Tråden om Skador/Avstängningar

Japp, extremt trist. Försvunnit vissa matcher men ändå känts mycket hetare i år sett över säsongen hittills. Riktigt tradigt.

Som jag tippade och hade hoppats på ett betydligt hårdare straff.
jnytt.se/langt-straff-efter-tedenbyknock

6 matcher som jag sa…resten är ju böter,de räknas inte :slight_smile:

Hur länge mellan avstängningar måste det gå för att man inte ska räknas som återfallsförbrytare?

Disciplinnämnden gör följande bedömning:
Filmsekvensen ger stöd åt uppgifterna i anmälan. Ole Kristian Tollefsen har utdelat en tackling mot huvudet på en motspelare. Tacklingen utdelas från blindside på en motspelare som redan är upptagen i kamp om pucken med en annan Färjestadspelare. Motspelaren har därför svårt att kunna skydda sig mot tacklingen. Tacklingen är vårdslös och respektlös och bör leda till en kännbar avstängning.
Tacklingen omfattas av den praxisskärpning som nämnden infört från och med den här säsongen. Tollefsen stängdes av i januari 2015 för tackling mot huvudet (ärende nr 96-14/15) och det rör sig alltså nu om återfall i samma typ av förseelse. Nämnden beaktar detta i försvårande riktning. Avstängningens bestäms till en tid som motsvarar 8 matcher. 2 matcher omvandlas till böter i enlighet med det kombinationsstraffsystem som tillämpas bl.a. i SHL.
Vid bedömningen av hur många matcher avstängningen motsvarar tar nämnden hänsyn till att avstängningen påverkar Tollefsens möjlighet till spel med det Norska landslaget den 18 december.

Tillämplig regel: 14 kap 2 § 8 p RF:s stadgar och regel 124.

Hoppas skadan inte var allvarlig, så han verkligen är avstängd. :imp:

Hade det vatt en HV spelare som tacklade en fbk spelare så hade jag antagligen klagat och tyckt att det var fbk spelarens fel som böjer sig ned. Men nu var det inte så, så helt rätt alltså :smiley:

Detta från killen som smällde på Ted så han fick bryta. Är han svagbegåvad eller okunnig om händelsen?

Det roligaste är att Noah Welch kommenterade med att det är bland det fulaste han sett. Men det är klart han ser ju inte sina egna tacklingar. Hur många fulproppar har inte denne herre delat ut i sina dagar.

Som sagt om det blir mindre än 10 matchers avstängning är det ett fiasko

Såg också det. Hade det varit en bra reporter så hade han kontrat med att fråga om incidenten med Ted.

Annars så räknar jag med minst 8 matchers avstängning då Campoli är återfallsförbrytare. Väldigt klantigt av Campoli men att det skulle vara top 3 värsta tacklingarna någonsin (enligt Kuben) är ju extremt överdrivet.

+1

Försvarar inte men folk lever ju i nuet och glömmer bort andra fula smällar som jag ändå anser värre (visst kalla mig färgad HV Supporter). Ta Bibic på Ekarv, Sallinens igår, Skröders på Lindholm… Finns fler… Eller varför inte den från allsvenskan, Jacobsson…

Som sagt detta blir lite överdrivet… Men det är som vanligt, HV och deras spelare får oftast mest skit, iaf av egna erfarenheter från att man kikat på tv och från andra lags supportrar man snackar med…

Att Campoli ska stängas av är absolut inget snack om. Totalt blindside och sen in, så jag tror på typ 13 matcher varav 3 blir böter…

