För att ha en stängd liga tycker jag man behöver ha en liga med 25-30 lag, vilket jag inte tror blir genomförbart i Sverige.
Att ha en med 12 lag kommer vara direkt fjantigt, för några av de sämre lagen i den stängda ligan kommer säkerligen vara jämförbara med lag som inte lirar där.
Utökar man dock ligan markant finns det ju chans att man kan inkludera så gott som alla lag som är bra eller har förutsättningen för att bli bra.
“Det är kontroversiellt och långt ifrån svenskt, men ishockeyn är inte längre en folkrörelse…”
Håller helt med Wikegård vad han säger i sin blogg, men det betyder inte att jag tycker det är kanon. Mer att utvecklingen måste gå denna väg om vi vill att vår högsta liga ska va nått av värde att titta på. Då menar jag inte för bara oss hockeyfans (som kollar ändå), då menar jag vanliga Svenssons är villig att lägga sina pengar på hockeyunderhållning i större utsträckning.
Att detta kommer nu på bordet är pga KHL:s frammarsch som snor alla underhållande spelare framför näsan på våra lag i SHL (betyder inte bara våra svenskar, andra européer också). Nått måste göras för att glappet ska sjunka och möjligheterna till att konkurrera.
Finns inget just nu som tyder på att SHL kan få ett uppsving vare sig ekonomiskt som sportsligt med dagens system, inget.
Av alle punkter som dom diskuterar så är det “Wild card” och “slopa kvalserien” som är de mest kontroversiella, men jag gillar dom med lite försyn.
Wild card.
Om nu inte Djurgården klara gå upp av egen maskin så vill jag ge dom den möjligheten. Den mest framgångsrikaste hockeyklubben med den största “fanbase” ska bara va i högsta ligan. Hur mycket jag än ogillar dom, vem vill liksom inte knäppa 08:orna på näsan i en hård batalj?
Jag var inte skadeglad som så många andra när dom åkte ur, förstod på direkten att det skulle skada alla lag inklusive HV71 ekonomiskt. Dock så gick vi jackpott med att Växjö gick upp så HV kunde kamma in pengar på “smålandsderyt”, men ändå…
Med mer fans generera pengar, med pengar generera bättre spelare och med bättre spelare generera bättre hockey osv…
Det är så jag tänker och därför vill jag ha DIF i SHL på vilket sätt dom än kommer in.
Malmö har jag ingen åsikt om.
Slopa kvalserien.
Det är ju inte så att det blir omöjligt med att andra lag kan gå upp i SHL, bara än svårare i o m att oddsen krymper.
Tycker att det är bra för alla lag i SHL pga vilken panik som uppstår när det går knackigt, likt vi fått uppleva i år av HV.
De Lag som har en sämre ekonomi försätter sig i riskzon till konkurs bara pga rädsla. Inte sunt alls och när det näst är som basis att det sker nu år ut o år in.
Det blir än svårare att gå upp men inte helt omöjligt som alla verka tro att det kommer bli.
Vad som kommer ske med hockeyns framtid vågar jag inte sia om för det kan gå åt båda hållen.
Wikens blogg: wikegard.blogg.tv4.se/2013/12/13/kort-fast/
Tyvärr är verkligheten så att antingen gör man drastiska ändringar i upplägget av svensk elithockey eller så accepterar man att vi inom 5-10 år kommer ha en högstaserie i nivå med dagens mitten-/bottenlag i Hockeyallsvenskan.
Första förslaget var en internationell liga och detta totalsågades av såväl fans som experter.
Nu lägger man (troligtvis) fram ett förslag som baseras på en inhemsk liga.
ateisten:
Läste ditt stycke om SHL/KHL:
“Att detta kommer nu på bordet är pga KHL:s frammarsch som snor alla underhållande spelare framför näsan på våra lag i SHL (betyder inte bara våra svenskar, andra européer också). Nått måste göras för att glappet ska sjunka och möjligheterna till att konkurrera.
