Mursaks tackling tyckte jag inte va så jäkla ful? Han försökte ju ta sig undan den andre. Va säger ni?
Lindholms var ju mer självklar. Tema avstängningar alltså.
Bra det inte blev mer än en tvåa på han som tacklade Ju land, borde inte varit nåt.
Jäklar vad domarkåren älskar Brynäs.
Rödin smäller på en Växjö-spelare utan åtgärd, men när denne ger tillbaka dyker Rödin (som nog är värsta dykaren/filmaren i SHL) och får med sig en 2:a som ger PP och kvittering sent i tredje .
(och domarna ska ju ofta vara mer restriktiva i tredje)
Som tur är får Växjö in ett sent mål och vinner .
Men naturligtvis har Växjö fått tre gånger fler utvisningar än Brynäs när matchen är slut … (kollar på statistiken)
Just nu i SHL:
1 Frölunda 9 557 åskådare/match
2 Färjestad 6 862
3 HV71 6 547
4 Brynäs 6 275
5 Luleå 5 984
6 Malmö 5 942
7 Leksand 5 878
8 Rögle 5 791
9 Linköping 5 664
10 Örebro 5 331
11 Timrå 5 231
12 Skellefteå 4 810
13 Växjö 4 705
14 Oskarshamn 3 016
Stora hallar ger ju utrymme för mer publik, så beläggningsgraden blir ju då intressant. Och den ser ut så här:
- Luleå 97 %
- Örebro 97 %
- HV71 94%
- Rögle 92 %
- Oskarshamn 92 %
- Timrå 90 %
- Färjestad 83 %
- Skellefteå 83 %
- Växjö 82 %
- Frölunda 79 %
- Brynäs 79 %
- Leksand 77 %
- Linköping 67 %
- Malmö 47 %
Icing i boxplay och coach’s challange, två nya regler i hockeyn som verkar vara “nära” förestående.
Om vi börjar med coach’s challange så skall syftet vara att få ner antalet videobedömningar (HockeyNews - SHL närmar sig coach’s challenge – vill få ner antalet videobedömningar).
Hur logiken går till här är oklart. Det är i första hand till för situationer där målvakten störs. Det är inte till för texvis offside, som i NHL.
Vansinne är min bedömning, då jag inte fattar logiken alls. Det kollas redan på om målvakterna störs, kanske för ofta, varför skulle coachernas input få ner antalet videobedömningar? Hade det varit mer som i NHL, då kanske jag tyckt det var mer passande. Btw, straffet är en tvåa om det visar sig att denna challenge var fel.
Sedan till den andra delen, som eventuellt skall testas i J19 superelit är att införa icing även i boxplay (HockeyNews - SHL:s nya drag – vill införa icing i boxplay: "Långt gångna diskussioner").
Vansinne är min bedömning, då jag inte fattar varför man skall göra utvisningar ännu mer utslagsgivande? Vad är syftet med detta? Att stävja “uppströms” fulspel och få ner utvisningsminuterna generellt kanske? Eller möjligen att öka antalet mål och underhållningsvärdet? Något annat?
Det enda jag ser är att hockeyn kommer utvecklas mot en ännu mer renodlad special teams-business. Det kommer främja filmare som Rödin, och sätta domarna i ännu större fokus då tveksamma utvisningar kommer straffa lagen hårdare.
Vansinne säger jag!
Helt galet med icing i boxplay, skulle ju förändra hela sporten. Tror inte det slår igenom i SHL innan NHL, så dumma kan de ju inte vara…
Tanken är väl att domarna skall dra ner på antalet video bedömningar som dom väljer att titta på och därmed minska antalet.
Icing i boxplay är ju hål i huvudet.
Varför kan de inte göra det i dag? Är de så rädda att göra fel? Att bli utpekade? Så de vill alltså skjuta över skulden för fel på coacherna?
“jaha, jo, det var ett felaktigt mål, självklart skall det vara ogiltigt, men inte har väl JAG som domare ett ansvar för det? Det är ju coachens fel som inte utmanade domslutet”
piss.
Domaren kan ju fortfarande göra wash-out på isen, om det uppenbarligen inte ska vara mål. Det man kommer se mindre av med coach’s challenge är förhoppningsvis bortdömda mål för att en klubbspets vidrör målvaktens benskydd osv.
Det är ju redan extremt mycket fokus på domarnas rätt och fel.
Kör man med coaches challenge så kommer dom kanske kunna köra sitt race bara och istället för att tränarna kör med sitt eviga gnäll så får dom väl utmana då om dom nu är så säkra på sin sak.
Jag säger inte att det här är det bästa som har hänt hockeyn sen nån kom på att man kanske borde skydda huvudet också men det är värt ett försök.
Att man inte kan slå en icing i boxplay är ju faktiskt ganska konstigt. Varför försvinner en besvärande regel för att man har en utvisad? Ännu konstigare blir det ju när ett lag spelar 6 mot 4 och laget med en utvisad kan kasta puckar mot ett öppet mål utan risk.
Men det är ju så alla är vana vid att det är, och det funkar. Med icingregel i boxplay får man nog korta tvåminutersutvisningarna till en minut för att det ska bli samma resultat. Nu är väl inte tanken att det ska bli det, men som ni skriver så blir det väldigt stor skillnad med den här ändringen.
Det känns som att icing i boxplay kommer göra många powerplay väldigt sönderryckta. Utan icing så kan laget i PP iallafall hämta puck och komma in samlat med fart (givet att PP inte suger…), men med icing så lär det bli mycket start med tekning istället.
Sedan vill jag inte veta hur ett BP i en andraperiod kommer se ut. Det känns som svårt att få till ett byte utan att det är en målvaktsblockering.
Luleå är verkligen nere i skiten och riskerar på riktigt att hamna i ett Play Out.
Nu är Engsund avstängd också och de verkar ev få spela på fem backar framåt.
Alla har räknat med att det vänder men verkar inte så. Värvningarna under säsong har inte varit lika lyckade som Nubbens samtidigt som Lassinantti sviktar.
Får vi bara någorlunda ordning på laget framåt nu när vi har ett bra spelschema så kan vi vara förbi innan transfer deadline och nästa landslagsuppehåll.
Skulle ju vara lite kul med ett Play Out emellan Malmö och Luleå, blir inte mycket bussåkande i den serien.
Nord mot Syd på riktigt!
Då kan våra spelare dra igång golfsäsongen och samtidigt kan utrensningen börja inom HV.
Fler lag som gör mindre bra värvningar i alla fall
Var dyker Quenneville upp härnäst tror ni? Brorsan satt ju länge i frysboxen hos IKO , men signade väl till 2025 häromdagen. Ska han dit?
Så, detta kanske är en kantboll vad gäller denna tråds syfte men:
HV71 har nu anammat SHL’s nya webdesign. Den suger lika mycket som Örebro’s klubbmärke.
Fy fan va dåligt och nu har skiten letat sig in på HV71.se.
Skandal.
Sen kanske det är vårt fel. Vii uppdaterade först och satte press…
SHL.se är verkligen under all kritik. Både utseendemässigt och funktionsmässigt. Jag har använt matchrapporteringen där en del nu när man behövt parallellbevakat Brynäs matcher, och det är ju mer regel än undantag att det inte fungerar som det ska.
Jag hoppas verkligen att den utvärderas efter denna säsong, och förbättras avsevärt.
Sylvegård i kvalet letandes efter Andrae
Ett av de bättre inläggen på detta forum under säsongen 22/23. Medalj!