SHL är fjärde bästa ligan i europa, vad gäller publiksnitt. Ligan blir slagna av NLA, KHL och DEL. Tjeckiska ligan närmar sig dock med stormsteg och det finns en risk att SHL petas ner till femte plats inom ett par år.
Jonas Gunnarsson räddar 34 skott och nollar Frölunda i deras hemmaborg. Starkt jobbat!
Ska bli kul att se vad han äntligen kan åstadkomma som förstemålis nästa säsong (med Jönsson som backup).
aftonbladet.se/sportbladet/ … karlskrona
Brynäs värvar Joel Kellman från Karlskrona, men hade jag varit brynäsfan (hemska tanke) så hade jag nog inte varit jättenöjd med tanke på hur han själv väljer att kommentera övergången:
“Jag ser fram emot att testa golfbanorna runt Gävle”.
Jag har kollat över övriga klubbar och deras nuvarande trupper och jag måste säga att jag är otroligt imponerad över vad bröderna Abbott lyckats trolla ihop nere i Ängelholm. Rögle har gått ifrån att vara en klubb som inte gjort någon hockeyintresserad människa glad till att bli hyperintressanta. De har, enligt mig, den bästa centeruppställningen i Sverige och sitter inne på många lovande och intressanta spelare. Jag skissa lite löst på vilka femmor de skulle kunna köra och det ser faktiskt väldigt spännande ut. Jag skulle lätt placera Rögle som årets “darkhorse” i SHL. Klaffar det för Rögle så kan de säkert utmana om top6. Rögle har egentligen tre riktigt starka kedjor där man även har möjligheten att toppa genom att exempelvis slänga in Brithen på en kant. Backsidan är lite tunn men utöver det så är det ett lag jag inte hade blivit missnöjd över om vi ställt på isen.
[b]Lucas Elvenes - Matt Anderson - Christian Thomas
Craig Shira - Ben Youds
Leon Bristedt - Mattias Sjögren - Daniel Zaar
Kodie Curran - Jesper Williamsson
Christopher Bengtsson - Ted Brithen - Olle Liss
Daniel Bertov - Alen Bibic
Erik Andersson - Ken Jäger - Taylor Matson
Rasmus Sandin
[/b]
Kom förbi detta ‘‘quizzet’’, sporcle.com/games/LogMeIn/s … -team-1718, igår och tänkte att det kunde vara roligt att se hur mycket alla kommer ihåg av föregåendes säsongs förstalinor. I brist på annat.
Obs. Tror det är baserat på poäng då det inte är exakt likadan förstalinor som det faktiskt var.
Jag har idag kollat in två av hockeyvärldens SHL-tips inför nästa säsong: Mr Madhawk och Hockeyekans.
Det glädjer mig ymnigt att silverköping placeras långt ner i bägge listor. Det glädjer mig ännu mer att hockeyekan pekar på deras brist på sm-guld som en anledning ![]()
Tittar lite på “experttipsen” inför säsongen. Det som är mest slående är att alla tippas Växjö högt och att två av fyra I panelen hänvisar till ett försvagat lag, men där spetsen värvas in under säsongen. Känns som Växjö är det enda laget där “experterna” bygger sitt tips på vad man förmodar någon ska göra… Nu är tips bara tips, och det är allt som oftast att de inte slår in.
Intressant inlägg av JPs Patrik Sjöblom och håller helt med.
jp.se/article/sjoblom-titta … keykultur/
Alltså det här spelschemat suger ju r*v! Ingen match förrän på torsdag sen lördag och sen LÖRDAG, varför så jävla långt mellan matcherna?? Vet att chl spelas nästa vecka men detta är junsånfruktansvärt suuurt…
Förmodar ekonomi, i vanlig tragisk ordning. Hade velat höra gudfadern, Denny Ericssons åsikt. Stor risk för, korrekt raseri.
Fan vad jag saknar hans Denny
. Besök gärna hans viloplats. Hakarps kyrka i Huskvarna.
Säger det återigen. Tisdag, Torsdag och Lördag som på gamla tiden.
Jörgen Lindgren får sparken - bra!
Men Lakers ordförande som efterträdare - jag är skeptisk! Ska hela SHL nu bestå av modevisning och bubbel?
Som många redan sagt.
Spelschemat suger røv. Ingen hockey idag.
Äntligen har man gått samman och jag hoppas att någon börjar lyssna nu:
"Öppet brev till svensk hockeys makthavare:
”Vi lever för att få se vårt lag vinna och är alltid på plats oavsett om det är SM-final i Scandinavium eller kval ned till Hockeyettan i Björkängshallen. Vi är supportrar till samtliga lag i SHL och Hockeyallsvenskan. Nu har vi gått samman, för vi ser att den idrott vi alla älskar är hotad.