Finns inget just nu som tyder på att SHL kan få ett uppsving vare sig ekonomiskt som sportsligt med dagens system, inget.”
Vad får dig att tro att denna förändring gör att vi får tillräckligt med pengar för att kunna konkurrera med ryska gasmiljarder?
Kvalseriens vara eller inte vara kan givetvis diskuteras och jag personligen kan tycka att en matchserie (bäst av 3/5/7) vore önskvärt.
Om vi kollar på Allsvenskan i fotboll. Sverige har tillräckligt med duktiga spelare och arenor för att kunna mäta sig med andra europeiska lag som lyckas ta sig till Europacupen eller CL. Det finns massa anledningar till att svensk klubblagsfotboll har hamnat efter men det är ingen större gissning att det är främst pga ekonomin. Orkar inte googla det nu men jag har för mig att jag har läst att medellönen i Allsvenskan är 60 000:-. I SHL skulle jag gissa att det ligger på ca 130 000. Anledningen till det är att Elitserien/SHL har kunnat locka hit duktiga spelare som både ser det sportsliga och ekonomiska fördelarna med SHL. Ingen kan väl ha missat att båda dessa parametrar har sjunkit markant senaste åren i samband med KHLs intåg.
Ju mer jag tänker på det så är det största problemet den s.k. “wild card” som finns med i förslaget och jag skulle personligen inte vilja att HV stannade kvar i SHL tack vare den men svårt att veta hur man känner OM det skulle bli så att vi hamnar i kvalserien.
Självklart kommer det inte att komma in tillräckligt med pengar till den “nya” ligan för att konkurrera ut KHL (således den inte blir helt privatiserad av miljadärer), har aldrig påstått det. Det är orealistisk med tanke på gazproms miljarder.
Däremot att “minska glappet” i mellan dom så att möjligheten finns att vi kan ha kvar några av våra profiler.
Bland KHL:s fattigaste lag ligger t ex några under SHL-lagens spelarbudget (såg nån insändare i hockeysverige.se om det).
Om nu HV liksom alla andra lag skulle öka sin omsättning och spelarbudget (mer lag= mer fans= mer sponsorer= mer intäkter) så ger det större möjlighet att ha kvar några “stjärnor” i SHL, Thörnberg för oss t ex.
Detta är givetvis en hel del spekulationer men ändå värt att ta upp om nu detta förslag skulle falla på plats o fungera i praktiken.
Det behövs mer pengar annars kommer denna liga bli värre än vad den är just nu, men det förutsätter storstäderna och dom attraktiva klubbarna är med.
Det spekuleras om en utökning till 14 lag, men själv vill jag gärna nog se 16 lag för att det finns troligen underlag för det.
Jag är ingen ekonom och vet inte vad detta kommer generera i siffror, men jag tror mer på detta än att inte göra nått alls och låta SHL-systemet rulla på ner i fördärvet (publiken är på väg bort, stjärnor försvinner mer än vad nya anländer, klubbarna sätter sig i närmast konkurs ect…).
cyruz: Instämmer med dig till fullo.
Med tanke på att storstadslagen inte har kunnat prestera trots det ekonomiska och åskådarunderlag som dom har så kommer det att innebära att SHL kvalitetsmässigt blir sämre. Varför gulla med inkompetenta klubbar som inte har publikunderlag? D.v.s. Inga hockeyfans.
Vad menar du? Det är ju de inkompetenta lagen man vill ge gratisbiljetter nu ju?
Sen är det lätt att hacka på publikunderstödet, men det är ju sånt som kommer med tiden när man spelar på elitnivå, även bland de mindre klubbarna. Lag som Örebro kommer ju förstås, om de fortsätter hålla sig i högsta ligan, att få bättre stöd i takt med att staden går mot idrotts- och hockeystad. Större invånarantal och därför publikmöjligheter än exempelvis småstäder som Jönköping, Karlstad och Gävle…
Svår fråga detta, men är nog generellt sett för den för jag tror det ger bättre resultat i det långa loppet.
