Tråden om Stephan "Lillis" Lundh

Välkommen Lillis :smiley:

hv71.se/artikel/79928/

Mahkänslan är bra och det är inte ofta man får en sådan erfaren huvudtränare att aceptera en ass roll. För jag ser Lillis som erfaren SHL huvudtränare med SM-guld och årets coach mm. Visst han har fått sparken och det har även Mårts fått :stuck_out_tongue:

Skönt med erfarenhet till ledarstaben som kan stötta Lindbom för det har han saknat då Brithen tyvärr vart för oerfaren.

Nu väntar jag bara på en het 3 coach som kan agera pepp gubbe ala Popopvic

Inte Popovic! Har spelarna läst forumet kommer det inte funka! :smiley:

Skämt åsido, Lillis känns kanonbra, ska bli ytterst spännande att se vem den tredje länken blir.

Att han fått "sparken" är en sanning med modifikation! Lillis har som vana att alltid säga upp sitt kontrakt i slutet av säsongen det går ut (när den är färdigspelad). Allt för att få ett bättre förhandlingsläge samt markera för andra klubbar att han är tillgänglig. Detta gör att hans namn syns i media - ganska smart faktiskt!

Om man tittar på Hockeyallsvenskan var [b]IK Pantern det lag som släppte in näst minst mål /b efter Tingsryd (111). Detta lyckades man med trots ett ganska bristfälligt spelarmaterial. Jag tror och hoppas att Lillis får ta stort ansvar för vårt defensiva spel som i år varit minst sagt bristfälligt - då vi kom på delad 9:e plats i SHL tillsammans med Örebro. Hv71 släppte in 146 kassar, vilket kan jämföras med topplagen i SHL (för det är ju där vi siktar).

De 6 bäst placerade lagen i SHL samt deras insläppta mål inom parentes:

  1. ZAIK (103)
  2. Frölunda (112)
  3. LHC (121)
  4. Luleå (123)
  5. FBK (130)
  6. Växjö (139)

Sammanfattning: Utöver problem med en massa skador/avstängningar på nyckelspelare, så släppte HV71 anno 15/16 in alldeles för mkt mål. Ponera att Laine hade varit hel, då hade vi nog haft 10-talet mer gjorda mål. Men vi släpper fortfarande in alldeles för mkt mål. Förhoppningsvis blir Lillis en av lösningarna på detta problem.

Menade inte han fick sparken av Pantern utan reffererade till när han fick sparken av frölunda

gp.se/sport/1.46792-frolunda … phan-lundh

Vad vore livet utan missförstånd? :laughing:

Nåväl - vad tror du att Lillis får för roll inom tränarstaben? :slight_smile:

Tror han blir lite mentor och förhoppningsvis kan han styra upp försvarsspelet unh grundspelet. Offensivt lyckades Lindbom rätt bra. Tror han kommer få en större roll än en vanlig ass ha och Lindbom lite mindre huvudtränarroll, Lindbom kommer fortfarande vara huvudtränaren utåt men Lillis kommer vara mer aktiv än en vanlig ass i att driva spelarne och bygga upp spelet. Det tror jag

Ett nytt år med Lillis.

Mycket viktig förlängning.

Jag tror Lillis är en stor anledning till HV’s stabilitet.

Instämmer, bra förlängning, kul att han stannar.

o ja
Och perfekt lite “mentor” åt Lindbom

Många ifrågasätter Johan Lindbom. Jag med.
Som jag sagt flera gånger. Han är det stora frågetecknet i årets HV - ett lag som på pappret ska aspirera på guld.

Men jag tycker också det är hög tid att lyfta Lundhs roll och påverkan på HV.

Jag gillade verkligen när han kom till HV som en slags mentor till Lindbom. Och det blev guld direkt. Att det blev kontraktsförlängning var väl mer eller mindre självklart.

Men nu, i dag, frågar jag mig om han verkligen är rätt man att leda HV in i den moderna hockeyn.

Faktum är att han tillhör old school-gänget när det kommer till tränarkåren. Killen tillhör liksom Wikegård-generationen… Lundh hade dessutom nått sin peak långt innan han kom till HV, och hans senaste klubbar var ett ungerskt och IK Pantern…

Om jag förstår det rätt har han hand om matchcoachningen och PP. Och det är ju två delar där det brustit rejält de senaste åren.

Jag menar. Varför kan man inte få PP att fungera?
Varför tar det mer eller mindre en hel grundserie innan man hittar rätt i laget? Tänker bland annat på PW som petades först inför slutspelet 2017 och Figren ifjol som fick chans på chans förra året.

