Tråden om: SHL

Ah, ytterligare en som ser nyktert på HVs kapacitet.

Vilket lag tror ni tar guld? Ni får bara säga ett lag nu! Lägg ”hat” åt andra lag åtsidan nu mm :wink:

Själv tror jag FBK.

Instämmer. FBK är favoriter i mina ögon. De har kärnan, spetsen och de intressanta nyförvärven.

Sen har de ju inte, till skillnad från HV, kastat bort vinnarmentaliteten som sitter i väggarna. Och det är ju ytterligare ett plus för dem.

Experter surrar om lag som Rögle. Men det är extremt svårt att vinna SM-guld. Sedan 10-talet är det bara sex lag som vunnit guld. HV, Färjestad, Brynäs, Zkellefteå, Växjö och Frölunda.

Brynäs och HV går ju bort så om inte FBK så ligger väl Zkellefteå, Växjö eller Frölunda närmast till hands.

3 gillningar

Haha. Ändras Zkellefteå per automatik till Zkellefteå när man publicerar ett inlägg? Eller är det mods som går in och ändrar i efterhand? :sweat_smile:

Edit. Och det svarade på min fråga :rofl:

3 gillningar

Sheleftyou funkar va

2 gillningar

Eller Schälläftää

Rätt intressant se lagens kostnader till vad de presterar/presterat.

1 gillning

Denna faktaruta var också intressant

Totala lönekostnaderna*

Rögle, 110,91 miljoner
Frölunda, 106,49 miljoner
Brynäs 105,80 miljoner
Färjestad, 105,62 miljoner
Luleå, 99,36 miljoner
HV71, 99,32 miljoner
Luleå, 99,30 miljoner
Linköping, 94,04 miljoner
Växjö, 86,69 miljoner
Örebro, 88,83 miljoner
Malmö, 81,99 miljoner
Skellefteå, 79,19 miljoner
Timrå, 74,38 miljoner
Oskarshamn, 61,46 miljoner

* I de här typerna av tabeller är det viktigt poängtera att lönekostnaderna innefattar inte bara spelarlönerna, även om de utgör en betydande del.
SHL-klubbarna redovisar inte spelarlönerna separat, utan i kostnadsposten ingår lönen till alla anställda i organisationen.

Jag var övertygad om att HV skulle toppa den listan, eftersom mantrat här på forumet är att HV har seriens dyraste trupp :slight_smile:

Gissningsvis har inte klubbarna över oss så värst många fler (heltids-)anställda?

EDIT: Leksand borde vara ett av de två Luleå i listan

1 gillning

Väldigt intressant. Bara jag som är lite i chock av att se Rögle i toppen på listan? Jag hade placerat dom HELT fel. Och med tanke på att Brynäs är med så antar jag det är från förra året?

Edit: Såg nu att det stod i artikeln att det var från förra året. Dock ändå spännande att de två som kvalade neråt är topp 6… men det inkluerar väl panikvärvningar på slutet av säsongen.

Har Timrås som en dark horse. De har i princip oförändrat lag sedan ifjol (då det redan var bra), en bra målis och ett gäng kultspelare som brinner för föreningen.

1 gillning

Man kan nog tänka att de lagen som har egen arena har mer ikke hockey relaterade löner. Sen är det några lag som saknar damlag. Luleå och Brynäs lägger väll mest pengar där för tillfället. Spännande och se om Brynäs fortsätter att dominera damhockeyn efter herrarnas degradering. Hv tog två steg tillbaka.

Hockeynews, som jag värderar högt, har kommit med sina tips:

Ek och Tägtström tippar HV 10:a, medan Sjöberg sätter oss som 11:a.

Från Hockeynews sida finns det en klar topp 3-trio: Färjestad, Frölunda och Rögle. Dessutom en klar botten 5: HV, Leksand, Linköping, Malmö och Modo.

3 gillningar

Man kan nog vara överens att de flesta experter samt de flesta av oss härinne är ganska eniga, HV är ett bottenlag även denna säsong. Hoppas detta kan få spelarna att knyta näven och motbevisa oss negativa tyckare att vi har fel. Mattias Ek belyser vikten att ta poäng och vara med från början, det tror jag är nyckeln.

2 gillningar

Min gissning ala ”hoppasversion”.
Han blev nog bara pinknödig när han vet att han har ett dygn kvar tills Big-Säpp och Tikka flåsar honom i nacken. Klokt beslut, fullt förståeligt :slight_smile:

10 gillningar

Bra, då hoppas jag han hoppar tillbaka in i femtefammans podd, där är han kanon😁

1 gillning

På frågan vem som är SHL:s största gris →

1 gillning

1 gillning

image
Visste att hockey var den bästa sporten men trodde inte att den var populärare än fotboll att gå och titta på.

Bra jobbat av SHL får man ändå säga. Det är en stark produkt.

2 gillningar

Sen måste man ju ha i åtanke hur många fler matcher det är i hockeyn.