Tråden om: SHL

Måste va rätt snopen nu när han sett fram emot att proppa Emil. Kanske gav han bara en massa grym energi till HV med sitt utspel. Känns så.

Så grym krönika av Marcus Leifby i Aftonbladet!!

Han är så grym i det han skriver.

Tycker detta gnäll om att det inte är roligt att spela Play Out matcher och annat är så sjukt pinsamt.

Åka ur en serie eller spela kvalmatcher framställs som att hamna typ i rysk fångenskap.

Precis som om det måste vara kul alltid för att få förmånen att tjäna 200-300K i månaden.

Kör som nu och inför en kvalomgång ytterligare emellan Play Out vinnaren och förloraren i allsvenska finalen är mitt förslag.

Förra säsongen Björklöven-Timrå om en plats i SHL, då finns det chans för två nya lag.

Lättare att gå upp och större risk att åka ur måste vara modellen.

Sån löjlig diskussion som inte finns inom fotbollen, handbollen eller basketen.

3 gillningar

Personligen tycker jag att det mesta i vår värld kan förbättras och därför tycker jag inte diskussionen är löjlig.

(det är lite dagens sjuka att allting måste antingen “sågas” eller “hyllas till skyarna” medan sanningen oftast ligger nånstans mittemellan)

Det är väl bättre att bara fråga sig om man anser att dagens system är det bästa tänkbara eller om man tycker det kan förbättras.

Vi behöver naturligtvis inte ändra det bara med utgångspunkt att det lag vi håller på inte ska åka ur - det är bara då det blir löjligt.

Om vi tycker att det finns ett bättre system som gör att det är lagom svårt att ta sig ned/upp och att lagom antal lag går upp/ned och att det blir bättre så vill vi väl genomföra det, eller ?

Så då blir frågan mer om nuvarande sysytem är optimalt och det verkar ändå¨vara rätt många som inte tycker det.

1 gillning

Du har nog missförstått och inte läst vad Leifby skriver. Handlar inte någonstans om ett tyckande att dagens system är det mest idealiska.

Kan iofs tycka att likgiltigheten kanske är ett större problem än sågningar och hyllningar.

Handlar absolut inte om att inte förändra systemet, den diskussionen ska alltid finnas och måste finnas, en självklarhet.

Jag tycker ex själv att vi ska lägga till ytterligare en match som jag skriver. Finns förslag på 12, 14, 16, 18 och 20 lag i SHL.

Handlar om att argumentationen är att det inte är KUL. Kanske mer kul att möta ett lag från allsvenskan med en tredjedel av lönebudgeten, större chans när det inte är på lika villkor?

Nu ska han som yttrade det troligen till Finland och där är det en stängd serie så blir nog KUL att spela där och inte behöva åka ur och spela jobbiga matcher.

Väntar bara på att Fredrik Andersson i Löven kommer ut och tycker att vi ska ändra systemet för att han förlorat allsvenska finalen några gånger i rad. Det är nog inte heller KUL.

Jag tycker som sagt vi ska göra det lättare att gå upp och därmed också ner i serierna så blir det inte lika dramatiskt.

Tycker också att minst ett lag alltid ska gå upp utan att behöva möta ett lag från serien över. Har inget emot att också utöka serien men ser då stora problem för allsvenskan som tappar styrka då.

Det var dock inte det Leifby skrev om.

Är nog inte heller KUL att bli tradad utan sitt medgivande i NHL eller att bli skickad till farmarligan.

Bra av Leifby som skriver om vilket gnäll det blir precis efter det hänt och att det hänt just stackars Brynäs SHL: Buhu gnällrövar • Brynäs ute – ska vi sluta räkna tabeller? • Leifby

Jag hör vad du säger

men Aftonbladet-skribenten försöker lyckas med konststycket att

1. först få det att verka som HELA debatten om upp/nedflyttningsssytemet handlar om vad EN enda spelare har sagt. (det är väl ganska ointressant att Patrik Westerholm uttryckte sig på det sättet - att det inte är KUL att spela nedflyttningsmatch -men man kan inte gärna påstå att det är en allmän åsikt , ingen har nånsin sagt att 0 lag ska åka ur vad jag har hört),
  2. sedan säga att det är OK att diskutera systemet men inte just dagen efter att ett lag åkt ur !? (ska den dagen undantas då?)
  3. sedan öppnar han SJÄLV hela debatten igen med att säga hur han SJÄLV vill förändra systemet, men då är det plötsligt OKEJ igen !?

Det är just det här med BUHUUU, som jag tycker är lite av hyllning/såga-mentaliteten, han hyllar sig själv och sågar andra som debatterat systemet, men nu är det ju OKEJ igen, dagen efter playoffet är slut, när han själv nyöppnat debatten

Att Sanny och andra påverkas av känsloläget i hallen är väl bara naturligt, de känner ju de här personerna personligen och vet hur det påverkar organisationen, precis som det påverkade oss & andra

1 gillning

Fast det handlar ju inte om det. Krönikan påpekade att alla och hens moster har varit i media och lipat bara för att det är brynäs. Det är skevt.