Som ateisten säger så kommer vi aldrig kunna matcha dom pengarna. Men det får vi kompensera med bättre levnads- och arbetsstandard. Just nu är glappet för stort och spelare väljer att “ta några skitår” för att lägga pengar på hög inför framtiden. Kanske är lite bättre ekonomi för klubbarna just det som krävs för att få några att välja SHL istället?
Jag vet inte var man ska ställa sig riktigt i den här frågan. Det pratas bland annat om 20 lag i SHL har jag fått för mig.
Det skulle kunna gynna SHL, Om dom största kommunerna i varje län som har ett hockeylag spelar i SHL.
I större kommuner kan det bli flera lag om det finns publik för det.
Problemet med Leksand är att det är en liten kommun. Men alla kommuner i det länet är ju små, Så anledningen till att det är så stort intresse för Leksand är ju för att just Leksand är ju främsta laget i alla kommuner i det Länet och därav blir det som en sammanslagning av alla kommuner till 1 lag. Jag tror ju inte att alla fans som fyller arenan kommer endast från Leksands kommun.
Samma med Mora som ligger i samma Län. Slår man ihop alla kommuner så finns det utrymme för att ha 2 bra lag i det länet.
Man får plocka upp lag som har bra publiksnitt i ligan som därav klarar att ha en god ekonomi för att kunna locka till sig bra spelare och kunna konkurera med de andra lagen i serien helt enkelt. För det mesta kommer det att bli dom största kommunerna i varje län som har dessa lag. Sen kan det finnas undantag i mindre kommuner där intresset är jättestort men då får man ta upp dem med.
Sen är frågan hur man ska göra med nedflyttning och uppflyttning?
Säg ett lag som spelar i allsvenskan som ingår i samma län som ett större lag som spelar i SHL men bara har ett publiksnitt på 1500 och dom vinner serien i allsvenskan. Kommer dom få bättre publiksnitt när dom kommer upp i SHL eller kommer det var samma mängd. Kommer dom nå det publiksnitt som krävs för att ha råd att värva samma standard av spelare som resten av lagen?
Man måste komma underfund med hur fansen fungerar.
Om Leksand åker ur i år som har ett bra publiksnitt för att kunna konkurera med de andra lagen och Mora går upp istället. Kommer lLeksand ha kvar sin publik året efter i allsvenskan eller går dom och ser på Mora istället? och därav gör så att Mora klarar publiksnittet i SHL. Och om båda Lagen skulle spela där, kommer båda ha för lågt publiksnitt då eller kommer det räcka till?
Om ett lag som Motala kommer upp som har en ishall som bara rymmer 1000 pers hur ska dom kunna konkurera? ska man bygga ut då innan serien drar igång för att få in mer folk? eller ska man inte göra det för att det inte finns tillräckligt med fans för att fylla mer en 1000 platser.
Det är mycket att ta ställning till om man ska hålla på och göra om och greja för att få ut det bästa av båda ligorna och det börjar bli för jobbigt för mitt huvud att spekulera i. Så vi får hoppas att det löses på ett bra sätt av dom stora grabbarna.
Det här förslaget är bara att kasta och glömma enligt mig, pinsamt för de som står bakom, troligen också HV tyvärr.
Jag tycker helt tvärtom att det ska vara lättare att åka ur och då samtidigt lättare att gå upp.
Då är det ingen kris att åka ur då man går upp lika “enkelt” som man åkte ur.
Tycker vi ska ha 16 lag i serien där två lag åker ut direkt och lag 13, 14 spelar kvalserie om två platser.
Lag 5-12 spelar förkval om en plats i kvarten, bäst av 3 eller 5, dit lag 1-4 är direktkvalificerade.