Efter protester runtom i landet kom till slut beskedet att SHL:s vd Jörgen Lindgren lämnar sitt uppdrag med omedelbar verkan. Det förändrar dock inte vår ståndpunkt och tar inte bort de problem vi ser idag.
Ingen säger det kanske rakt ut, men utspel, förslag och hela svensk ishockeys maktstruktur pekar mot en dyster framtid. I den framtiden finns inte längre möjligheten för upp- och nedflyttning i seriesystemet. I den framtiden behöver du aldrig bli ledsen för den djupaste motgång - men du kan heller aldrig fira en framgång fullt ut.
Alla steg som gör det svårare att gå upp och åka ur våra serier är ett hot mot den ishockey vi alla en gång förälskade oss i. Drömmen om spel i högsta serien, drömmen om slutspel och drömmen om SM-guld måste leva för såväl klubbar i SHL som i Hockeyallsvenskan och längre ned i seriesystemet. Utan den drömmen finns det snart ingen ishockey kvar att älska.
I samband med ishockeyförbundets utredning om seriesystemet och kvalet, som är på väg att slutföras, har det framkommit önskemål från respektive ligaorganisationer som gör oss mörkrädda. Vad som är än värre är att åsikterna från Sveriges samlade hockeysupportrar inte tas till vara. Det är ändå vi som är de absolut mest lojala besökarna på våra olika arenor runtom i landet.
Därför ger vi nu de styrande i Hockeysverige, hos förbundet och i våra ligor, lite hjälp på traven. Längst ned i det här öppna brevet samlar vi fem punkter vi supportrar från 28 olika lag är överens om.
Detta är också startskottet för ett nytt samarbete som involverar hockeysupportrar från hela landet. Nu går vi samman för att rädda svensk ishockey och allt vi älskar med den”.
-
Gör det lättare att åka ur och gå upp i SHL respektive Hockeyallsvenskan
-
Låt endast sportsliga kriterier avgöra vilka som får chansen att gå upp i seriesystemet
-
Riv upp alla krav på arenakapacitet för att få spela i respektive serie
-
Utred en ihopslagning av SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan till en enda organisation som kan arbeta för hela svensk
elitishockey istället för bara sina egna klubbar -
Ge landets hockeysupportrar mer konkret insyn och inflytande i svensk ishockey
// Järnkaminerna (Djurgården)
Supporterklubben (Södertälje)
Brynäs Support (Brynäs)
Goa Gubbar (Frölunda)
The Wolfpack (Färjestad)
North Bank Supporters (HV71)
White Lions (Linköping)
Luleå Fans (Luleå)
Redhawks Support (Malmö)
Faleijs 1935 (Mora)
Angel Island Army (Rögle)
North Power (Skellefteå)
Timrå IK Supporterklubb (Timrå)
Lakers Lakejer (Växjö)
14-3 (Örebro)
Black Army (AIK)
Red Lions (Almtuna)
Green Devils (Björklöven)
BIK Support (Karlskoga)
Black Bugs (Karlskrona)
Leksand Superstars (Leksand)
Lumberjacks (Modo)
Blue Front Support (Oskarshamn)
Black Panter (Pantern)
Gröna Brigaden (Tingsryd)
Hästen Fanz (Vita Hästen)
Rödblåa Fans (Västervik)
VIK Support (Västerås)"
Svinbra!!!
Direkt upp och nedflyttning baserat på tabellposition borde vara självklart.
Tar man dessutom bort en massa jävla psuedokrav som att man måste ha “minst 7 sittplatser i nor-nord-västlig riktning med ljusgrå sits på helgfria söndagar” så är det inte heller ett problem att halka upp “för tidigt” sett till hur moget lagets organisation är.
Saik dumpar Robertsson efter 8 år.
Någon här inne som va smart nog och spara bild över tabellen när Lillis tog över huvudansvaret?
Bara att “gøra en tabell” på SHL.se
Du kan vælga från datum, matcher etc.
Tabell sedan Lillis tog över:
1 HV71 19 14 0 2 3 58 36 22 44
2 Färjestad 19 10 2 1 6 60 47 13 35
3 Luleå 19 7 4 2 6 52 43 9 31
4 Skellefte 19 9 1 2 7 51 46 5 31
5 Djurgård 19 8 2 2 7 51 45 6 30
6 Brynäs 19 7 2 4 6 45 42 3 29
7 Linköping 18 6 4 1 7 52 55 -3 27
8 Växjö 19 7 1 4 7 44 50 -6 27
Tabellen med Lindbom: