Tråden om Tommy Samuelsson

Välkommen till föreningen Tommy!
Att ta på sig detta ansvaret just nu visar prov på ryggrad och mod!
Lycka till och snälla, ta oss direkt tillbaka till SHL!

Välkommen Tommy, detta kommer bli bra!

En erfaren tränare ala Tommy Samuelsson är precis vad vi behöver.

Tack Hult, Agne och styrelsen! Det har ni gjort väldigt bra! Och välkommen Tommy! Nu ser vi framåt!

Gött å se. Nu behöver vi fylla skutan med sjödugligt folk, sen kapar vi ankartrossen och seglar mot finare platser. Detta skall bli intressant att följa.

Hoppas det blir bra. Välkommen Tommy!

Tummen upp!

Svårt se nån tränare jag skulle vilja ha mkt mer än Tommy. Fantastiskt kul han kommer till HV.

Kanon. Välkommen till Smålands finaste förening.
PS Rahm ryktas gå till lakejernna DS.

Perfekt!

På något sätt blir jag trygg när jag hör intervjun med Tommy.
Talar tydligt språk och just de bitar jag tycker Hv71 har frångått helt trots att man sagt sen Lindboms tid att man ska spela Hv hockey.

Hjärta, Hv DNA och att samtliga spelare är lika viktiga oavsett roll.

Var exakt så Pär Mårts resonerade och jag gillar det jag hör. Har verkligen inga tvivel på Tommy, tror han kommer göra detta galant. Första gången på vääääldigt många år jag känner så. Lindbom, Rahm, Dahlén, Johansson inte gillat någon av dessa herrar som tränare faktiskt. De var oerfarna och känndes inte rätt bara.

Era tankar om Tommy Samuelsson så här långt? För mig känns han som en trygg tränare som litar på spelarna vilket tycks uppskattas. Tillbaka till grunderna och krångla inte till det verkar vara hans filosofi. Precis vad vi behöver just nu.

Håller helt med. En tränare för att skapa gruppdynamik och arbeta med spelarna som personer, skapa rätta attityder. Helt rätt tränare för HV i detta läge. Däremot inte den tränaren i Sverige jag håller som högst taktiskt, han är inte riktigt Hallam som under en periodpaus kan ändra laget så att de helt stänger ner motståndet efter att ha haft stora problem i perioden innan.

Jag ser mer än gärna Tommy i HV för flera år framöver. Men när vi går upp i SHL bör staben kompletteras med ytterligare taktisk spetskompetens.

HV71:s huvudtränare Tommy Samuelsson är Månadens(november) Jönköpingsbo. Under tisdagen överraskades han av JP/Jnytt på isen i Husqvarna Garden.

– Man blir rörd och stolt av en så utmärkelse. Tack killar, ni är en stor del av det här, säger Tommy Samuelsson, märkbart rörd när han överraskas med priset.

Jag tycker det är hög tid att rikta strålkastarljuset även på våra tränare och inte minst HC.

Det är inte Hults fel att vi viker ner oss i tredje perioden mot Västervik. Det är inte Hults fel att vi dumpar puck och nästan aldrig för in pucken kontrollerat i zon.

Jag hade stor tilltro till Tommy och Fredrik innan säsongen. Jag trodde i min enfald att de skulle kunna vända skutan oavsett hur usel Hult är. Jag är inte så säker på detta längre.

Kan någon som är bättre på hockey än mig försöka sig på en analys om vad vi har för spelide? Vad vill Tommy? Vad har han gjort tidigare i FBK och i Schweiz? (det jävla landet får fan ta och ändra sitt jävla namn eller stavning… mitt förslag är "sväjjs eller “rövhål” :imp: )

Notera att jag inte är ute efter att sparka en tränare eller liknande, förutom möjligen den nye killen som jag inte fattar varför man tog in förutom att man bara kopierar lökars för att man inte fattar bättre…

Väldigt intressant det du tar upp Diabolics: Hult ska givetvis ha mycket kritik, men det sägs ju att både Samuelsson och Stillman varit delaktiga i spelarvärvningarna. Och på isen är dett dessa två, kanske främst Samuelsson som formar spel och spelidé. Jag ser heller inte vad det är man vill. Man har inget spel. Tycker de flesta bara åker med pucken tills de tappar den.

De flesta lag vi mött på slutet, Västervik, Almtuna, Mora, Kristianstad m fl spelar ett mycket bättre, mer vägvinnande och kraftfullt spel än HV. De har förvisso inte samma skicklighet som HV även om HVs skicklighet har kommit allt mer i skymundan eftersom man saknar ett EGET SPEL. Känns som det är rätt lätt att utmanövrera oss!?

Jag är inte heller särskilt imponerad av tränaren. Tror Junior varit inne på det tidigare. Men Samuelsson känns väl kanske inte som den som kommer göra HV till ett topplag i SHL. Han är passé. På så sätt påminner situationen lite om när Särkijärvi tog över DIF i allsvenskan. En etablerad tränare med ett enda uppdrag. När de väl gick upp var det tydligt att han passerat bäst före datum.

Med det sagt. Går inte längre att skylla på tränaren.

Andreas Johansson - sparkad
Johan Lindbom - sparkad
Nicklas Rahm - sparkad
Lillis Lundh - åkte ur med HV

När tre av fyra tränare får sparken, och en fjärde åker ur, ska han som ansvarar för lagbygget ifrågasättas i första hand. Alltid.

Men en sak som Tommy verkligen ska och bör kritiseras för är att han tackade ja till HV för att sen gå in och försvara/hylla Hult. Tommy borde självklart ha insett vart HV var på väg och krävt att han skulle ha en ny sportchef om han nu skulle ta sig an uppdraget. Detsamma gäller Stillman. Att acceptera Hult som sportchef tyder på extremt taskigt omdöme av både Tommy och Stille. Som jag skrev i matchtråden. Det de tackat ja till nu kan bäst liknas med ett kamikazeuppdrag.

Skulle inte förvåna mig en jävla sekund om Samuelsson blir kvar om vi mot förmodan går upp till Shl . Precis som Hult . Men han blir väl kvar oavsett vilket.

Ser heller ingen spelidé för 5 öre och vi kommer möta ett hårt och intensivt spel mot våra backar i play off .

Kommer vi verkligen lösa det ? Ytterst tveksamt .

Vi hade behövt ha in 1-2 riktigt skickliga backar som kan slå ett första pass samt en riktig general där bak som spelar riktigt hårt och gör det obekvämt.
Ser inte alls något behov av fler forwards . Lägg hellre pengarna på backaidan nu .

En toppmålvakt borde vara Prio 1 men det känns så orealistiskt att Hult skulle vidgå att Gunnarsson är för dålig och ersätta honom.
Gunnar är trots allt en HV-kille. Gulligull. Kravställning LÅG.

Nej fyfan.

En annan grej angående det Zico skriver om att vissa säger att S&S varit involverade i spelarrekryteringarna. Ja, det var ju också ett problem som togs upp inför säsongen. Det går inte att ha en sportchef vars roll undermineras. Det skapar obalans, och det var naturligtvis ännu ett skäl till att Hult borde fått sparken direkt.

För om nu S&S varit involverade är det inte helt oväntat om de är nöjda med lagbygget. Och i en sådan situation HV befinner sig i måste man ha en sportchef med en tydlig roll, och som kan gå in och styra upp. En sportchef som kan leverera och peka på det som tränarna kanske inte ser. Och det funkar ju naturligtvis inte om sportchefens roll är underordnad tränarnas.Tydlighet och tydliga roller är vad som behövs. Och det verkar det inte ha varit i HV sedan Hult tog över.