Ja frågan ställs med tanke på som det är nu dalande intresse runt om i Sverige att gå på hockey.
Arenor i andra divisioner än i ES har bra arenor och möjlighet till mkt publik.
Men hur ska en framtida serie se ut?
Ska man utöka med fler lag? I så fall med hur många?
Ska man stänga ES?
Ska man ha en farmarliga? (Typ NHL/AHL)
Det är inte så intressant vad man tycker om arrangemang runt arenan för det tycker jag att klubbarna har fattat hyfsat bra.
Konceptet med restaurang, pubar och loger har växt och lär växa än mer.
Personligen så vill jag se fler lag i ES. Kanske 4 till.
Men då de klubbar som har godkända arenor. Knappast Troja/Ljungbys gamla islada.
Leksand, Malmö och Djurgården är väl de topp 3 jag tänker på.
Sen tycker jag att man kan försöka att titta på en farmarliga och att varje lag har en klubb som de samarbetar med.
Vad förlorar man på det?
Och då menar jag inte kanske att HV och Dalen ska höra ihop.
Kanske HV och Tranås då hellre.
Men vad tycker ni`Hur ska den se ut?
Fritt fram för ideer och synpunkter.
Intressant tråd.
Håller med dekmans inlägg, lite tveksam ang ekonomin: F.ö tycker jag att man borde införa ett farmarlagssystem på riktigt i ES. Dvs att ES-klubbarna har avtal med klubbar i lägre divisioner där de kan skicka ner/kalla upp spelare fritt under hela säsongen. Som det är nu ställer ju transferdatumen till det. Man kan t.ex inte låna ut någon under våren - och har man lånat ut nån innan transferdeadlinen i februari så måste man ta hem honom då, annars är han utlånad resten av säsongen (finns dock nåt undantag till dessa regler men generellt är det så).
Med ett riktigt organiserat farmarlagssystem så skulle det gynna alla och man slipper t.ex ha spelare på läktaren.
Som jag skrev innan(som cadaza vill läsa 2ggr ) så finns det lag i AS som har stora arenor
och omsätter vid en ev ES anslutning som dom nedre lagen i nuvarande ES.
Att stänga ES är HELT FEL för det är just det som är grejen med sport, på
gott och ont. Att få se vem som åker ur eller ev går upp är ju just det som sport handlar om.
Dom som vill ha “skyddad liga” är den innersta kärnan om vi nu diskuterar HV.
Detta vet jag då jag har pratat med flera av dom inom ämnet.
Hade en diskussion med Göran Bäckström(JP) nyligen ang ämnet och han
sa samma sak. Han sa att det är publiken och sponsorer som finansierar det hela och
skulle vi ha en omröstning(publiken) så blir det ett rungande NEJ till stängd Elitserie.
Det kittlar ju lite i nerverna när lag som är etablerade i ES riskerar att åka ut.
Samtidigt är det trist att lag lämnar och inte riktigt rättvist alltid.
Hur skulle vi reagera om HV skulle åka ut?
Den finska ligan är ju stängd sen flera år tillbaka.
Hur ser den ut?
Så vitt vi vet så är väl publiken hyfsat trogen. Åtminstone om man läser lagens sidor för att se publiksnittet.
Ekonomin vet jag inget om men det kan ju inte enbart vara nackdelar med att ha en stängd serie.
Men jag har aldrig velat ha en stängd serie.
Vet ej om det är lösningen men sett till publiksnittet i ES så är det ett skämt just nu.
Har intresset rent utav dalat så mkt?
14 lag tycker jag är prio 1, det finns underlag och jag tror inte produkten skulle bli sämre utav en utökning utan tror tvärtom att det skulle höja kvalitén på ES .
En stängd liga är lite väl extremt, visst underlättar det för klubbarna som vill satsa långsiktigt men man vill ju fortfarande att våra mindre klubbar i Sverige ska kunna skrälla lite och ta sig upp i Eliten dem med.
Den finska ligan är inte stängd längre. Laget som kommer sist får möta vinnaren i andraligan i en bäst av sju-serie.
Själv kan jag tänka mig 14 eller 16 lag i serien. Och att man då bara möts 4 ggr per säsong. Jag vill också precis som det är i fotbollen ha ett system där sämsta laget automatiskt ersätts med bästa från andraligan.
