Tråden om: SHL

Man kan inte vinna ngt på att bara ha ett lojalt lagspel det begriper ju vem som helst. Hv har förtvivlat svårt att göra enkla mål. Det är små vinster mest. Sniper har vi ingen och det behövs lite målskyttar som lýckas i täta matcher. Vitsen med hockey är ju trots allt att minst vinna med 1-0 eller hur?
Sen kan vi ju blicka på Luleå. De har målskyttar men lyckas inte just nu att göra mål.
Producerande femmor. Ja tyvärr så är det väl en femma max åt ggn som funkar.
Vår Krog femma är väl den sämre just nu.
Davidssons den som producerar mest och det kan vi nog tacka Jämtin för. Han har fått igång den trojkan.
Se på SAik nu när Bellamare kom tillbaka. Ännu bättre och blir svårstoppade.
Har tippat Hv och SAIK i final med FBK som outsider. Fegt och ganska tippat men ändå.

Laganda och ha flertalet målskyttar som alla gör 10 mål eller fler är kanske inte det optimala.
Tror nog att klubbarna gärna ser lite mer krut på 1-3 st spelare som går på mot 15-20 mål minst i laget.

ZAIK ser oroväckande bra nu, skador verkar inte heller sätta så mycket kuggar i hjulen för dem eftersom deras juniorsida är riktigt bra. Kan faktiskt inte se så någon speciell svaghet i ZAIK, kanske saknar dem de här jobbiga spelartyperna som Ledda/Jämtin men annars har de bra forwards och bra målvakter.

Får hoppas på att de som orsakar brandlarmet kan komma att bli aktuella för spel i SAIK.
aftonbladet.se/sportbladet/h … 5808665.ab

Kan inte annat än vara lite skadeglad över Frölunda, sättet de tigger pengar för målen de gör mot Rögle och Modo, så slutar det med att de gör 2 mål mot Rögle och blir nollade mot Modo. :slight_smile:

:laughing:

De är ju inte seriösa någonstans. Och så gnäller de hos kommunen här i Göteborg att de vill ha en nya arena omgående. Jag gissar att när den är klar så finns det inget hockeylag i elitserien.

På deras forum har tredje världskriget brutit ut.

Även inbördeskrig - gp.se/sport/ishockey/1.11363 … ntry-club-

Efter att ha sett alla eftersnack mellan HV-Timrå måste jag säga att Montén verkar vara en sympatisk kille. Skönt att få leda ett lag själv efter att vara andra man i så många år.

Varför visar hockeyligan bara max 2 till 3 min highlights från matcherna för, visserligen händer det kanske inte så mycket mer än målen men hade gärna sett hur hela sekvensen till hur målen elr målchanserna uppstår och tacklingar och räddningar och allt annat som är sevärt.
Kollar man på NHL´s highlights är dem nästan 10 min långa, men man får en bättre bild på hur matchen var.
:angry:

Om jag ska vara ärlig måste jag säga att jag är väldigt oroad över ZAIK:s framfart! De har en tendens att trumma på oavsett resultat, känns som att det finns extremt mycket motivation hos dem. Bredden bland deras anfallspelare är också oroväckande för vår del. De har en bra mix mellan rutin och hungriga ungdomar. Samt att de har en ordentlig kontinuitet. De har fått behålla Joakim Eriksson, Bud Holloway, Erik Forsell, Joakim Lindström samt Oscar Möller. Samtidigt har de spetsat till det med Ryan Vesce och Tomas Skogs. Skogs är för närvarande en av dem med bäst +/- i elitserien samt att han ligger högt i poängligan. Deras unga spelare som Oskar Lindberg och Viktor Arvidsson är riktigt bra.

Om man ska hitta någon svaghet hos dem måste det ändå vara deras storlek. De saknar stora och starka spelare, och det kan mycket väll bli deras fall i slutspelet. Fast å andra sidan stoppade det knappast ett kortvuxet, fjädervikts Brynäs från att ta guld senaste säsongen.

Håller med om SAIK, de ser lite för bra ut tyvärr och jag har tippat de eller HV som vinnare och just nu ser det ut som SAIK är bättre. De imponerar mer, gör fler mål och har högre fart. Hoppas vi kan dra ner deras fart om vi möter dem i slutspelet annars kommer inte det gå.

Dock har de ganska orutinerade backar och vi har en bättre målvakt vilket kan vara tungan på vågen.

Frågan är hur länge HV och SAIK kan hålla i sin höga poängskörd och sitt spel. Med dagens snitt landar HV på 124 poäng och SAIK på 114. Det gamla poängrekordet är 118p av FBK 01/02 (50 omgångar). De senaste 4 säsongerna har bara Luleå nått 100p.
Att hålla nuvarande form genom en hel säsong vore sensationellt. Återstår att se om unga SAIK har kroppar nog för att hålla sitt spel en hel säsong+slutspel.

För övrigt hade wild west support en läsvärd intervju med Frölundas Mats Grauers.
wildwestsupport.se/sv/pressr … 012-del-1/
(den är lååång, hämta något att äta.)

expressen.se/sport/kronikore … -slutspel/

håller med honom

Mattias Modig (eliteprospects.com/player.php?player=2356) har det tungt i Växjö just nu. Han stod i Växjös J20 lag emot HVs J20 och släppte 6 puckar förbi sig. Räddningsprocent på drygt 90 %.

Statistik från matchen: stats.swehockey.se/Game/Events/122548

Att få 66 skott mot sig och ändå “bara” släppa in 6 puckar är ändå ok. Men 66 - 14 i skott… :smiley:

expressen.se/sport/hockey/el … forlusten/

stackarn, det måste svida att inse att även SAIK kan förlora matcher :laughing:

Detta hittade jag på Frölundas forum… Sen drömmer de tydligen om Tedenby också… :laughing: :laughing: :laughing:

Aaa… Plastlunda. Deras supportrar… lever i en egen liten värld.

Rösta- Vilken hockeypublik är den bästa.
Borde heta- Vilket lag håller du på resp hatar.
(tar lite tid så öppna en öl)
expressen.se/sport/hockey/el … den-basta/

Men med tanke på vilken nivå han höll senast han var i Elitserien kan man oundvikligen påstå annat än att Mattias Modig är i en riktigt djup svacka. Han har fått chansen i Elitserien i år och sumpat den, spelat i allsvenskan och totalsumpat den och nu spelar han som 25-åring med Växjös J20 superelit lag.

Jo la märke till skottstatistiken innan med, Växjös J20 kör uppenbarligen samma säkra bakåt taktik som deras A-lag gör mot oss :wink:

Det var som fan, Luleå gör 5 mål mot Brynäs! :open_mouth: