Jag fungerar som så att när HV åkt ut så slutar jag kolla slutspelet. Därför har det inte blivit mycket av den varan på sistone…
Det är lätt att säga vilka lag man INTE vill ska ta guld, men om vi utgår från att HV sin vana trogen åker ut tidigt och du fortsätter följa slutspelet, vilket lag brukar du hoppas på då?
Jag vill absolut inte se Växjö, Färjestad eller Frölunda vinna. Inte heller något norrlandslag, det är för långt upp i landet. Linköping kommer aldrig vinna ändå och Oskarshamn åker snart ur SHL igen. Örebro är för tråkiga och Leksand kassa när det hettar till.
Kanske vore kul om Rögle och Anton Bengtsson kunde vinna? Abbotts har ju gjort det bra för Rögle och ett SM-guld skulle kanske få dem att lämna för större uppgifter.
Definitivt Rögle som favorit om HV åker ur.
Ett klassiskt lag som aldrig vunnit men som har en kärna spelare nu som kan göra det nu. Skulle i så fall bli första laget från Skåne som vunnit sedan Malmö 92 har jag för mig.
Publiken i Ängelholm förtjänar det också. Stödet de får är riktigt bra. Tvåa bara till HV
Sen att man har rötter i nordvästra skåne kanske spelar in något …
Daniel Grillfors sa det bäst inför SM-finalen 2011 mellan Färjestad och Skellefteå på frågan om vilket lag han ville se vinna:
“Färjestad, de har redan vunnit så mycket, så de kan få vinna igen. Kommer det fram ett nytt lag blir det så kaxigt i den stan.”
Byt ut FBK mot Frölunda eller annat lag som vunnit mycket. Det är mitt förhållningssätt. Vill aldrig se underdogs vinna
Exakt så resonerar jag också. Låt Färjestad vinna då. Gör varken bu, eller bä för hockeykartan.
Hade vägarna förbi här så man var ju tvungen att kolla till stämningen. Det var extremt igenbommat och låst.
Måste bara säga att det är grymt imponerande att en så liten ”by” som Leksand har det publikstödet de ändå har. Det kändes som man var typ i Vetlanda eller liknande när man åker genom centrum
Då fungerar jag precis tvärt om. Unnar verkligen inte lag som vunnit mycket att vinna igen. Ännu ett guld till äckliga FBK får det att vända sig i magen på mig.
Hela Leksand går väl in i arenan där. Undrar om det kan hålla över tid? Mycket av stödet är väl fortfarande från deras forna storhetstid.
Hoppas på är kanske att ta i men…
Jag var med på den tiden när HV71 (precis som nu) inte var i närhet av finaler och finalerna 9 gånger av 10 var mellan Djurgården och Färjestad. Media gullade med det allt mer defensivt tråkiga Stockholms-laget (minns 1-3-1) så Färjestad (med lirare som Loob, Rundqvist, BÅG, Holmberg, mm) blev representant för resten av landet. Trots bataljerna som HV71 hade med Färjestad på 00-talet och att Peter Nordström kanske är den spelare jag ogillat mest så är det fortfarande acceptabel Färjestad vinner över ett annat lag i finalen. Dessutom står Färjestad fortfarande för en väldigt offensivt och konstruktivt sätt att spela ishockey.
De lag som har färre titlar i SHL än HV71 får Färjestad gärna slå, t.ex. Lakers, SAIK, Frölunda. (Lakers är för övrigt det nya Djurgråden som tråkar till sig guld.) Skulle även kunna unna Rögle eller Leksand ett guld om de inte ställs mot Färjestad.
Färjestad och Frölunda påminner mer om HV än vad lag som Rögle, Leksand och Luleå gör. I grunden är vi liksom Färjestad, Frölunda (kanske även Växjö ingår i den här skaran just nu) starka välskötta föreningar. Ergo. Vinner de så visar de att HV också kan göra det. Vinner lag som Rögle och Luleå f*ckar det upp systemet. HV är en del av systemet. Alltså föredrar jag att lag som liknar HV vinner. Alltså föredrog jag tiden med de fyra stora då det var självklart att spelare gick till bland annat HV för att vinna guld och utvecklas.
Visst, hockeykartan ritas om och så kommer det alltid att vara. Men i det här fallet är det till HV:s nackdel. Så nej, vill aldrig se Rögle eller någon annan fjantförening som fått lite medstuds under några år vinna SM-guld.
problemet är att vi utvecklats bakåt till att bli mer av en fjantförening…
Skulle säga att vi i grunden har ingredienserna för att vara en toppförening. Kollar man på det yttre lagret, du vet nog vad jag syftar på, så ja, där har vi blivit en fjantförening som inte direkt signalerar styrka och toppresultat. Men som sagt. Sett till kärnan i vår verksamhet påminner vi mer om Färjestad och Frölunda.
Detta tycker jag är en mycket viktig och intressant diskussion och precis som Lejacques skriver så är vi i ytterkant en förening som tyvärr har en del att bevisa framöver. Detta med tanke på de senaste årens undermåliga sportsliga resultat.
Fortsatt är vi dock en verksamhet som har mycket som många av våra SHL-konkurrenter bara kan drömma om. Vi har faciliteter, ekonomi, damverksamhet, ungdomsakademi, historia, framgångar och framförallt fans och sponsorer som håller hög nationell nivå.
Framgång föder framgång och det är det som fortfarande gör att vårt varumärke har så högt anseende trots de senaste årens sportsliga resultat.
Ju fler lag som når framgång desto fler får möjlighet att utmana vårt anseende.
Stämmer att vi har en verksamhet som är guld, mycket tack vare de sportsliga framgångarna som skördades under vår storhetstid.
Det är ju inte givet att sponsorer, fans och talanger väljer HV om inte guldet är inom räckhåll. Se på oss här på forumet vi nöjer oss aldrig med ett “mediokert” lag som går helt ok. Vi kräver topp-prestationer och 5-plus-värvningar för att vara nöjda!
Men ge det 3, 5 eller 10år av den moderna “hv-hockey” vi sett senaste åren och läktarna kommer vara tomma.
Tänker ibland på varför det blir sådant tryck i just Kinnarp/Garden, jo just för att vi tror det ska vända till att bli slutspel → Guld hela tiden. Vi gör detta undermedvetet eftersom vi är ju HV?! Klart vi ska vinna!
Min farhåga är att vi blir ett Växjö Öster om vi presterar undermåligt 23/24… Denna säsongen har vi INGET att skylla på längre.
Vi har:
- Ekonomin
- Tiden att värva
- Ingen anpasnsing till ligan (Ej nykomlingar)
- Valt nya tränare (spelidé)
- Haft en extra lång försäsong.
Det är nu SHL 23/24, det gäller att inte stirra sig blind på pappret utan åka ut till hv-låten, fullsatt Garden och visa vart vår klubb hör hemma.
Att Jocke Lindström nu lägger av är ju av samma dignitet som när kapten lade av.
Sådana lirare växer inte på träd. Jag undrar om SAIK nu kommer hamna i samma klister som vi gjorde, när den gyllene generationen lade av. Lindström och Möller har ändå varit garanten för det som gjort SAIK framgångsrika.
Men, en liten sak som störde mig: Lindström pitchar sin egna bok i sitt avsked… det var billigt.
Jag har väntat på dagen när Joel samt Jocke Lindström och Möller lägger av. Är nyfiken på att se hur det går för Frölunda och SAIK efter det. Möller har inte lagt av än, men är sjukskriven på obestämd tid. Alla har ju varit någon form av poänggaranti, speciell Lindström och Möller. Joel har varit den självklara ledaren. Tunga tapp som ska ersättas. Hur ska det gå…
Otroligt tungt för Skellefteå. Joakim Lindström var en jäkla lirare, en lirare av den gamla skolan. Känns som typ André Petersson är en av de sista nu. Sen hade jag själv lite svårt för Lindström då han alltid vispade runt med klubban i ögonhöjd på motspelare. Lika mycket briljant, lika mycket fara på isen. Så kommer jag minnas honom.
Som ni nämner ovan. Ska bli intressant att se hur Skellefteå klarar av detta. Spelare som Jimmie Ericsson och Erik Forsell betydde nog mer utanför isen än på isen i slutet av sina karriärer. Lite som jag ser på Lundqvist (därför jag aldrig kommer köpa hypen eller se storheten i spelare som Lunkan och exempelvis Jimmie Ericsson. De är en nivå under “RIKTIGA” storstjärnor som Davidsson och Jönsson). Spelmässigt går det att ersätta en sådan som Lundqvist. Men Lindström är av en annan sort, han var liksom Davidsson oumbärlig för laget sett till spelet på isen.
Hela Skellefteå kommun kommer väl köpa boken så jag tror inte att de har något emot det