Håller med ovan skrivet. Campolis tackling är inte bra och bör bli en avstängning i klass med andra fulheter av denna kaliber med återfall i åtanke så 8-10 borde det kanske hamna på. Men känns som man vill byta fot nu och ändra i reglerna och straffa hårdare från och med nu och det tycker jag är fel. Det skulle man gjort från början av säsongen i så fall. Vill man bli hårdare på det här med fulheter så kan man stänga av 25 matcher men då ska alla vara överens om vad som gäller från början inte ändra mitt i en serie. Nåt behöver göras för att stävja dessa olyckliga skador och farligheter men tänk till inför nästa säsong så att alla straffas lika. Just nu känns det som Campoli hängs ut som den värsta genom tiden i SHL mer eller mindre och det är han knappast. Pilut och Brithen kunde det gått nästan lika illa för men det sopar man under mattan för att den inte är lika extrem. Ska man bara ta dom extrema nu då helt plötsligt? Tackling mot huvudet var ju nyss automatisk avstängning. Men det skiter man i nu som vanligt för att det alltid är nåt annat som tar allt fokus när det handlar om HV71. Tråkigt att allt som leder till skada alltid ska dömas värst. Samma var det med Jeres tackling på Vrana. blev ett jävla liv.

Hade Pilut legat kvar och klivit av så hade det varit riktigt fult och rubriker även där, är glad att han klarade sig ifrån det. Men det ska inte behöva bli skador för att man ska straffa fula tilltag. Campolis tackling är värre men den på Pilut är inte snygg heller. En kortare avstängning hade känns rättvist i alla fall.

Var det inte en ful crosschecking i ansiktet på en HV-spelare här om matchen också?
Likt den Berglund blev avstängd för. Konstigt att man bara tar vissa saker och skiter i resten. Tråkigt att man inte kan få med allt. Man missar ju i stort sett aldrig dom förseelser HV står för. Men det motståndare till HV gör smiter bara förbi utan straff.
Tycker bedömningen fallerat helt. antingen tar man ALLT eller så tar man inget.

Modo backen blev anmäld för den incidenten

Jaha den blev anmäld. bra.

Joel Kwiatkowski cross-checking på Thörnberg anmäld till disciplinnämnden
shl.se/artikel/76219/

Emil Pettersson anmäld till referensgruppen för huvudtackling på Lawrence Pilut.
Bobby Butlers tackling på Ted Brithén anmäld till referensgruppen.
allehanda.se/ishockey/shl/tv … n#Ishockey

Först kommentatorn på sugmore som tog i så han sprack när Campoli fultacklade Öberg, sedan hela studion i sugmore som helt plötsligt sett det värsta de sett i sitt liv, efter detta följde resten av media-drevet i samma spår och rapporterade att det sagts att det var det fulaste som skådats. Nu följer Aftonsopan upp med ett snyftreportage om Öbergs familj. Vad är det som händer? Är nästa steg att statsministern uttalar sig?

Jag kan inte fatta proportionerna på detta… detta är ju långt ifrån det fulaste man sett på en ishockeyplan… man har ju massor med mycket värre klipp i minnet. Men helt plötsligt är detta värre än något annat skådat? Är detta så jävla uppslaget bara för att det råkade bli så att spelaren, till skillnad från Pilut och Ted, blev liggande efteråt? Skall det verkligen tas med i beräkningen vad utfallet blev? De andra fallen kan väl sägas vara turliga där ingen blev liggande på isen, men helvete… det kunde gått lika illa. Var fan finns logik och sans?

Jag blir vansinnig.

Dock vill jag påpeka att jag på inget sätt tycker att Campolis tilltag var något annat än en riktig fulsmäll från blindeside, något han skall ha skit för. Men det måste finnas någon slags jävla proportion…

för i helvete AJ:

först säger du detta:

Sen i nästa mening får du ur dig detta:

Jag blir mörkrädd för hur jävla dum i huvudet du är AJ.

Jag varnar härmed mig själv för brott mot forumets regel 3:2 och ger mig en veckas bann! Det är det värt! Fy fan.

Håller med dig fulltständigt. Försvarar inte heller tacklingen. Men dom överdriver väldigt kraftigt när dom säger att det är den fulaste någonsin och börjar blanda in hans son. Men ingen skräll att det är Ros som vill kasta lite nu när han har chansen.