Hur man ska locka mer publik till arenorna har jag ingen aning om. Som hv-fan är det ju sällan ett problem då vi ligger på våra 95% ungefär som vanligt trots bland de dyraste biljetterna i serien.
En dum fråga kanske men undrar hur det hade sett ut om HV var som TIK?? Alltså spelade skit och förlorade mer än dom vann? Kommer publiken då med? Sen har väl KA en helvetes massa säsongsbiljetter så beläggningen är ju gjord på det trots att folket bevisligen inte är i arenan.
Tittar man på siffror som getts ut så går det mindre folk på hockey nu.
Intressekonflikt eller att det är för dyrt vet jag inte men det är trist att utvecklingen går dithän.
Finns inget häftigare än fullsatta hallar med ett gigantiskt publiktryck.
Men sett till publiksiffrorna. Har HV verkligen haft ngn match helt utsåld i år?
Absolut inte stänga, snarare tvärtom så skulle jag vilja ha en direktnedflyttningsplats.
Utöka elitserien eller inte bryr jag mig inte så värst mycket om.
Inte nu man ska vara som bäst, HV71 klädde också av Rögle där nere även om det bara blev 4-1,
Luleå hade lättast för AIK i grundserien, det vfick vi verkligen se i slutspelet, ZAIK har svagheter dem också. Har vi kunnat besegra LHC i final trots både poäng och målligavinnaren i deras lag samt ett moralstarkt Djurgården kan vi slå Skellefteå i en eventuell final
Sällan sett ett så dåligt motstånd i en ES match Rögle-Saik.
0-7 nu och 1 period kvar och det ser ju för jävligt ut men jag tror ändå inte
att Saik spelar final.
Tror mer på Luleå/Färjestad mot oss.
Till råga på allt så lyckas dom komma ut med rosa ismaskiner.
Ytterligare ett bevis på att de bara hade en tillfällig formtopp under veckorna i mars-april, man är inte förberedda på Elitserien, det beror på att de spelare som ska leda laget inte producerar samt att Iggulden & Aaltonen inte gör mål, hade Aaltonen spelat jämte Davidsson hos oss hade killen gjort 10-15 mål nu.
Kuriosa: Minns att HV hade lekstuga mot FBK 09/10, vi hade efter tre möten en målskillnad på 20-1, vi lekte inte hem SM-guldet på våren trots mycket spetskompetens, vi fick kämpa oss till guldet. ZAIK är ett bra lag men man ska inte dra några slutsatser över hur en match slutar, men den slutsatsen borde HV spelat final förra året efter vändningen mot AIK från 2-7 till 8-7 efter straffar.
HV leder men skillnaden mellan HV och SAIK är att SAIK kan smälla in en hel del mål fler i en och samma match.
Deras attityd att rocka loss och kunna smälla in puckar och avgöra tidigt är imponerande.
3-2 och 4-1 har vi mot Rögle. Inte i närheten utav att göra 6, 7 eller 8 mål alls.
60 skott på mål wao. Borde blivit 13 mål när man ser sekvenser från matchen.
FBK är inte alls över isen just nu.
Luleå ser lite tröga ut.
De skryter så mkt över sina målskyttar men ändå så har de förtvivlat svårt.
HV ser allmänt sega ut också emellanåt.
Nu har JDs femma kommit igång. Tyvärr så brister Krogs femma oavsett vem som är där nu. Fasth saknas. Nilssonfemman levererar bra och fjärdefemman håller ställningarna.
Men några snipers finns inte i HV i år. Trist men ändå sant.
Mer laganda och slit. Det kanske inte håller i längden men jag hoppas ju.
I ett slutspel måste man ha mer än bara snipers i laget, ZAIK tappade den enda käftaren och fysiske spelaren de hade i laget förra året, de kan hävda att han sög energi ur truppen men Goren var en av anledningarna till att de spelade final förra året med då han låg tätt på motståndarna och fick dem ur balans samt att han producerade framåt, det enda de har nu som kan spela "småfult är Sevc och Lindström.
Du säger att lagspel kanske inte går hem i längden? Det är väl precis de det gör, Jag tycker det är skönt att HV71 inte är beroende av en speciell spelare utan alla bidrar. Nu har vi när Fasth kommer tillbaka tre producerande kedjor samt en bra fjärdekedja som gnuggar på.