Jag tror mest det beror på de 63 år de spelat i SHL att det blir mycket känslor, nen jag tycker det funnits alla möjliga åsikter även i media.
I JP ville man väl att 2 lag skulle åka upp och ned varje år.
Själv tycker jag att det finns plats för 16 lag eftersom det verkar vara hög och jämn kvalitet på botten av SHL / toppen av HA, men att det är uinder där det blir sämre.

1 gillning

Fast det är väl jämn kvalitet i botten SHL/toppas AS man vill åt? Annars blir det ju ännu mer en stängd liga, och det laget som ändå tar sig upp får svårt att hålla sig kvar.

Jag hade gärna sett att man direkt skickar ner SHL-jumbon i Allsvenskan och låter lag 13 spela kvalserie med ett antal allsvenska lag om två SHL-platser.
Kommer man sist efter 50+ matcher bör man åka ut, och om det är så att det vissa år finns mycket kvalitet i allsvenskan så har två lag chansen att gå upp, men SHL-laget i kvalserien har ändå ett stort handikapp för att hänga kvar med sina extra miljoner i plånboken.

2 gillningar

Hade varit riktigt roligt om SHL hade utformats såhär istället:

• Alla lag och städer slåss för sin stolthet, och guld.
  • endast spelare ifrån staden +/- ett par mil får spela i sina respektive lag
  • Fyll på ifrån egna leden och utveckla

Det hade ju verkligen visat vilket lag som är
Bäst i Sverige då man slipper legoknektar.

1 gillning

Intressant tanke.
Risken då är väl att lagen i storstäderna får en jäkla fördel gentemot lagen i mindre städer som Timrå, norrlandslagen, IKO osv, då utbudet på juniorer är betydligt större än i småorterna.

Jag håller med om att man (kan/bör) se över systemet och förändra på något sätt, men ärlig talat vet jag själv inte vad jag skulle vilja se för system om det befintliga väl byts ut.

Jag funderade lite i den riktningen .

Förr under HV:s storhetstid var det ett lag från bygden.

Idag är det väl mer som ett slags management-spel där den som driver sitt företag, köper och säljer bäst vinner guldet.

I vissa ligor har de ju maxat antal utländska värvningar.
Jag lekte lite med tanken på om man var tvungen att ha ett visst antal spelare från kommunen och/eller landskapet och max 3 utländska spelare etc.

Inget jag förespråkar , men jag funderade också lite i liknande banor. :slight_smile:

Hur som helst är det lite tråkigt att det är så mycket köp och sälj nu…

Svampen är nog vidare nu, trots att han satte den i ribban under PP. 1-3.

sitter å hejar på tråklule.

1 gillning

Det var ju Emil Larsson från Örebro som tacklade Hjalmarsson så hårt att han fick den hjärnskakningen som han fortfarande har sviter av.

Jag såg inte tydligt om huvudet var inital point of contact, tror det var bland annat huvudet åtminstone.
Men det vart väl inte ens 2 minuter ?

Tydligen han som förstörde Sundhs karriär också
https://hockeysverige.se/2022/09/23/johannes-salmonssons-attack-mot-emil-larsson-han-ar-en-dalig-manniska
Undrar om det är en riktig fuling ?

"– Jag kommer alltid tycka att han är… jag har svårt att hitta ett ord som passar i media. Jag tycker att han är en dålig människa. Det är kutym, utan att dra upp det här igen, att man hör av sig. Jag skulle inte lägga några fingrar emellan om jag fick chansen att proppa honom, säger Salmonsson om Larsson. "

Känns i.a.f. inte som man kommer fälla några krokodiltårar om han själv får en rejäl propp …

2 gillningar

Måste ändå säga: det är inte SHL-hockey utan en kränkt Roger Rönnberg i båset.

1 gillning

Tror vi verkligen att IKO lyckas undvika Play Out även nästa säsong?

Kan ju tycka att med seriens klart lägsta spelarbudget år efter år lyckas hänga kvar och till och med spela slutspel är extremt imponerande.

Känns som om det måste ta slut någon gång men humlan kanske fortsätter flyga även nästa säsong?

Kan ju samtidigt inte vara en tillfällighet då det sker säsong efter säsong. Har så svårt att tro att Fröberg skulle vara Sveriges i särklass bästa sportchef.

Kan det vara så enkelt att Filander är svaret? Då hoppas jag att HV plockar in honom innan någon annan gör det när han blir ledig eller tillgänglig.

Något riktigt sjukt bra gör de i alla fall. Klart mest imponerande laget i SHL sett till hur de använder sina pengar, utan konkurrens.

Så glad att HV har ett bra intro och lite bra HV-låtar. Frölundas intro är bara: suck suck suck sömnpiller suck suck. Man hinner ju somna innan matchen ens hunnit börja

1 gillning

Underbart att se lökars förlora.
Aldrig sett maken till ett plastlag tidigare.

3 gillningar

Bära hjälmar av… Zzzzz…