Och vad gäller matchcoachningen är ju gårdagens match ett lysande exempel på när det inte fungerar. HV jagar kvittering, efter att i stort sett inte ha gjort några förändringar under 60 minuter, och då slänger man in Ytterell och Figren i sex mot fem… Ridå.

Jag vet att det är tidigt på säsongen. Men precis som med Dahlén grundar jag min kritik på det jag sett tidigare säsonger.

Så vad säger ni? Är Lindbom och Lundh rätt personer att styra HV in i framtiden? Och om de inte är det, hur lång tid ska man ge dem innan man faktiskt agerar?

Lejaques

Kan hålla med i mycket du skriver. Men att PP inte funkar beror mycket på att HV värvar lite fel spelartyper till det. Det har inte funnits någon egentlig play maker sen Jason krogs dagar. Nu vill man spela med defensiva centrar och ha snabba brunkare som kan styra in någon puck emellanåt typ Örnerud, Sundh, Thuresson etc. på vingarna.

Brunkare och defensiva centrar är ju inte det man bygger PP kring. Jämför med Frölunda som har Lasch, FBK har Ryno, DIF har Enqvist, Lakers hade Rosén t ex. Som kan fördela puck. Den typ av spelare finns liksom inte HV. HV känns som ett lag som med de spelartyperna de har måste mala ner motståndarna i 5-5. Så var det även guldåret. Och det är nog så ledarna resonerar.

Dock såg väll PP helt ok ut igår. Kommer bli bättre när Nisse Andersson är tillbaks och Wännström kommer igång igen.

Men lika mycket kritik ska ges till J-J-J som Lundh för att inte PP funkar. Det är liksom fel i strukturen. Detta laget är inte byggt för att ha 25%igt PP. Mer för att mal ner motståndarna i 5-5.

Jag är isf mer oroad över att BP varit så förbannat uselt. Då man har spelare som bengtsson och Sundh som ska vara experter i denspelformen.

Att vi saknar playmakers i år håller jag med om. Men det verkar ju inte heller vara en spelartyp som tränarstaben efterfrågar. Som du säger. HV ska mala ner motståndet i fem mot fem.

Däremot har det funnits den typen av spelare tidigare. Arlbrandt, Christensen, Ejdsell och Ullström. Men då har det snarare handlat om tränarnas oförmåga att hitta en roll åt dem. Och det är ju en enorm svaghet.

Det finns ingen plan b. Det finns inget utrymme för individuell skicklighet. Och det faller helt på tränarna.

Jag tror de är väldigt nöjda med årets trupp. Men då är det också deras uppgift att utifrån rådande förutsättningar hitta ett PP-spel som fungerar.

Sen man sätter hv skickligaste spelare och kan leda ett PP och 5 vs 5 spel i offensiv zon i en ren brunkrare femma me sundh o falk. Wennström skall spela i de 2 ledande formationerna annars kan man lika väl skicka iväg han.

Spela han med J.Andersson och Thuresson så får vi en mycket farligare formation än om han spelar me sundh och falk.

Jag är långt från övertygad om att det var rätt att behålla, och dessutom lyfta Lillis.

Men. När man ser intervjuer med honom känns det enormt skönt att för första gången sedan Janne Karlsson ha en rutinerad huvudtränare.

Som Lillis efterträdare, i mina ögon måste enormt mycket till för att Hult ska förlänga i vår, vill jag se en erfaren tränare i båset.

Det är slut på att värva orutinerade namn som får ha HV som sin lilla experimentverkstad.

Tror att de flesta av oss gärna ser att Lundh får fortsätta nästa säsong, så som det ser ut nu. Men rent hypotetiskt, vem skulle ni vilja se som huvudtränare om han inte skulle bli kvar?

Tycker att Lillis är en optimal HV-tränare, med mycket erfarenhet och som tidigare vunnit. Så som du skriver skulle man så klart gärna se en förlängning.
Men om det inte blir något fortsättning där skulle jag kunna tänka mig att se J Rönnqvist eller kanske Popovic

Säger som jag sa i november. Det ska mycket till för att jag vill se en förlängning. Semifinal ett minimum.

Ryker HV tidigt i år igen är det än ett gång ett bevis för att den väg som Hult/Lindbom/Lillis stakat ut inte funkar.

Med det sagt. Lillis gör det grymt för tillfället. Men jag väntar gärna in utgången av säsongen innan jag ställer mig positiv till en förlängning. Och att döma av Hults tidigare kommentarer angående tränarfrågan verkar han göra detsamma.

Själv gillar jag inte den hockey Rönnkvist spelade sist han var i Luleå. Popovic verkar vara en go gubbe men som headcoach känner jag mig tveksam till…

Vem vill du ha in om inte Lillis stannar?

15:48: klurig fråga. Men Pär Johansson och Nicklas Rahm hade känts som en spännande duo.