelarna har MINST i lön.

Så bara för att t.ex AA eller Sundh tjänar “mest” i LHC så betyder det inte att de har högst ersättning. De kanske av olika skäl väljer att sätta undan mindre i pension än många andra. (Även om AA inte lägger undan en krona så är visserligen över 100 000/mån en rätt skaplig lön för en reserv :slight_smile:)

Johan Davidsson har t.ex halverat sin lön sett till föregående taxeringsår, vilket han självklart inte har gjort egentligen.

Det jag reagerar mest på är Peter Eklund. 354000? Antingen är han en jävel på att deklarera, eller så har de fel Eklund, eller så har de missat en etta före…

Eklund är väl ekonom? Så att han kan planera sin skatt borde väl inte vara konstigt.

Tycker det är lustigt dock, Dahlen fick sparken från Frölunda pga dålig prestation, Stillman köper upp en arbetslös Dahlen och ger han bäst lön av alla tränare i SHL ??? kompisdeal of hell ?

Jo fast så bra är ingen som har en normal anställning. Speciellt inte eftersom han tjänade mer än en miljon mer förra året…

aftonbladet.se/sportbladet/h … 8008297.ab

Om det blir så har ju Luleå nåt grymt lag till slutspelet. Blir jävligt svårt att rucka på. Får hoppas att någon av våra killar väljer att göra samma sak så vi får hem en pålitlig poängmaskin till slutspelet.

Vad tror ni Skellefteå vs Luleå med Omark i laget. Känns som finalmatchen men vilket lag vinner?

expressen.se/sport/hockey/sh … onera-shl/

Alltså. Som att upplägget med SHL inte var tråkigt nog redan nu. Fy fan. Ge Djurgården och Malmö gratisplatser och se till att ingen åker ner längre. Kul liv.

expressen.se/sport/hockey/sh … onera-shl/

Gillar tanken och kan tänka mig att HV71 är en av klubbarna som pushar för det nya systemet. Tror att det kommer gynna svensk hockey i längden och i sin tur attrahera bättre spelare.

För HV71 så är det ju också en extra livlina med tanke på tabelläget. Skulle det bli så att HV hamnar i kvalserien och åker ut så kan vi nog räkna med ett s.k. “wild card”. Nu kommer det förhoppningsvis aldrig hända men känns lite bättre som HV-supporter. :wink:

Bli detta verklighet så kan man ju lägga ner allt, att ens komma på tanken…vart finns det sportsliga?

Början på döden för svensk hockey. Man ska spela i den högsta ligan om man är bland de bästa lagen i Sverige. Fy fan. Sämsta förslaget någonsin, enligt mig och förhoppningsvis tillräckligt många för att detta förslag ska slopas.

Dom två bästa ligorna i världen, NHL och KHL, är ju stängda. Och ändå är det där de bästa spelarna finns och där det bästa spelet spelas. Och det finaste man kan vinna i hockeyvärlden är Stanley Cup. SÅ att en mer stängd SHL skulle innebära att det sportsliga blir lidande tror jag inte på. Ok, det blir inte lika ångestfyllt för lagen i botten, men just nu kan jag känna att det vore rätt skönt… :wink:

Det finns delar i förslaget som inte är så dumt, t.ex att faktiskt ta mer hänsyn till de ekonomiska och publikmässiga förutsättningarna.

Dock kommer ju de som spelar i SHL bli de bästa lagen per automatik med ett sånt förslag, då de får helt andra och stabilare ekonomiska förutsättningar.

Allt är ju inte dumt, men det här med en stängd serie gillar jag personligen inte, det finns ju flera lag som knackar på SHL-dörren, det måste ju vara en tjusning att på egna meriter spela till sig en plats i SHL.

Att göra ligan mer stängd suger. Det är skittråkigt, och även om sveriges högstaliga kanske kommer tjäna på det tror jag att hockeyn i sverige i stort samt vårt landslag kommer att förlora på det i längden.

Att ta hänsyn till ekonomiska och publikmässiga parametrar när det gäller att placera lag, och ge dom företräde framför själva idrotten, tycker jag är hjärndött.
Fast kanske bara är jag som gillar idrott för att det är just idrott.

Tycker detta förslaget är riktigt skräp, detta gynnar ändast storstadslagen “Krav kommer att ställas på ekonomisk stabilitet, storleken på arenan, klubbens varumärke och även storleken på orten som klubben kommer från”. Detta är horribelt, vad skall gränsen gå? Om man har ett tillräckligt bra som kommer från någon skit ort skall man ej stoppas för att orten är för liten. Detta kommer ta död på Svensk hockey, kvalserien har alltid varit spännande, visst den missgynnar SHL lagen att åka ur men är man så dålig har man inte här o göra. Även de här kraven att man skall ha stabil ekonomi är skit, om klubben missköter sig o går i konkurs får man skylla sig själv. Hoppas detta bojkottas av supportarna så inte detta går igenom som drivs av de svenska storklubbarna FHC, FBK, HV osv. För detta gynnar bara dessa klubbar

aftonbladet.se/sportbladet/h … 8014617.ab