Två lag från allsvenskan upp direkt och fyra lag till en kvalserie, troligen utan förkvalserie.
Jag tror klubbarna i Premier Leauge förlorar ca 500 miljoner om man åker ur och där ryker tre lag varje säsong!
Hoppas verkligen det blir uppror mot detta förslag som strider mot allt svensk idrottsrörelse står och stått för.
Ganska typiskt att det kommer från “dryga” direktörer som råkat hamna inom idrotten och inte från gräsrötter.
De borde faktiskt skämmas, Wikegård talar bara för Djurgården i denna frågan och ingen annan.
Går det här vansinnet igenom tror jag hockeyn som folksport sakta kommer tappa intresset från ganska många idag genuint hockeyintresserade, men det kanske inte är så viktigt för en VD?
aftonbladet.se/sportbladet/h … 8025065.ab
Skellefteå AIK är helt fantastiska. Undrar hur länge detta håller? När kommer bakslaget? Spelarflykten från laget verkar inte göra någon skillnad, eller ja… Spelarflykt och spelarflykt, de har fått behålla stommen och det är viktigt. Bara att gratulera gubbarna i gruvan!
Nä man får ju helt enkelt bara ändra konceptet och införa slutspel i hockeyallsvenskan också, likt man har i AHL osv. Visst blir det dumt om man som nu förutsätter att hockeyallsvenskans enda poäng är att förhoppningsvis förse SHL med två nya lag, men som sagt, man får ju givetvis göra ändringar även längre ner i ledet isåfall.
Jag kan nog också se positivt på delar av förslaget. Ett annat förslag som jag också gärna hade velat se är att varje shl lag skulle vara tvingade att ha en ren juniorfemma då jag tror att det skulle gynna dessa junisar till mer speltid och mer utveckling och oxå att lagen blir tvungna att verkligen satsa och våga tro på dessa ungdomar . Misstänker att snacket om lönetak skulle bli lättare att genomföra också.
Sen finns det säkert massa negativt med det oxå men det blundar jag för
Från hockeycentralens eftersändning som gick i söndags där Wikegård, Garpenlöv och Lindström diskutera SHL.
Tycker dom säger en hel del vettiga saker om dokumenten som “läckte ut” och SHL:s framtid.
Tack och lov så förlorade både Gnaget och Örebro ikväll, Örebro efter förlängning. Nu ligger båda lagen bara två poäng bakom HV och om vi inte snäpper upp vårt spel så kan vi ligga sist igen efter nästa omgång.
Mår fysiskt dåligt av att se tabellhelvetet nu…
Woooha. Dagens resultat gör att mellanregionen är öppen för oss. Torsk för Örebro, FBI och mygellaget gör att vi har chans att ta in på de som kämpar om de/den sista direktplatserna till slutspel. Vinst mot Modo krävs dock. Eller, jag har redan cashat in den
AIK gör sig av med Teemu Ramstedt (eller tvärtom). Förstår inte riktigt. Killen ligger trea i deras poängliga, och vad jag har sett har han inte gjort bort sig på något sätt.
Är det för att AIK vill göra plats för en supervärvning med potential att snitta en poäng per match?
Oavsett vad tycker jag det är märkligt. Inför säsongen hade jag hellre sett att HV värvat Ramstedt än random transatlant.
Märkligt av AIK, Ramstedt poängproduktion har ju visserligen gått lås i senaste matcherna men varför bryta kontrakten med en av sina främsta spelare förstår jag inte. Kanske ligger nåt mer i det som aldrig kommer komma ut eller så har AIK något annat på gång och därför behöver ekonomiskt utrymme.
Grundregel, finländare i HV lyckas märkbart bättre än transatlanter
FirstSwitch: Skulle snarare säga ett HV-budord Känns som alla som är någorlunda insatta i föreningen har koll på att det är bäst med finländare. Ja, förutom Ola Thorwalls då…