8 blev det och det borde blivit fler. Dom lyckas ju göra ngt som HV inte verkar mäkta med i år och det är att krossa och pulvrisera motståndet och då är ju inte Brynäs speciellt dåliga. 8-1 var ren utspelning.
Jag tycker man ser tydliga skillnader mellan HV71 och SAIK i dagens match. Nedan kommer en analys av matchen och de tendenser man såg i spelet.
[size=150]Fysiska spelet
[/size]
Dock är det verkligen tydligt att när HV spelar fysiskt mot SAIK så har de inget motvapen. Tycker Saik är ganska intensiva dock är de förvånansvärt? Svaga i det fysiska spelet. De är framförallt inte speciellt bra på att undvika tacklingar, utan åker alltid rakt fram. Något som Fernholm, Kristiansen och Jämtin utnyttjade väldigt bra. Detta faktum talar väldigt mycket för HV i ett framtida slutspel.
[size=150]Tendenser i spelet
[/size]
Vi spelade väldigt disciplinerat, var 5 man upp och 5 man ner igen. Tendensen i matchen var dock tydlig - långa anfall: Fördel HV. Hawaii-hockey: Fördel SAIK.
[size=150]Spelarna på isen
[/size]
Wesslau har en stabilare nivå än vad SAIKs målvakter har, han är även bättre på att verkligen ta de avgörande puckarna. SAIK har bättre bredd bland spelskickliga Forwards än vad vi har , vi har bättre bredd bland våra backar.
[size=150]PP & Boxplay
[/size]SAIK har bättre rörlighet och tar mer skott i sitt powerplay och driver betydligt bättre på mål. Vi har ett bättre boxplay, där vi avväger bättre när vi ska kliva fram och vice versa. Tycker SAIK nästan är alldeles för aggressiva i sin box, vilket man såg tydligt i vårt PP halvvägs in i tredje perioden. De gick bort sig när vi ökade tempot och slog långa pass, då lämnade de slottet väldigt rent. P. Carlsson hade ett väldigt bra läge likaså W.Karlsson och det kunde mycket väll ha ringt där!
Bra analys kny, det fysiska spelet kommer att vara framträdande i slutspel särskilt om SAIK ställs mot HV eller FBK redan i kvarten så om jag vore i deras tröjor skulle jag nog börja fundera på ett åtgärdspaket mot fysisk hockey
När får Rögles tränare sparken?
Det ser inte bra ut och slutspel är ju in their dreams.
Kunde Växjö dumpa sin tränare så pass tidigt ändå och sen fått ett lyft så kanske Rögle sneglar lite på vad som ska göras nu.
Bättre att de behåller en bra grupp och siktar på en ev kommande kvalserie. Sparka tränare hit och dit är sällan lösningen på problemet.
Det enda roliga är att deras gamle tränare, parkinsonsjuka och initiativtagaren till shaking generation, Björn Hellkvist verkar må bättre och vill tillbaka till hockeyn!
Ja varför sparkade Växjö sin tränare? Varför sparkas tränare alls? Kan det vara för att bryta en trend och att få en ny röst i båset som bestämmer. Det måste ju kännas tämligen ruttet att efter halva säsongen så är slutpelet snart för långt bort för att greppa. Och med dagens hockeykultur så sparkas ju tränare efter en tids motgångar.
Jo det är klart att det är bra att få in en ny röst. Men som klart sist i Elitserien och 16 poäng upp till slutspelsstrecket just i detta nu.
Och snart är det landslagsuppehåll igen. Viktigare att man har en bra dialog och gnuggar på grunderna för att bygga upp något bra! Enligt mig i alla fall. Fungerar det ändå inte så ska man givetvis överväga att låta tränaren gå eller sparkas.
Många fall spelsystemet är felet och inte tränaren. Kolla Luleå, även om det bär emot att säga det, men det gjorde lite spelsystemändringar och vips, massa mål framåt, även om jag tror verkligheten kommer ikapp dem, lite spelare till landslaget, skador på det sen vips, kris i laget och samma gamla tråkluleå.
Nej, gillar Tagnés och tycker han kan få chansen, lite empati killar, hur lätt kan han ha det just nu?
Appråpå luleå… Det tre senaste matchernas mål står för 24% av hela säsongens målproduktion. Tre matcher av 28. Det är värt att ha i minnet nu när en del Lule-supportrar börjar mopsa upp sig och påstå att vi haft fel med tråk-lulestämpeln. Nej. Det. Har. Vi. Inte.
Tre bra/“underhållande” matcher av 28 är inget som får mig att ändra uppfattning. Man får inte glömma att på de nio matcherna innan deras “målkalas” gjorde de FÄRRE mål än vad de gjort på de tre senaste. Så nu har ni lite argument att slå luuuuuule-fans med när de försöker leka kaxiga.
Timrå gör 3-3 borta mot Luleå med 3 sekunder kvar. Starkt jobbat!
*edit: Dessutom avgör Timrå på straffar och Skellefteå förlorar hemma mot AIK. Nu har vi allt i våra egna händer inför bortamatchen mot Växjö. Nu drar vi ifrån!
Ska vi jämföra lite med HV då. 11 matcher så har HV gjort 0 - 2 mål.
19 matcher har HV gjort 0 - 3 mål.
12 matcher har det skiljt endast 1 mål mellan HV och motståndarlaget. 10 - 2 i vinster för HV.
Vad säger det mer än att det är tajta matcher i år? Men att HV tar de tajtaste matcherna och går segrande ur dom?
Och att man har förtvivlat att göra mål. Men att det oftast blir vinst.
Luleå har haft en stor topp och det har säkert blivit ketchup effekten efter ngt som de väntat på hela säsongen men nu tror jag det är över det såg vi ju senast när de fick stora pumpen emot sig.
Att Luleå förlorade mot TIK drar jag inga som helst slutsatser av, betyder inte på nåt sätt att deras formtopp skulle vara över. Timrå är ett bogey team för Luleå på samma sätt som Växjö är det för HV… dvs ett väldigt mkt sämre lag som man har svårt mot.