Tabellen från 1 november fram tills nu, skapligt bedrövlig höst med tanke på att vi ligger bra till sista 20-25 matcherna. En intressant sak att notera är att vi vunnit mest och förlorat minst men inte tagit mest poäng, alltså vunnit en hel del på övertid/straffar och som jag minns det så räknar man inga poäng i slutspel. Ja, jag ser positivt på framtiden och drömmer fortfarande om en lång vår.
Även om det kanske känns långt borta just nu så tror jag att HV kan bli en rejäl joker i ett ev. slutspel. Man har fått igång flera kedjor på sistone, fått igång spelet med nya tränarna och som du säger, är bland dom bättre sett till sista delen av serien.
Samtidigt ser vi ett mänskligt Skellefteå som verkar hamnat i en svacka just nu, samma Skellefteå som enligt experterna var oslagbara. Lyckas man ta sig till slutspel så kan man absolut skrälla! Men vi ska ta oss dit först…
Aftonbladet frågor folk i olika klubbar om de är för eller mot 14 lag i SHL redan nästa säsong.
I HV71 frågar de Frick och Bendelin som enligt Aftonbladet svarar?
I all kommunikation med HV71 jag haft har budskapet varit det Torgny säger, HV71 ställer sig bakom en utökning av SHL med minst två lag. Tvivlar att föreningen har ändrat ståndpunkt den senaste veckan så frågan är vad Frick har rökt på? Eller är det Aftonbladet som felciterat han? Frick kanske svarar på hur HV71 ställer sig till säsong 2014/15 såsom frågan faktiskt lyder.
Reagerade med på det, men såg sedan att ordförandesvaren var ett år gamla. Tagna julen 12/13. Medans Torgnys svar var ifrån Radiosporten för ca 2-3 veckor sedan, därav att Frick låter bakåtsträvande.
Så jag tror de flesta SHL lag ändrat sig och att det i grund och botten är dålig journalistik av AB.
Eftersom jag spenderade tid på att göra ett diagram över hur placeringar sett ut per omgångar, oklart till vilken nytta dock, så lägger jag in den här i.imgur.com/iW3Ovog.png
Verkar inte finnas någon sådan att hitta, eller är jag bara dålig på att leta?
Möjligt att det är väldigt rörigt och svårt att tyda, men någon kanske hittar något intressant
(Tryck på bilden för att se hela)
Återigen gör blaskorna bort sig. Dom har ju även “avslöjat” att HV gör krisvärvningar för 11-12 miljoner
som är utomordentligt urkorkat OCH intetsägande. Säger allt om deras journalistkårs frossande om
deras egna lycksökande. URUSELT!!!
Men som vanligt så ska man ta allt man läser i tidningarna med en stor nypa salt. Speciellt från Aftonbladet/Expressen.
När det gäller hockey så är Hockeysverige.se den enda källan jag tycker är seriös och går att lita på ganska bra.
Bara jag som tycker att SHL:s planering av matchdagar är mindre genomtänkt?
Ogillar att man delar upp omgångarna med haltande tabell som följd.
Ser hellre att man kör konsekvent på Tisdagar, Torsdagar och Lördagar.
Ja, och matchdag två dagar i rad. Har egentligen ingenting emot det, för jag tycker spelarna ska klara av det.
Men att ha match på fredag mot Luleå borta sent och sedan match hemma nästa dag extra tidigt (15.00), då är det ju något som inte står rätt till. Även fast man flyger hem från Luleå så är man nog inte hemma förrän 2-tiden tidigast. Liknande scenarion har hänt flera andra lag under säsongen.
HV kommer behöva all hjälp dom kan få från fansen på Lördag, för det lär vara ett och annat trött ben ute på isen.
Tycker inte heller om att det är väldigt splittade omgångar.
Och sedan detta tjatet om back-to-back… Vet att Luleå klagade över att de hade det ett par gånger denna säsongen där den andra motståndaren inte spelat dagen innan. Och? Kolla på NHL, där kan du ha lag som flyger över hela USA och inte gnälls det där. Om man vill försöka efterlikna NHL så sluta gnäll som klubb.
Så, det var det jag ville säga lite snabbt.
Angående helgen, HV71 har Modo borta medan FBK har Leksand hemma på fredag. Så jag hoppas på ett riktigt jäkla stöd för att ge våra spelare mer energi!
Som en inledande tanke, utan att ha funderat så mycket över det, tycker jag det verkar intressant. Kul att de ändå gör som man hoppades, dvs klargör förutsättningarna innan man väljer att utöka ligan.
Blandande känslor över att kvalserien försvinner och det istället blir något sorts nästlat kvalslutspel.
Jag tyckte spontant att det var invecklat… men det säger ju inget om hur pass sportsligt det är. Förhoppningsvis dumpar de play in i SHL, men om det skriver de inget.
Andra frågor: hur många matcher blir det totalt? Derbygrupper?
det finns fortfarande en massa saker som kan bli skit…
Det jag inte fattar dock är när och hur det blir 14 lag i SHL. För vad jag ser så så blir det två lag från SHL i “kvalserien” både 14/15 och 15/16?
Det borde ju rimligtvis vara fler lag än två som flyttas upp, eller inga från SHL som går till “kvalserien”?
Edit: Nevermind, nu fattade jag det. Trodde “Direktkval till SHL” blev ett slutspelsträd men det är “bara” en serie mot ett lag, och vinnarna går till SHL. Så tre lag därifrån samt det lag som vinner i ettan vs. tvåan ur HA.
Säsongerna därefter blir det fyra lag i det där så två går upp då.
Halvt invecklat såhär i övergångsperioden men det kan nog bli bra. Kommer nog sakna kvalserien dock, men det kan bli bra nerv i en “kval-slutspels-serie” också.